Цветелина Николова – добрите ръце, в които българското вино се намира

Цветелина Николова е управляващ директор на "Катаржина Естейт" и изключително вдъхновяваща личност.

Казват, че във виното е истината и това не е далеч от истината. Но ние днес търсим истината за виното. Защото зад напитката на боговете седят хората. И техните усилия да постигнат съвършения вкус, за да се докоснат до божественото. За това разговаряме днес с Цветелина Николова, управляващ директор на винарските изби Катаржина Естейт, Белица Уайнъри, Кончерто Уайнъри, както и на "Платинум Брандс“, дистрибуторска компания за вина и високоалкохолни напитки. Брандове, които Цветелина управлява със стил, вкус, желязна и едновременно нежна ръка. Защото правеното на вино е изкуство, което не всеки владее. И пиенето на вино не е спорт, а култура. А ние приветстваме тези, които градят тази култура. А в България имаме всички условия да я развиваме на най-високо ниво и не само не отстъпваме на най-големите, но имаме равноправно място до тях. Затова и сред приоритетите на Цветелина Николова е изграждане на по-добър имидж на българските вина по света. Тя е инициатор и автор на различни проекти, свързани с разпознаваемостта на България като производител на качествени вина, както у нас, така и на международно ниво. Успехите на Цветелина са постигнати с много труд, постоянство и са плод на множество дипломи, както и на прекрасния екип от професионалисти, с който Цветелина има удоволствието да работи.  

 Тя е завършила престижния международен институт OIV ( International Organization of Vine and Wine) с две международни дипломи:

"Мениджмънт в сектора на винопроизводство и лозарство“ от университета СупАгро ( Монпелие, Франция) 

"Магистър на науките по Винен мениджмънт“ от OIV

Другите й отличия са свързани с постижения в областта на мениджмънта. И да, има такова нещо като наука по винен мениджмънт и там именно Цветелина обира постоянно всички златни медали, защото владее не само науката за виното, но и науката да управляваш умело успешна изба като Катаржина и да я изведеш до челни позиции не само в България, но и по света. АртАкция се срещна с нея, за да чуе повече за Катаржина Естейт, плановете на избата и изключително наситения и вълнуващ път, извървян от Цветелина Николова през последните години. След срещата с нея оставаме по-вдъхновени и спокойни, че виното на България е в добри и красиви ръце.

Как започна Вашият професионален път в Катаржина Естейт?

Белведере стъпи в България през 2002 г., а Катаржина е създадена през 2006 г. Аз започнах през 2003 г., когато бях на 23 години като търговски представител на Белведере. През 2006 г. станах търговски директор, малко по-късно маркетинг директор, а през 2011 г. станах управляващ директор на групата Белведере и Катаржина. Изминах целия път, от най-ниските до най-високите стъпала. Беше много важно да науча процеса на работа и да познавам всички стъпки, всички отдели. В началото бяхме по-малки, но бързо се разраснахме. При мен нещата се случиха доста бързо. Проблемите в бизнеса, през които минах, при това стоварени наведнъж, ми помогнаха да израсна бързо.

Откъде идва името на избата?

Катаржина е името на дъщерята на собственика на избата, който е поляк. Той изгубва дъщеря си трагично и кръщава избата на нейно име. 

Личният поход, отношението и емоциите явно са много важни за Вас.

Да, абсолютно! Самото създаване на Катаржина е много емоционално. Трагичната загуба, която споменах, става повод за ново начало, за раждането на нещо красиво. Смятаме, че избата Катаржина е родена под щастлива звезда. В деня на откриването заваля порой, най-проливния дъжд, който съм виждала. Харесва ми да си мисля, че затова ни върви по вода. 

Katarzyna Brut – новото натурално пенливо вино на Катаржина Естейт, чиято премиера беше съвсем скоро - елегантен , завладяваш вкус и милиони нежни балончета, изпълнени с обещания за красиво лято.

Дълъг път сте изминали от тогава.

Полагаме много усилия, но знаем, че сме на правилния път. Защото има смисъл именно, когато знаем къде искаме да отидем. Имаме план и визия за поне 5 години напред. Във винопроизводството, както във всеки друг бизнес, трябва да имаш ясно начертани цели, за да ги реализираш. Визията само за годината, която предстои, например, е много ограничена, това е малък период. Нужни са поне 3 години за производството на едно качествено вино. Важно е да имаш план за бъдещето. Следваш ли целите си, нещата се сбъдват.

Казвате, че нямате мечти, а цели.

Любима фраза. Моите цели са моите мечти. Следвайки целите си реализирам мечти си. Не обичам да говоря, а да случвам нещата. Аз съм човек на действието. 

И освен това се целите високо.

Да, смятам, че трябва да имаш високо поставени цели. Независимо, че в първия момент ти се струват неосъществими. Много обичам да разглеждам този въпрос в проценти. Може в началото да не се сбъднат изцяло, но ако реализираме 80 процента от целите си, означава, че сме много близо. Това ми дава положителна посока и ме кара да вярвам в доброто. Когато вярваш, нещата се случват.

Имате всички предпоставки за прекрасно развитие навън. Защо избрахте България?

Бях приета в Сорбоната и в деня, преди да замина, родителите ми казаха: помисли си добре къде искаш да се реализираш. Сутринта се събудих и бях категорична, че искам да се реализирам тук. Най-много се радвам, че останах в България. Защото успехите, които постигнах бяха първо на местна почва, а след това заминах за чужбина. погледнах света под друг ъгъл. Научих много за бизнеса, политиката, икономиката, различните култури и то на 30 години, т.е. в една вече зряла и осъзната възраст. Разбрах как светът се развива, открих точните секторите, които ме вълнуват. И научих много за новите технологии, защото искам да развивам избата в най-модерните насоки. Несъмнено се намираме в ерата на социалните медии и дигиталния маркетинг. И тази сфера е толкова динамична и интересна, че за мен е истинско предизвикателство да я прилагам в моя бизнес. 

Успявате за много кратко време да постигнете много неща, не само професионално, но и лично. Очаквахте ли го, в началото на кариерата Ви?

Не, нито аз, нито екипът. Много сме взискателни. Щастливи сме, че участваме в написването на една история. Чувстваме всичко, което правим. В началото не бяхме научени, не знаехме как се създава имидж на изба, например, в България липсваше и културата за пиене на вино. С много критика към самите нас и с много труд и постоянство, успяваме. Качеството е нашия приоритет. Целта ни е да пускаме все по-добро и по-добро вино. И го правим,  защото лозята ни са на 14 години, а най-младите на 10. След 12-та и 13-тата година лозята влизат в върхова форма. Следователно всяка следваща реколта е по-добра. Следим световното развитие на винопроизводството, новите тенденции, прилагаме ги в България. Почти винаги потреблението и клиентите не са готови веднага да приемат трендовете, но ние смело ги поставяме напред. Смятам, че сме визионери в производството на вино. Обучаваме хората, на културата за пиене на вино, за да ги накараме да си определят своя собствен стил и вкус на вино. И се стараем да създаваме различни вина, които да предложим на клиенти с различни вкусове и ясно и точно да ги ориентираме във винената палитра.

Имате и много романтични имена на различните вина.

Това е френската жилка, собственикът на избата живее там. Обичаме да кръщаваме вината с френски имена.

Ромен Гари казва: “Хляб, сол, вино, вода, хладина и огън, двама сме, и всеки е земя, и всеки е слънце.”

Може да се каже, да. Стараем се да съчетаваме полезното с приятното. За нас виното е свързано с изкуството, с любовта, с музиката. То е емоция. От отглеждането на лозята до позиционирането на пазара и консумирането му. 

Бихте ли избрали друг път, ако можехте да се върнете назад?

Любопитна съм и често си мисля по тази тема. Но мисля, че това е правилният път за мен. Щастлива съм с моето призвание да се занимавам с вино. Не знам каква би била посоката, ако правех друго. Освен това в България има много перспективи, полета за изява, дейности, които могат да се развиват и сега е точният момент. Има много международни компании, които навлизат на нашия пазар и мисля, че за младите има много възможности да се реализират в България. Придобитият опит по света може да е много полезен тук и сега е точното време младите, които са учили навън да се завърнат. 

Какво предстои за избата и за Вас?

Вървим ръка за ръка. Предстои ни създаването на хотел, това ни е актуалният приоритет. Важно за нас е да се развием на нови пазари, да покажем на света, че в България се произвежда качествено вино. Искаме да работим за имиджа на българските вина. А успоредно с това да върви развитието на Катаржина. Искаме да покажем на света как работим в България. Клиентите ни познават високото ни качество и го ценят, не само у нас, но и по света. Вече сме стъпили в Белгия, Япония, Холандия, Полша, Швейцария. Имаме всички качества да бъдем част от световната сцена и да конкурираме всички големи брандове. Имиджът на нашия бранд трябва да се издига нагоре успоредно с повишаването имиджа на България като винопроизводител.

 

Как успявате да се справите с всичко? Историята Ви е много вдъхновяваща.

За мен е изключително важна ценностната система. Човек трябва да е щастлив от това, което прави. Да има визия за себе си. Аз обичам хора, които знаят как да постигнат нещо. С усмивка и постоянство. Аз търся щастието и късмета си. Не ги чакам да паднат от небето. Успехът се търси, той не е даденост. Като го постигнеш, трябва да положиш много усилия, за да го задържиш. Нужно е постоянство. Трябва да останеш себе си, да бъдеш добър човек, да създаваш, да раждаш идеи и да ги реализираш, да си активен. Когато постигаш нещата, вярата идва при теб. 

интервю литература Димана Йорданова Пол Остър

бюлетин

още интеракция