Грейс Кели: Покрит със сняг вулкан
95 години от рождението на холивудската актриса, която стана принцеса
Животът и кариерата на Грейс Кели очароват със забележителната си комбинация от елегантност, талант и в същото време мистерия. Въпреки сравнително кратката си холивудска кариера, тя оставя трайна следа, особено с работата си с режисьора Алфред Хичкок, който вижда нещо изключително нежно, ледено и красиво в нейната природа и нейното присъствие на големия екран.
Интригуващата двойственост на Грейс
Един от най-интересните аспекти в живота на Грейс Кели е способността ѝ да въплъщава контрастни качества и емоции. Тя е едновременно холивудска звезда и принцеса в реалния живот и излъчва едновременно топлина и ледена привлекателност в ролите си. Хичкок се възхищава именно на тази сложност, описвайки я като притежаваща „сексуална елегантност“ – качество, което излъчва сдържаност, но загатва за нещо по-страстно под повърхността. Кели е актриса, която изглежда едновременно уязвима и силна, въплъщавайки изискана красота, която крие огън, но и независим дух.
Тази двойственост се простира отвъд нейните роли и в реалния ѝ живот, тъй като от златното момиче на Холивуд тя се превърна в принцесата на Монако, сливайки без усилие два свята, които откриват различни хоризонти и занимания.
Защо се превръща в музата на Хичкок?
Мястото на Клер в този концерт от хвалби беше повече от централно, особено в “Либерасион”, където я сравняваха с онези героини на Хичкок, руси и студени, но всъщност изгарящи отвътре – изобщо сравнения в стил норвежки омлет, които бях срещал десетки пъти. Красотата на блондинка, елегантна и студена, сякаш предразполагаше към четенето на текстове с безизразен глас. – Мишел Уелбек, „Серотонин”
Хичкок често избира руси актриси, които могат да внесат дълбочина в неговия архетип на „ледената блондинка“, но Грейс Кели е особено завладяваща. Той усещал, че тя притежава уникалната способност да балансира изисканост с мистерия, елегантност със скрита страст.
Това качество ѝ позволява да изиграе герои, които изглеждат отчуждени, но също така и силно завладяващи и непредвидими.
Във филми като „Задният прозорец“ (1954), „Dial M for Murder“ (1954) и „Да хванеш крадеца“ (1955), Кели илюстрира идеала на Хичкок за „леденостудената фатална жена“ – тя едновременно се движи по патриархалните правила като служи на мъжа, но в същото време може да наруши правилата и да придобие независимост. Нейните героини, макар шикозни и уравновесени, имат приключенска страна, която вади едновременно очарование, симпатична наивност и напрежение. Хичкок трудно може да постигне този ефект с повечето актриси.
Хичкок за Грейс Кели
Възхищението на Хичкок към Кели надхвърля нейния талант. Веднъж той я описва като „покрит със сняг вулкан“, обяснявайки как уравновесената ѝ външност само загатва за страстта, която се крие отдолу. Това качество е хипнотизиращо в неговите психологически напрягащи филми, където героините ѝ често загатват за тайни и желания, които тласкат мистерията напред. Един от най-известните му цитати е за нея е следният:
Очевидното безразличие на Грейс Кели към секса е това, което я прави толкова секси.
Когато я избира, Хичкок разбира, че той може да предизвика пластове напрежение и очаквания, защото публиката ще чака нейната грациозна и елегантна външност да се разпадне.
Грейс Кели се запознава с принц Рение III от Монако през пролетта на 1955 година по време на кинофестивала в Кан. Тяхната среща се случва донякъде случайно, организирана от приятели и с помощта на списание Paris Match, и остава един от най-романтичните моменти в историята на Холивуд и европейските кралски среди.
Грейс е поканена на кинофестивала в Кан, където представя филма си „Да хванеш крадеца“ на Алфред Хичкок. Едно от събитията включва и фотосесия за списание Paris Match, което има за цел да покаже звездата и да я свърже с принца на Монако. За самата среща посредничат журналисти и приятели, които планират тя да бъде съвсем непринудена, въпреки че за Грейс има много организационни трудности — в деня на срещата тя е принудена да носи не съвсем подходящи за официалната обстановка дрехи, поради проблем с електричеството в хотела ѝ.
Принц Рение посреща Грейс в двореца на Монако, където се срещат и разговарят за пръв път. Въпреки че първоначално това е само приятелско събитие, между тях веднага се усеща искра. Те разговарят дълго, а Рение е впечатлен от естествеността, елегантността и интелигентността на Грейс.
През декември 1955 г., едва няколко месеца след първата им среща, Рение предлага брак на Грейс, а тя приема. Следва сватба, организирана на 19 април 1956 г. в катедралата на Монако, превърнала се в едно от най-запомнящите се събития на 20-и век. Сватбата е считана за същинска приказка, привлякла вниманието на медиите по цял свят.
Срещата на Грейс и Рение става една от най-романтичните истории на миналия век. Кели се превръща в икона на приказната любов и връзката между холивудската слава и кралската титла.
от Франциска Щайн
Грейс Кели Алфред Хичкок актриса принцеса холивуд кинобюлетин
още авангарт
-
„Партенопа“: Симфония на красотата
След премиерата на Синелибри филмът на Сорентино вече е в разпространение по кината в цяла...
-
За невъзможното доверие
Надя Кожухарова за филма „Доверие“, режисьор и сценарист Даниеле Лукети, Италия 2024
-
Поезията на Луи Арагон и Пол Елюар
Тази година отбелязваме 100 години от създаването на сюрреализма