Николай Бизев от Sofia Graffiti Tour: София има потенциал да се развие като графити дестинация

Предстои откриването на изложбата “От вандализъм до изкуство” / From vandal to art в столичната галерия Doza.

На 1 септември 2021, в 19 ч., в столичната галерия Doza се открива изложбата “От вандализъм до изкуство” / From vandal to art, която ще представи 13 български и 7 холандски артисти, курирани от холандската стрийт арт легенда Nash и екипа на Sofia Graffiti Tour. Срещнахме се с Николай Бизев, част Sofia Graffiti Tour, за да ни разкажe повече за изложбата, уличната култура и имената на артистите, които задължително трябва да следим.

Източник: фейсбук страницата на Sofia Graffiti Tour

Judith de Leeuw

Каква е дефиницията за графити изкуство и какъв път измина графити културата, за да бъде приета днес?

Графити изкуството е обширна и дебатирана тема. Много изследователи защитават тезата, че древните пещерни рисунки са графити, че човек винаги е носил в себе си стремежа да се изявява и да оставя следа. На нашите турове разказваме, че съвременните графити се зараждат в началото на 70-те години на 20-ти век в САЩ. Под съвременни графити разбираме буквена рисунка на име/псевдоним, нарисувана със спрей или боя на стена, влак или друга външна повърхност. В своята същност графитите са рисуване без позволение. Графити райтърите (художници) набелязват своята цел, предварително създават скица и действат. 

Графитите навлизат в Европа през 80-те години, а след промените през 90-те и в България. Средата на 80-те години е времето, когато световно признати художници като Анди Уорхол забелязват това “ново течение в изкуството”. От там започват галерийните изяви на графити художници и художници, повлияни от графитите. По това време се заражда стрийт арта.

В момента графити културата изживява пик. На много места по света се организират фестивали за съвременни графити стенописи. Хората харесват стойностните графити и ги възприемат като част от публичното изкуство. 

По какъв начин уличното изкуство влияе и променя градската среда? Бихте ли споделили добри примери, които облагородяват любими градове?

В последните години уличното изкуство започна да се възприема спокойно като публично. Стойностните графити композиции се превръщат в разпознаваеми символи и търсени туристически атракции. Пример за такова развитие е град Виена. Протежението на река Дунав във Виена е най-дългата и най-старата свободна стена за рисуване на графити в Европа. Бреговете на реката са пешеходна зона и притегателно място за много хора. Интересът към графитите по стените на Дунава провокира местните хора да създават специални турове и да откриват заведения в близост. По неформален начин графитите и уличното изкуство там стимулират развитието на местния бизнес и туризма. Развитието на нови бизнеси води и до облагородяване, и до поддържане на тази част на града.

София също има потенциала да се развие като графити и стрийт арт дестинация. Стените “Дядо Добри” на Nasimo и “Лале Сердика” на Arsek & Erase са примери за качествени стенописи, ценени тук и в чужбина. В София обаче все още липсва възможността за свободно рисуване на легални стени. От друга страна, административните процедури по издаване на разрешително са тежки и бавни. Така създаването на стойностно улично изкуство е труден процес. С малко повече разбиране може и в София да се случи промяна, която да стимулира създаването на значими графити и стрийт арт, които да облагородяват средата.  

Разкажете повече за някои от артистите, чиито творби ще видим в рамките на изложбата?

Arsek & Erase са дуо от 2000 г. и графити артисти с над 100 хиляди последователи в Instagram. Техният стил е цветен, забавен и лесен за възприемане. Те са способни да превърнат всяка стена в пъстър магичен свят на фигури и букви.

В изложбата участват 7 художника от Холандия. Сред имената лесно се откроява това на JDL - Judith de Leeuw. Тя е от Амстердам и започва да рисува графити на 15 годишна възраст. В момента обикаля света, за да създава своите реалистични стенописи. Най-близкият до нас се намира в Гърция, а се надяваме да имаме възможността да я поканим да рисува и в България.  

Какво определя дали един стрийт арт е достатъчно стойностен, за да бъде считан за изкуство? Съществува ли някакво сито, според което вие, кураторите, пресявате множеството примери?

Няма точно определено мерило, което да се ползва, за да се отсее стойностен от нестойностен художник. Често графити художниците се учат сами на основните техники за рисуване със спрей и развиват уникален стил. Това, което представяме в нашата изложба, са различни стилове в графити изкуството. Ние показваме художници, които специализират в букви и фигури. Други излизат от платното и създават триизмерни изображения, вдъхновени от стрийт арт културата. За нас също така е важно да покажем приемственост между различните поколения артисти и колко стойност има в творбите на пионерите и тепърва набиращите популярност артисти. 

Как протича работата на стрийт артистите? Какъв е механизмът, по който дадено пространство може да бъде възложено на група артисти, например?

Най-популярните начини за възлагане на работа на артисти е чрез директна покана или чрез конкурс. Конкурсите са подходяща форма, защото при тях се заявяват параметри на пространството (площ за рисуване, повърхности и др.), тема и изисквания към кандидатите. Жури може да прецени кое предложение е най-подходящо спрямо предварително зададените критерии. Директната покана е подходяща, когато сме привлечени от стила на определен артист и искаме точно това за нашето пространство. 

За да се изрисува дадено пространство най-важно е да се знае площта за рисуване, повърхностите, разположението (вътрешно и външно, на пряка слънчева светлина, без естествена светлина и др.). По този начин може да се направи прогноза за материалите за рисуване. Създаването на уникална визия е процес, различен при всеки артист, но винаги съобразен със самото място и заобикалящата го среда. Общото при повечето възложени проекти е, че се рисуват по предварително изготвена визия. Когато мястото е много голямо е добре да се работи с графити колективи. Тези групи от артисти се наричат crews. Това е сработен екип, в който всеки знае какво и коя част от рисунката трябва да направи.

Кои любими ваши места бихте искали да видите преобразени?

Любимата ни графити локация е паркинга “Чупа Чупс” срещу ЦУМ. На него се намира стенописа “Лале Сердика”, както и много други графити. Мястото се намира точно в центъра на града и представлява едно малко петно между големите бизнес сгради. Всички стени, ограждащи пространството, са изрисувани с графити - точно като една галерия на открито. 

Източник: фейсбук страницата на Sofia Graffiti Tour

Бихме искали да видим преобразени различни части в града - както в централната част на София, така и в периферията. Интересно би било да видим и бивши индустриални части преобразени с графити и стрийт арт. 

Кои са водещите галерии, представящи улично изкуство, и има ли подобни примери и у нас?

В градове като Лондон, Берлин, Париж, Барселона, Маями и Ню Йорк уличното изкуство отдавна е част от програми на галерии и музеи за съвременно изкуство, има своята вярна публика и колекционери. Същевременно в тези градове има и много специализирани галерии и платформи, които представят единствено графити и стрийт арт художници. На места определят това изкуство като street art, graffiti, urban art, urban contemporary или post-vandalism. 

В София, галерия Доза  активно подкрепя съвременни артисти. Миналата година работихме по изложбата “По следите на уличното изкуство”. В Credo Bonum и One Gallery, както и в Националната художествена галерия също започнаха да представят графити артисти, което показва, че графитите започват да бъдат припознати и от българската художествена сцена и да имат своето място в изложбените зали като форма на съвременно изкуство. 

Работата на кои български стрийт арт артисти трябва задължително да следим?

Естествено пионерите като Nasimo и MAD. Те са вдъхновение за поколения български стрийт и графити артисти. Arsek & Erase са българите с най-много последователи в Instagram. Те постоянно участват на фестивали и събития в чужбина и задължително трябва да бъдат следени. Много активни и с винаги интересни идеи са художници Rays, GRTS, Wion, Xрome, Sten, Chan Clan, Mr. Ao и Hrote.  

Nasimo

През каква трансформация преминава българското стрийт арт изкуство от зародиша му до днешна дата? Кои са основните послания, които вълнуват нашите артисти?

В последните 10 години в България много активно се рисуват големи графити стени с ясни послания по значими теми. Пример за таква стена е стенописът “Лале Сердика” от 2020 г. на графити дуото Arsek & Erase, кояо отново екипът на Sofia Graffiti Tour организира съвместно с Посолството на Кралство Нидерландия. Стената е символ на приятелството между България и Кралство Нидерландия. На нея е изобразено лалето Сердика - сорт, който прилича на роза и е специално създаден в Холандия като жест към България. 

Друг пример са стенописите на графити колектива 140 ideas. В техните стени много често присъства природата, връзката на човек с нея и послания за опазването й. Графитите в България постепенно се изместиха от подлезите и училищните дворове, на видни и централни места в градовете. 

Как се ражда един стрийт арт артист - присъства ли първоначалното рисуване на графити в творческия път на всеки от тях?

Терминът стрийт арт се използва за първи път в края на 80-те години на 20-ти век, за да назове художниците, които се вдъхновяват от графитите. Пример за такива художници са Жан-Мишел Баския и Кийт Харинг. И двамата рисуват на улицата, като постепенно преминават в галериите за съвременно изкуство. Тръпката от рисуването на графити не може да се усети без да се рисува навън и без разрешение. В повечето стрийт арт артисти елементът с нелегалното графити рисуване е застъпен. Естествено има и такива, които работят върху фасади без да имат опит с нелегалното рисуване. 

Какво бихте казали на публиката, която все още има трудности да приема графитите и уличното изкуство в различен от градския контекст?

Графитите художниците постоянно се развиват и търсят нови места за рисуване. Платната и картините не са изключение. Графити художниците, подобно на майстори, сами се учат на своя “занаят”. Така границите на рисуването се разширяват постоянно, а в графити галерията може да се види много неподправен и различен стил. 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още ИнтерАкция