Магическата сила на „Клети създания“
Как Йоргос Лантимос и Ема Стоун „взривиха“ фестивала във Венеция?
We are all cruel beasts — born that way, die that way.
Гръцкият режисьор Йоргос Лантимос отдавна е доказал силата на своето въображение с филми като „Омарът“ и „Фаворитката“. Именно последният поставя и началото на работата му с великолепната Ема Стоун. Тя е феноменалната звезда и на „Клети създания“ – историята на Бела Бакстър – жена, отглеждана от учен с наклонности да експериментира, който я третира като своя дъщеря и се опитва да я пази от света. Бела обаче има огромни желания, енергия и любопитство за всичко, до което може да се докосне. Така на пътя ѝ се изпречват кандидати за сърцето, ума ѝ и най-вече тялото ѝ, и слагат началото на приключенията на Бела по света.
Сценарият на Тони Макнамара, който вече е работил с Лантимос и в други проекти на Стоун, съответно „Фаворитката“ и „Круела“, създава такива пищно крайни и абсурдни светове, които обаче ни разказват за еманципацията на една млада жена, която абсолютно не се интересува какво мисли обществото за нея. Мъжете ходят по петите ѝ, стайлингът ѝ е безкрайно дързък и смел. Опитва всякаква храна и почти като мъж може да натъпче цял португалски десерт pastel de nata в устата си, като опитва също толкова лакомо и от сексуални пози и партньори. А черният хумор и диалогът допринасят за това да не отлепим поглед от екрана. Уилям Дефо е фантастичен, влизащ в ролята на неин попечител, който освен Бела, в къщата си приютява и всякакви други смесени видове животни, които той е сглобявал по подобие на Франкенщайн. Обича я безкрайно и съвсем платонично и истински страда, когато тя напуска дома. А тя, вместо татко, го нарича „бог“ – за нея той поставя началото на всичко. Рами Юсеф е младият лекар стажант, който приема да я изследва и в крайна сметка да бъде неин годеник, а Марк Ръфало е прекрасен като арогантен английски богаташ, който иска да я развява като трофей по света и да я обучава сексуално. Докато самата тя не започне да разбира нещата по свой начин и да не иска да прекарва толкова време с него. Поведението ѝ е много далеч от това на дама – тя удря непознати, плюе храна и не се задържа облечена дълго време, но с течение на разказа и преживяванията ѝ, тя започва да се учи на нови умения и поведение в цивилизовано общество.
Ема Стоун смело и без всякакви задръжки влиза в образа на Бела, а Йоргос Лантимос ѝ дава всички нужни инструменти за целта. Сценографията на филма, дело на Шона Хийт и Джеймс Прайс допълнително ни карат да летим из въображаемия свят на Бела. Всичко е толкова дръзко, цветно и наситено – дали е къщата на доктора, хотел в Лисабон, луксозен кораб, крайна бедност в Александрия или бардак в Париж – зрителят е там с нея. Лантимос споделя колко е било важно за него Ема да се чувства комфортно в кожата на тази жена, при която голотата е най-ествественото нещо на света.
Базирана на едноименния роман на Алистър Грей, версията на Лантимос е пълна с пищност, голота, бунтарство, черен хумор и емоции. „Клети създания“ няма да ви позволи и за секунда да си погледнете часовника в тези два часа и половина, в които Бела Бакстър разузнава света. Режисьорът с удоволствие се наслади на близо десет минути овации на зрители по време на фестивала във Венеция.
Българската публика ще може да гледа „Клети създания“ предпремиерно на 6-ти октомври на откриването на фестивала CineLibri. Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации“. Разпространението на филма по кината от Форум Филм започва през януари.
Клети създания Станислава Айви Йоргос Лантимос Синелибри CineLibriбюлетин
още авангарт
-
Грейс Кели: Покрит със сняг вулкан
95 години от рождението на холивудската актриса, която стана принцеса
-
За невъзможното доверие
Надя Кожухарова за филма „Доверие“, режисьор и сценарист Даниеле Лукети, Италия 2024
-
Поезията на Луи Арагон и Пол Елюар
Тази година отбелязваме 100 години от създаването на сюрреализма