Ако Мерилин Монро беше Одри Хепбърн
И защо Труман Капоти не одобрява избора за главна героиня в екранизацията на "Закуска в Тифани".
Можем ли да си представим свят, в който всички роли на изящната и нежна Одри Хепбърн биха били изиграни от любимото златокосо момиче Мерилин Монро? Как ли щеше да звучи Moon River от прозореца на Холи Голайтли в “Закуска в Тифани”? Макар и да звучи сюрреалистично, е било съвсем възможно тъкмо това да се случи. Ако екранният прочит на едноименната новела се беше осъществил така, както Труман Капоти си е представял, то със сигурност щяхме да видим на големия екран съвсем различна Голайтли. Малцина знаят, че филмът не се нрави особено на Капоти и една от причините е изборът за актьорски състав.
“Гледал съм как играе Мерилин Монро и мисля, че би била перфектна за ролята на Холи Голайтли. У моята героиня има нещо трогателно, редом с това и сякаш нещо недовършено. Мерилин притежава това.”
Колкото и Монро, и Капоти да копнеят русокосото златно момиче на Холивуд да бъде лицето на “Закуска в Тифани”, Паула Страсбърг - съветник и треньор по актьорско майсторство, категорично се обявява против това решение. Според нея имиджът на Мерилин Монро би пострадал жестоко, ако изиграе леко момиче, дори си позволява да използва думата проститутка, на което писателят реагира остро. Въпреки коментарите на Паула, Одри се заема много сериозно с изграждането на героинята и години по-късно признава, че да изиграе Холи Голайтли е едно от най-големите предизвикателства в кариерата й. Най-вече защото Голайтли е екстроверт, а Хепбърн е затворена в себе си и не е привърженик на шумния живот. След като вижда крайния резултат, Капоти с огорчение твърди, че Paramount са подминали неговото искане и не само че не се вслушват в желанието му за актьорски състав, но и променят сюжета до голяма степен, като правят историята много по-розова и романтична, отколкото тя в действителност е.
“Книгата е доста по-горчива. И Холи е истинска - твърд характер, който никак не е от типа на Одри Хепбърн. Филмът превърна новелата ми във валентинка за Ню Йорк и Холи. Хубава и в лека приказка, а не пищна, та дори леко грозна история, каквато съм написал.”
С лекота разбираме негодуванието на писателя, но “Закуска в Тифани” в екранната си версия ни дава онова, от което понякога всички ние отчаяно се нуждаем, а именно happy ending. Имагинерно обещание, че всичко ще бъде наред и че и в най-поройния дъжд ще се намери онзи някой, който да слезе от колата, да ни догони и целуне под капките.
Макар и Труман Капоти да не е доволен от крайния резултат, трудно бихме могли да си представим култовия филм без грацията и изтънчеността на Одри Хепбърн, която именно с тази роля се превръща в икона и кара стотици жени по света да мечтаят за бели перли около врата, черни капели и съвършени семпли черни рокли, изцяло променящи силуета и придаващи усещане за свобода, независимост и щастие. Подобно на атмосферата в Тифани, където нищо лошо не може да се случи.
Макар и филмът да е трябвало да изглежда по различен начин, трудно бихме могли да си го представим без Одри. И ако някога някой е имал съмнения, че Холи Голайтли е леко момиче или проститутка, то Одри Хепбърн изгражда една грацилна героиня, която дори и да е лековерна, притежава и характер, който прилежно сгъва под нежните материи на черните си рокли и живее смело живота си, макар и често да е объркана, тъжна и самотна.
бюлетин
още авангарт
-
За невъзможното доверие
Надя Кожухарова за филма „Доверие“, режисьор и сценарист Даниеле Лукети, Италия 2024
-
Поезията на Луи Арагон и Пол Елюар
Тази година отбелязваме 100 години от създаването на сюрреализма
-
Поезията не трябва да свети, тя трябва да осветява
„Ана Бландиана: Между мълчанието и греха“ е в програмата на фестивала Синелибри