Ноа Баумбак и неговата "Брачна история"

Филмът е с цели шест номинации за "Оскар".

През цялата си кариера режисьорът Ноа Баумбак твърди, че филмите му не са повлияни от лични преживявания и истории. Ако трябва да се доверим на Фелини пък, изкуството е силно автобиографично. 50-годишният Баумбах поддържа тезата си, че филмите му са измислица още от 2005 година, когато излиза драмата "Китът и сепията", разказващ историята на тийнейджъри, преживяващи развода на родителите си. Баумбак получава номинация за "Оскар" за най-добър сценарий, a редица престижни издания продължават да твърдят, че това е една от най-силните съвременни истории. Девет години по-късно излиза и "While We're Young". В центъра на сюжета е режисьор, изпаднал в криза на средната възраст. "Нищо от това не засяга мен и личния ми живот", категоричен е Ноа. 

 

 

Последният му филм "Брачна история" е с цели 6 номинации за "Oскар". Разказва за мъчителния и тежък процес по развода на някога щастливо живяла двойка (в ролите Адам Драйвър и Скарлет Йохансон). Както сами може да предположите, Баумбак категорично заявява, че историята не е повлияна от собствения му брак. През 2010, седем години след раждането на сина им, актрисата и тогавашна съпруга на Ноа Дженифър Джейсън Лей подава молба за развод. Но точно тук всички съвпадения с филма приключват, твърди Баумбак. Веднага щом сценарият е готов, той го изпраща на бившата си съпруга, а след това й изпраща и самия филм. Пред Independent споделя:

Бях наясно какво ще си помислят хората и че няма как да не търсят зависимост и прилики между нашата история и филма. Именно затова исках да го гледа преди да излезе, за да знае каква е истината.

Щеше ли "Брачна история" да е различен, ако Лей не го беше харесала? По-скоро не, смята Ноа. 

 

Раздялата между героите във филма е бурна, болезнена, силно нюансирана и лутаща се между любов и омраза. В началото Чарли и Никол - режисьор и актриса - са убедени, че ще успеят да запазят човешкото в тази иначе деликатна ситуация и няма да използват услугите на адвокат. Сигурни са, че ще бъдат приятели. Но това не продължава дълго.

 

Никол се поддава първа, заминавайки от Ню Йорк за Ел Ей заедно със сина им Хенри. Там тя наема известната бракоразводна адвокатка Нора (в ролята влиза Лора Дърн, която получи "Златен Глобус" за най-добра поддържаща роля и е номинирана за "Oскар" в същата категория). Следва ходът на Чарли, който уволнява първия си адвокат, за да стигне до Джей (Рей Лиота) - истински хищник в съдебната зала. Именно там се провежда и част от словесната война между двете страни, една от най-силните сцени във филма. Никол и Чарли се намират в ситуация, в която нямат глас. Някой друг говори вместо тях. Сякаш адвокатите влизат в кожата им и за минутите, в които трае диалога, Нора и Джей се превръщат в Никол и Чарли. Това е времето за изкарването на всички мръсни ризи наяве. Време за стрели и болка.

 

 

Малко след тази сцена и сякаш отнетите им гласове идва ред и на големия скандал помежду им, за който Баумбак споделя, че е искал да изглежда като опит за "проговаряне, исках да са като деца, които се учат да говорят ". Разбира се, след мълчанието, мъката и ситуацията, на която са подложени, губят контрол над емоциите си, нараняват се с думи, истини и лъжи. Би било много по-лесно, ако вместо с думи, боравеха с куршуми.

Това беше най-трудната сцена в кариерата ми. Отне цели два дни, докато я заснемем. Беше изтощително. Дори излизах, за да се разходя в квартала. Представете си, нищо, че това е филм, да слушате хора, които си разменят подобни реплики. Дори да затворите очи, пак ги чувате. Все едно някой да вика на улицата - няма как да го слушаш прекалено дълго, дори и да не си замесен. 

 

 

Баумбак показва всяка чернова на "Брачна история" на партньорката си Грета Геруиг (носителка на "Оскар" за най-добър режисьор за филма Lady Bird и номинирана за най-добър адаптиран сценарий с филма си "Малки жени" тази година) с която се запознава през 2010 година. Тогава тя си партнира с Бен Стилър във филма на Ноа Greenberg. Малко след това двамата започват да пишат сценария на Frances Ha. По време на работния процес все още не са двойка, но малко след това се събират. Сега имат и син, Харолд. За нея Баумбак казва, че пише изключително, а съвместната им работа го е направила по-добър сценарист.

 

Връщайки се на "Брачна история", много от зрителите са раздвоени. На кого симпатизира филмът повече? Отговорът, обикновено, е Чарли. Но Баумбак не е съгласен. Според него историята води публиката. Не е нужно да взимаме нечия страна, защото и двамата герои са добри, обичащи хора. В такива ситуации няма грешен и правилен ход. Лудост е да взимаме нечия страна. А как филмът е повлиял на самия него? Неведнъж Баумбак е споделял в интервюта, че пресконференциите след всеки филм трябва да бъдат давани поне 10 години след излизането му.

Не знам какво съм направил. Не го разбирам напълно. Опитът и преживяванията ни променят. А филмът е голямо преживяване. Две години от живота ми са прекарани с тази история вътре в мен. Няма как да не изляза променен.

Едно е сигурно - дори "Брачна история" да не е вашият филм, със сигурност ще си пожелаете нещо, докато го гледате: историята му да остане само на екран и никога да не идва в живота ви.

бюлетин

още авангарт