Световните филмови композитори Марио Григоров и Стивън Швалбе

Тяхна е музиката за филми с множество награди и отличия.

На ексклузивно събитие в Берлин Марио Григоров и Стивън Швалбе официално стартираха партньорството си като екип в световната филмова музика. Вече с няколко хитови проекта зад гърба си като предстоящия сериал “Spides” и големи заглавия като “Kill Chain” с Никълъс Кейдж, двамата вярват, че заедно ще могат да допринесат още по-ефективно към саундтрака на продукциите, по които работят. Ден след събитието се пренасяме в Bonello Studios, където да си поговорим за проектите им, възлизащи на над 90 заглавия. 

Марио Григоров е виртуозен филмов композитор и пианист от български произход. След като се превръща в музикално чудо на 5 годишна възраст, той учи и живее в Техеран, Виена, Берлин, Сидни и прекарва дълго време в Северна Америка и Европа на турнета. През 2014-та написва заедно с Дж. К. Роулинг оригинална песен към филма “Фантастични животни и къде да ги намерим” и попада в краткия списък за номинация за “Оскар”. Дългогодишното му сътрудничество с носителя на “Оскар” Лий Даниелс включва филми като Shadowboxer, The Paperboy и наградения Precious. Опитът на Марио като композитор се простира отвъд холивудските блокбъстъри, включвайки телевизионни и документални филми. 

Стивън Швалбе работи като независим композитор от 2011 и опитът му обхваща многобройни немски и международни телевизионни и кино продукции. С фантастична комбинация между оркестрален и електронен звук, той получава признание с работата във всякакви жанрове - трилър, драма и хорър. Смелите му и драматични смесици са основна част в много филми и работата му добавя стойност към многобройни проекти.  

Марио: Запознахме се преди 10 години, работех по проект, който се казваше Beyond с Джон Войт, режисьор беше Джоузеф Разник. Вече познавах Стивън, бях идвал на едно издание на Берлинале. Реших, че трябва да го помоля да ми помогне с филма, тъй като нямах никакво време. Стивън вече работеше с още няколко композитора и в крайна сметка бяхме четирима, които завършихме целия проект навреме. Беше много успешен. 

Стивън: Дадохме си сметка как да се допълваме един друг и да си помагаме. Разбираме се абсолютно без думи и  да бъдем официално дуо във филмовата музика дойде като логична последователност. 

М: Причината, поради която не сме го направили по-рано беше, че просто нямаше подходяща възможност. В началото на 2019-та, когато и двамата бяхме много заети, ме поканиха да направя един сериал за NBC Universal, който се казваше “Spides” и реших да помоля Стивън да работим заедно по проекта. Мисля, че се получи страхотно и видях стойността на това да съберем на едно място идеите си и музикалния си опит. Интересното в “Spides” беше предизвикателството да извадим истински емоционална страна на историята, но по начин, който да има музикален обрат и да направи саундтрака уникален. Да звучи много подходящ за Берлин, за цялата обстановка и за сюжета, но в същото време да е много емоционален. Обикновено електронната музика се използва, за да извади дефекти в една история, страх и други подобни. Наистина смятам, че нашата музика извади нещо ново и че това е и доказателство защо работата ни в екип е успешна. Именно това, че го направихме заедно, го превръща в уникален саундтрак. 

С: Смятам, че е много интересно, когато немските творци навлизат в територия, която може да е рискова за този пазар. Аз винаги съм отворен към такива проекти и още след първата ни среща с продуцента Алекс Кининг и Йорн Хейтман за мен беше ясно от какво има нужда сериалът музикално. Силна и експресивна музика, експериментална, всякакви смесици и музикални компилации. Звучеше много забавно и знаех, че искам да бъда част от проекта. 

Не трябва ли филмовите композитори да са съперници, не приятели?

С: Всъщност не, има достатъчно работа за всички, а такива партньорства дават нови възможности. 

М: Открихме, че можем да доставим много повече така – за продуцентите, режисьорите и за самия филм. 

С: Берлин е нашата база, тук работим заедно и имаме огромна мрежа от музиканти и филмови творци. И благодарение на всички тях аз мога да бъда креативен всеки ден. 

М: Точно така, нивото на музикалност тук е невероятно и прави такива партньорства много лесни, сравнително евтино е да се живее тук и ни позволява да развиваме занаята си и да дадем повече стойност на музиката. Друго интересно нещо е, че аз живеех в Ню Йорк през 90-те години и сегашният период ми напомня малко на това време, ранните 90 години. Но смятам, че има нещо още по-уникално сега. 

Какво трябва да има в един проект, за да ви привлече?

С: На мен ми харесва, когато музиката привлича публиката и приближава историята до тях. Когато става въпрос просто за музика като фон, за мен това не е интересно. 

М: Освен ако продуцентите и режисьорите не търсят това, но тогава от нас зависи да се предизвикаме и да им покажем опции, които биха били подходящи. Винаги ми е било интересно как музиката се прави в самия край и в същото време става такава основна част от филма.  

А как започна всичко за вас с филмовата музика?

M: Много е важно да се отнасяш към всички филми с една и съща любов, уважение, страст и концентрация. Да дадеш най-доброто от себе си. Мисля, че това успя да ме свърже с големите режисьорски и продуцентски имена. Бяха чули нещата ми и искаха да им изпратя демо запис. Когато правех това, давах 100 процента от себе си и когато го чуеха, си даваха сметка, че работят с някой, който има много страст и талант. Смятам, че така направих тези контакти.  

С: Интересът към професията дойде още много рано и последвах класическия път. Учих композиране в университета в Бремен и се опитвах да се свържа със студенти, които учеха кино. Беше много трудно, тъй като филмовите проекти, които се правеха, бяха прекалено изкуствени за мен. Реших да уча филмова музика във филмова академия и това беше правилното нещо за мен. Най-после можех да се пробвам в популярни жанрове. Така успях да се сближа с много продуценти, режисьори, монтажисти. Някои от тези приятелства продължават и до днес и все още работим заедно с част от тях. 

Цялото интервю вижте тук

бюлетин

още интеракция