В търсене на изгубеното време
Традиционната гала на музея „Метрополитън“ през пролетта на 2020-а е вдъхновена от Анри Бергсон и Вирджиния Улф
Не е изненада, че всяка новина около бляскавата гала на нюйорския музей "Метрополитън“ и неговият институт по костюмите, води до еуфория. Причината са няколко – темата, официалните домакини, спонсора и дългия списък със звезди, които традиционно през май преминават по червения килим и дават "храна“ на таблоидите за месеци напред.
Rei Kawakubo, Comme des Garçons, Body Meets Dress–Dress Meets Body, spring/summer 1997
За първи път в историята на тази изключително важна и пищна гала две жени, свързани с историята на Vogue (списанието, което застава в ролята на инициатор, организатор и вдъхновение на изложбата) – едната в истинския му живот, а другата - в свободната филмова интерпретация, която остава завинаги в историята на киното, застават една до друга като домакини на престижното събитие. Главният редактор на американското издание на Vogue – прочутата Ана Уинтур, която преди няколко дни отпразнува 70-годишен юбилей, и филмовата звезда Мерил Стрийп, пресъздала образа на Уинтур във филма "Дяволът носи Прада“ ще посрещат ВИП гостите на официалното откриване на изложбата, предвидено за 4 май 2020-а.
The Clock, Sarah Moon, 1999
Темата на експозицията е "Въпрос на време : мода и продължителност“, която ще разкаже за сложните взаимоотношения на модата и времето в един доста дълъг период – от 1870 година до наши дни. Вдъхновението идва от концепцията на Анри Бергсон за продължителността на времето и как модата преминава пред основните периоди – минало – настояще – бъдеще. Артистичната концепция стъпва и върху литературните образци в тази посока, създадени от Марсел Пруст, Вирджиния Улф и съвременния писател Майкъл Кънингам – автор на романа "Часовете“ и носител на наградата "Пулицър“ за тази книга. Неговата роля в текстовото съдържание на проекта е значително по-голяма, защото Къннигам е ангажиран с написването на специален текст, който ще влезе в каталога на изложбата и ще се използва като представяне на креативната идея на екипа, който стои зад темата на "Метрополитън гала“ за 2020-а.
Текстове на Вирджиния Улф ще звучат в пространството, за да насочват и вдъхновяват посетителите за различните епохи на времето, представени чрез модата и промените в нея.
"По този начин, се опитахме да съберем литературата и модата в едно пространство, което да провокира посетителите на "Метрополитън“ да се замислят за същността на времето!“, коментира в официалното прес съобщение директорът на музея "Метрополитън“ Макс Холейн.
"Настоящето е минало, посрещащо бъдещето. Всъщност, всички чувства са спомени.“
Анри Бергсон
Интересен факт е, че всяка година официалният спонсор на експозицията, която е големият хит на музея "Метрополитън“ (приходите от нея обикновено покриват разходите на музея за цяла година, плюс инвестиции в нови публикации и закупуване на нови и ценни притежания за архива), донякъде определя темата, гостите и мащаба на събитието. Миналата година това бе италианският моден дизайнер Алесандро Микеле и Gucci с напомняне за кича, преди това "Версаче“ надникна в сложните отношения между религия и мода, а през 2020-а машината на времето ще се задейства, благодарение на финансовата инжекция в особено голям размер на френския моден гигант Louis Vuitton. Именно поради това сред домакините на изложбата освен Мерил Стрийп и Ана Уинтур, ще се появяват настоящия моден дизайнер на марката – Никола Гескиер и рекламното лице – актрисата Ема Стоун.
Surreal, David Bailey, 1980
бюлетин
още реакция
-
„Съседната стая“ на Педро Алмодовар в зала 1
Церемония по награждаване и премиера на филма на 25 октомври
-
„Партенопа“ на Паоло Сорентино открива Синелибри 2024
-
ГРАДОСКОП стартира програма за подготовка на професионалисти и иновации в културно наследство
Проекта NEW INHERIT изследва и анализира добрите практики в шест европейски държави