Божествени тела

Перла в короната точно преди откриването на Met Gala.

Съвсем буквален прочит на темата "Божествени тела“ предлага тазгодишната гала на музея "Метрополитън“ в Ню Йорк. По традиция, в началото на май, всяка година Институтът по костюмите в нюйоркския музей представя своята перла в короната – мащабна изложба, която намира пресечната точка между модата и изкуството. След успешната ретроспектива на японската модна легенда Рей Кавакубо, създателка на бранда Comme des Garçons през 2017-а, директорът на Институтът по костюмите и основен куратор на експозициите – Андрю Болтън, концентрира всичките си усилия и идеи върху една провокативна концепция – срещата на модата и католицизма. И макар да звучи като мисия невъзможна, точката на пресичане на музея "Метрополитън“ и архивите на Ватикана се оформя като една от най-интересните изложби на годината.

 "Божествени тела – модата и католическото въображение“ се откри на 7-и май с богата на находки и падения на червения килим предпремиера, която събра елита на шоубизнеса и модата. 

Основният виновник за събитието Андрю Болтън коментира избора на тема, концепция и извор на вдъхновения така :

"Може би някои хора ще бъдат смутени от колаборацията между модата и религията, но истината е, че в основата на своето съществуване модата стъпва върху същите основни кодове – смисълът на сакралното и божественото. Изключително благодарни сме, че Ватикана подкрепи изложбата и отвори архивите си и вярваме, че това ще бъде допълнителен магнит, който ще накара повече хора да открият с очите си дълбоката връзка между религия и мода. Основното вдъхновение за колекцията есен – зима на Джани Версаче през 1991-а, е базиликата Сан Витале в Равена, а италианският тандем Долче и Габана пък представят есенно-зимната си колекция за 2013-а с препратки към любимия си храм в Сицилия. И докато при някои от модните дизайнери католицизмът е искра в творческия процес, при други е свързана с емоционални спомени и лични преживявания. Такъв е случаят с легендата на френската мода – Коко Шанел, която често работи в черно-бялата гама и използва активно елементи, идващи от облеклото на монахините в сиропиталището към католическия манастир, в което е отраснала. До края на земния си път, в чантата ѝ винаги присъства молитвена картичка на света Тереза, а бижутата ѝ са вдъхновени от католическата иконография.

"Когато се намирате в църква, първото нещо, което попада в погледа ви, е перфектно мъжко тяло, разпънато на кръст. Колкото и да звучи ексцентрично от Ренесанса насам, в католицизма ясно се усеща един прикрит еротизъм, който се интерпретира от много художници, скулптори и фотографи. От скандалния за времето си екстаз на света Тереза, създадена от легендарния Бернини, до красотата на голото тяло, показана през обектива на Робърт Мeйпълторп. Артистите се вдъхновяват от религиозни сюжети и герои като пречупват през собствената си призма идеята за плътското желание, така присъщо на човека.  

Всъщност, основната идея на изложбата е, че само красотата може да запълни пространството, което дели вярващия от невярващия. Красотата, която в образите, с които борави религията, се свързва с божественото, а в модата оживява през гениалността на създателите си – хора, вдъхновени от божествената искра.  

С тези думи кураторът Андрю Болтън най-точно обясни пресечната точка между модата и религията в експозицията, която първи видяха ВИП гостите на галавечерта в нюйорския музей, сред които официалните патрони – семейство Амал и Джордж Клуни, Донатела Версаче и главният редактор на американското издание на "Вог“ – Ана Уинтур. 

От 10 май до 8 октомври 2018-а, музея "Метрополитън“, Ню Йорк

 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт