Силата на мълчанието

Милена Кирова за дебютния роман „Кралицата мълчи“ на Лаура Фройденталер.

Лаура Фройденталер е непознато име за българските читатели. Тя е само на трийсет и шест години, родена е в Залцбург, има хуманитарно образование, работи като преводачка от френски език; на всички снимки изглежда като млада, приветлива, интелигентна жена. През 2017 г. е публикуван нейният дебютен роман "Кралицата мълчи“ и той веднага печели успех: литературната награда на Бремен и приз за най-добра немскоезична книга от Фестивала на първия роман в Шамбери. Отначало изглежда странно, че толкова млад човек се е заел да опише житейския кръговрат, при това с фокус върху неговите късни години, на една жена. Още по-чудно е дълбокото разбиране, психологическото проникновение, с което внушава душевните преживявания на своята героиня Фани. Съзнателно използвам думата внушава, а не описваили дори изобразява. Защото стилът на Лаура Фройденталер е специфичен: лаконичен, с кратки и стегнати изречения, без всякакво разточителство на прилагателни имена. Този стил не описва, не рисува със словото по традиционния "живописен“ начин. Дори когато говори за душевния живот на своята героиня (а тя прави най-вече това), авторката не го предава чрез нейните мисли, още по-малко – слова. На практика Фани мълчи почти през цялото време: от дните, в които се крие под масата като малко дете, до безапелационния отказ да споделя своите спомени за миналото като стара жена. Разказът ни показва само външната страна на нейното поведение: несложни, обикновени, битово ежедневни дейности, извършвани в малкото пространство на къщата-дом. 

И точно тук идва умението, което е нетипично за млад, а още повече за дебютиращ, писател. С този лаконизъм на словото, с тази пестеливост на емоционалното отношение Фройденталер успява да внуши – не, не симпатия или съчувствие, както бихме очаквали – а философската драма на човешкото битие, голия ужас на самотата, в която се ражда и умира всеки човек. (Между другото тя е завършила, освен Немска филология, също така философия и gender studies.) Осемдесет години по-рано можехме да говорим за принадлежност към течението на европейския екзистенциализъм. "Ужасът“ не идва от някакви страшни събития и особени драми. Героинята изобщо не е същество, онеправдано от природата или от социалните обстоятелства. Напротив, тя е красива и стройна, запазена дори в напреднала възраст жена, на която не липсват поклонници. Родена на село, враснала в дребната австрийска провинция от средата на 20 век, тя проявава манталитета на една голяма група от хора, на едно поколение, родено преди Първата световна война, типично за Австрия извън големите градове, изнесло тежестта на преломни събития, но останало непречупено в своите традиционни представи за възможно и невъзможно, за правилно и неправилно, за достойнство и чест.

През втората половина на 20 век Австрия се променя бързо, но хората от стария свят носят своето възпитание като кръст и призвание едновременно; Фани е готова да умре, но не и да се промени. При това не защото упорства съзнателно, а защото идеята за промяна не стига до нейния начин на мислене, до нейния начин да бъдеш в света. Последствията от това поведение засягат дълбоко отношенията между родители и деца, между възрастни хора и техните внуци, не на последно място и отношенията на човека със себе си. Като истинска кралица Фани е недостъпна, дистанцирана и въздържана, сякаш недосегаема за чувствата и претенциите на другите хора. Колко дълго може да издържи човек така, каква е цената, която плаща една жена, как се общува с мъртъвци вместо с живите хора наоколо, какво се случва, когато спомени, сънища и действителност изгубят граници помежду си – за всичко това разказва Лаура Фройденталер в своята първа книга. Повествованието е изплетено като тъканта на живота, който живее нейната героиня: дълъг низ от кратки моменти; мозайка от фрагменти, свързани по невидима логика, пъзел-опит да бъде събран в разбираема цялост един живот. Кралицата мълчи, но в нейното мълчание говорят дълбоки и тъжни истини на женското битие. 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още СмАрт