Как да работим от вкъщи
И да не полудеем.
Да работиш от дома си често звучи като истинска награда сред понякога доста скучния офисен живот. Утопия, в която се намираш по тениска на дивана, ядеш каквото и когато си поискаш, не ти се налага да общуваш с колегата, който те дразни, а ако след обедната почивка ти се доспи - може би имаш шанс за кратка дрямка. Всеки офис работник би се съгласил, че транзицията от високи обувки и костюм към халат и пантофи е освобождаваща. В последно време т.нар. хоум офис набира все повече популярност, а дистанционната работа има ред предимства. Освен че създаде дигиталните номади, чийто живот в Инстаграм изглежда повече от бляскав, възможността да работиш от всяка точка на света подарява истински океан от нови предизвикателства. Дава ти шанса да си част от международни проекти, докато се намираш на плажа, например, а и според различни социологически изследвания сериозно допринася за половото равенство в работна среда. Но този път, преди да потънете в самосъжаление над поредната чаша кафе в офиса, гледайки как ваш приятел е в кафене в Лисабон и просто "разцъква" малко работа, изчакайте.
Над 80 процента от дистанционната работа се върши от хора, които се намират в собствения си дом. През април 2019 година сп. Forbes публикува статия със заглавие "Дали работата от вкъщи не запалва нова криза в психичното здраве?". В нея се споменава, че често хората, работещи от собствения си дом, страдат от безсъние, чувство на самота и изолация, липсата на офис ги лишава от възможността да усетят напредък (например, няма как да усетят предимствата от повишение - не получават по-голям кабинет, по-добро разположение и т.н). Отговорностите са повече, защото освен, че трябва да се справят с разпределяне на задачите, трябва да запазят максимално високо ниво на концетрация. А при липсата на колега в съседство, който да те гледа укорително при звука на всяко видео, което пускаш, това е трудна задача. Липсата на обособена работна среда често пречи на хората да се откъснат от процеса и да приключат работния ден, което неминуемо дава отражение както на съня, така и на социалния и личен живот. Разбира се, начини процесът да бъде лек и приятен, съществуват.
В последните дни се намираме в ситуация, която може да бъде описана по най-различни начини. Едно е сигурно - причинява стрес, защото се сблъскваме с нещо ново, нетипично, страшно, различно, чупещо рутината ни. Принудени сме, в името на здравето и живота ни, да останем у дома. Професиите, които позволяват дистанционна работа, благодарение на дигитализацията, са все повече. Но като всяка нова ситуация, тази също може да причини различни емоционални катаклизми на свикналите да се намират в офис среда, да пият кафе и да пушат цигари в компанията на колеги, да обсъждат обедното меню още от 11 часа и всички останали привички на нормалния работен ден.
Редакцията на АртАкция е добре запозната както с работата до късно в офис, така и с не по-малко сложната задача да се справиш с нея от вкъщи. Затова споделяме нашите наблюдения върху превръщането на тези домашни работни дни в приятни. Без семейни жертви, без истерия, без лудост. Защото, повярвяйте ни, понякога може да се стигне и до тях. И това е съвсем нормално. Особено когато няма с кого да прекараш пет минути в клюки на балкона на сградата, в която работиш.
Обособете си работно място
Това е от изключително значение. Не работете от леглото, нито дори от дивана. Може да е съвсем малко кътче, но нека е посветено единствено и само на работата. Това ще ви помогне да разграничите личния си живот от професионалния и ще създаде рутина на действията ви.
Обличайте се така, сякаш сте навън
Не казваме да стоите по високи токчета или костюм, но дръжте на външния си вид. Така ще повдигнете самочувствието си, ще излезете от безкрайния кръговрат пижама - компютър - пижама и ще ви помогне да се абстрахирате от факта, че се намирате вкъщи. Бидейки по пижама още по-лесно ще се дотътрите до дивана, а оттам много по-лесно се пуска Netflix, който пък, от своя страна, ви познава изключително добре и знае какво ново за гледане да ви предложи.
Спазвайте лична хигиена
Мийте си зъбите. Да, точно така. Дори няма да усетите как вече е станало 18 часа и все още не сте свършили този свещен ритуал, който е сред първите неща, които правите, когато отивате на работа.
Не забравяйте да се движите
Много е лесно да прекарате осем часа в непрекъсната работа. Седнали. В офис това се получва по-трудно: винаги ще се намери някой, който да ви разсее. Но ако работите от вкъщи, е по-сложно да се откъснете от компютъра. Затова - движете се, изправяйте се, грижете се за себе си.
Бъдете добри към себе си
Всъщност тази точка няма общо с това откъде работите. Поставете себе си на първо място. Ако сте гладни - хапнете. Ако ви се спи - дремнете за кратко. Нищо не е толкова спешно. Наистина.