Нели Димитрова: Най-трудно при писането на сценарий е да не знаеш какво искаш да разкажеш

Повод за разговора е тазгодишното издание на Huawei Smartphone Film Festival, в който Нели Димитрова е жури.

Нели Димитрова е сценарист, преподавател, а за наше удоволствие - жури в Huawei Smartphone Film Festival за късометражни филми, заснети с Huawei P50 ProТя е сценарист на сериалите „Връзки“, „Домашен арест“, „Хотел България“, „Порталът“. Един от любимите романи на читателитие „Възвишение“ оживява на голям екран благодарение на нейната адаптациия, а през последните две години „Петя на моята Петя“ и „Голата истина за група Жигули“, на които Нели е сценарист, се радват на огромен зрителски интерес. Разговаряме за писане, кино, темите, които вълнуват пишещите, как най-добре се разказва една история и още. 

Кои са темите, които вълнуват участниците в тазгодишното издание на Huawei Smartphone Film Festival?

Предполагам, че същите, които са вълнували участниците и миналата година. Могат да се изброят дузина, но по своята същност те се свеждат до една – ЛЮБОВТА. Вариациите на въпроси около любовта са безброй, но отличителните тази година са: Има ли кой да ни обича? Има ли кого да обичаме? Може ли да живеем без любов? Защо ни е страх от любовта? Защо съсипваме любовта? Универсална истина е, че колкото хора на планетата – толкова и интерпретациите по темата. Затова съм безкрайно любопитна за крайния резултат. 

Кои са основните стъпки в превръщането на трийтмънт в завършен сценарий?

Предложенията, които получихме, не бяха точно завършени трийтмънти, затова се наложи да работим с някои от финалистите и по доизграждане на персонажите, тяхната мотивация и по изчистване на конфликта. Все неща, които би трябвало да са направени в един професионален трийтмънт. А иначе от трийтмънт към сценарий има една важна стъпка – написването на възможно най-добрия диалог! Средата, действията, детайлите – могат да се променят и на самия снимачен терен, но диалогът… Може да те провали зверски или да изстреля нагоре иначе семпъл сюжет. 

Какви са разликите между писането на сценарий за късометражен и за пълнометражен филм? Предизвикателство ли е късата форма? 

Формалната разлика предполага, че ще отнеме по-малко време. Но не винаги е така. Дори, в някои случаи, късометражната форма е и по-трудна. Особено за начинаещи. Проблемът при тях е, че винаги искат за 10-15 минути да разкажат за всички проблеми на света. На това уча и моите студенти – да намират фокуса, който ще направи техния филм уникален и отличим от всички останали. Да, но това се отнася с пълна сила и за пълнометражните филми, така че – няма разлика. Ако знаеш какво искаш да разкажеш, ще стане лесно и за 12 минутен филм, и за 120 минутен, и за 120 епизода на сериал.