“1917” – шедьовърът на Сам Мендес и Роджър Дийкинс

Филмът е с цели 10 номинации за “Оскар”.

"I hoped today would be a good day. Hope is a dangerous thing."

Когато заглавието “1917” влезе в надпреварата за големите филмови награди този сезон, много от нас си зададоха въпроса дали един филм за Първата световна война може да бъде различен от предишните. Може, ако е направен от режисьора Сам Мендес и оператора Роджър Дийкинс. Резултатът е истински впечатляващ и има цели 10 номинации за “Оскар”. 

“1917” разказва историята на две млади момчета по времето на Първата световна война, които получават задачата да занесат писмо до друг батальон и да спрат 1600 човека да влязат в битка, която е капан. А какво може да се обърка по пътя ли? Абсолютно всичко!

Вдъхновението за сценария идва от историите, които Сам Мендес е чувал от дядо си Алфред Мендес като дете. Именно през 1917, Алфред е на 19 години и става част от британската армия. Заради по-ниския си ръст е избран да носи съобщения на фронта, тъй като може да се крие по-лесно и да тича бързо. Впоследствие е ранен и обгазен и получава медал за храброст за усилията си. Години по-късно разказва за това и в мемоарите си.

“Винаги са ми били интересни историите за войната на дядо ми, но тогава бях много малък и не мисля, че съм разбирал какво точно значи война,” разказва Мендес. “Нашият филм е художествен, но с много сцени и аспекти, повлияни от истории на дядо ми и негови приятели. Идеята един човек да занесе съобщение от едно място на друго беше останала с мен през годините и стана основа на “1917”. 

Режисьорът продължава да търси и други подобни истории от първо лице в Имперския военен музей в Лондон. Свързва се и с две дами, с които е работил по сериала “Викторианска готика” (“Penny Dreadful”), на който Мендес е продуцент. А те са – сценариста Кристи Уилсън-Кеърнс и продуцента Пипа Харис, която познава Сам от дете, работили са по много проекти заедно и също имат връзка с този период. Когато е на 20 години, Пипа редактира писмата на Рупърт Брук – поет, който е бил сгоден за баба й преди да загине във войната. 

Кристи, която работи по новия филм на режисьора на “Зад волана” Едгар Райт, нарича себе си “исторически зубър”. Така двамата с Мендес се захващат със сценария. Тя посещава и голяма част от местата, за които пише по време на подготовката си.

“Това ми помогна да разбера мащаба на пътуването, което героите ни трябва да предприемат, но също така и цената на тази земя, за която хиляди млади момчета са загинали,” разказва Уилсън Кеърнс.  “Това да отида на място беше начинът да усетя историята.”

Това правят и Мендес, операторът Роджър Дийкинс, мениджърът на локациите Ема Пил и сценографът Денис Гаснър. 

Идва ред и на кастинга!

Сам Мендес иска да избере актьори, с които публиката да няма установена връзка.

“Беше абсолютен лукс студиото да ни позволи да вземем сравнително нови за бизнеса играчи,” казва той.

Спира се на Джордж Маккей като Уил Скофийлд и Дийн-Чарлз Чапман като Том Блейк. Джордж е актьор от дете, който сме гледали в “Питър Пан” и “Captain Fantastic”, а Дийн- Чарлз е познат като брата на Джофри от “Игра на тронове”. Двамата се справят прекрасно и определено карат публиката да следи историята с притаен дъх. 

Приятелството на героите им е трогателно, а двамата актьори пътуват до Франция и Белгия заедно, където посещават музеи и запазени окопи от този период.  В част от останалите роли на военни виждаме и по-опитни актьори като Колин Фърт, Марк Стронг, Андрю Скот, Ричард Мадън и Бенедикт Къмбърбач, които макар и с много кратки появявания, определено оставят следи. 

Безспорно един от най-впечатляващите елементи на “1917” е операторското майсторство на легендата Роджър Дийкинс. 70-годишният ветеран има вече 15 номинации за “Оскар” като през 2008 година е двойно номиниран за “Няма място за старите кучета” и “Убийството на Джеси Джеймс от мерзавеца Робърт Форд”. Печели първата си награда едва през 2018-та за “Блейд Рънър 2049” и многократно е работил с най-големите режисьори в света – от самото начало с братя Коен (той не е оператор само на два техни филма), а впоследствие и с Франк Дарабонд, Мартин Скорсезе, Дени Вилньов и много други.

Със Сам Мендес са работили по няколко филма заедно, сред които “Снайперисти”, “Пътят на прoмените” и “007 Координати: Скайфол”. За “1917” идеята от самото начало е филмът да бъде сниман като “one-shot” или иначе казано -  всичко да бъде или по-скоро да изглежда като в един кадър. Сред предишните много успешни примери за това е “Бърдмен или неочакваната добродетел на невежеството” на Алехандро Иняриту, чийто оператор е Емануел Любецки.

За целта Дийкинс и екипа му имат нелека задача, която включва невероятни акробатики и почти всякакви превозни средства, с които камерата да се движи, както и техники за скриване на всичко, което не трябва да се вижда,, тъй като редовно присъстват кадри на 360 градуса.

От огромно значение е екипите по сценография и декори да построят всичко с много точни размери, за да се знае точното движение на камерата всеки път. Като резултат кадрите от филма са истински впечатляващи и в комбинация с музиката на Томас Нюман и монтажа на Лий Смит има моменти, които е трудно да се опишат с думи - просто трябва да се видят. Дийкинс напълно заслужава втората си награда “Оскар” за този филм.

“Тъй като действието на филма е предимно навън, бяхме много зависими от времето и светлината”, разказва операторът. “Като начало нямаше как да осветим сцените, тъй като като бягаш надолу в окопите и камерата се върти на 360 градуса, няма къде да сложиш лампа. Снимахме сцените подред и чакахме облаци, за да може да имаме еднаква светлина. Когато беше прекалено слънчево, вместо да снимаме, репетирахме.” 

Още преди снимките Сам Мендес има дълги репетиции за по-сложните сцени, тъй като някои от тях по различни причини не позволяват твърде много дубли. Режисьорът е изключителен разказвач на разнородни истории с години доказан опит. Започнал като театрален режисьор в Лондон, Мендес прави фурор като такъв години наред и след това преминава към Бродуей. Печелил е няколко от най-големите театрални награди “Оливие” и “Тони”, а дебютът му като филмов режисьор – “Американски прелести” му носи “Оскар”. Сред най-зрелищните и в същото време интересни филми за британския шпионин Джеймс Бонд, са именно неговите – “007 Координати: Скайфол” и “Спектър”.

   

“1917” е въздействащ и вдъхновяващ филм, направен с много емоция и едновременно технически изпипан. Човешките истории никога няма да спрат да вълнуват всички ни и чрез тях за пореден път ставаме свидетели на абсолютното и тотално безсмислие на войната. Независимо през коя година.

бюлетин

още авангарт