Калвино и неговите разкази

Сборникът „Трудни любови“ разкрива непозната страна от творчеството на обичания италиански класик

Посветен на 100-годишнината на големия Итало Калвино (1923-1985), сборникът „Трудни любови“ разкрива още една непозната страна от творчеството на обичания в цял свят италиански класик - той буквално ни замайва с чувствеността на така характерната за сънародниците му мощна, всепроникваща, но и някак свенлива и прикрита еротика от 50-те години на миналия век. Неговите разкази и повести дишат с любовната нега на войника в отпуск, срещнал уж безразличната вдовица във влака, излъчват обожанието към очарователните, понякога дръзки, друг път стеснителни италианки, които за писателя са истинските инициаторки на лудите и страстни любовни перипетии. Оригиналните сюжети следват един подир друг като кадри от класическите италиански филми, завладели света. А прелиствайки „Трудни любови“, читателят неусетно се сеща за великия Бокачо.

Изящният и чудноват стил, оригиналността на въображението, разпалването на фантазията и една симпатична пикантност правят този сборник изключително четивен. - Маргарет Атууд, „Ню Йорк Таймс Бук Ривю“


Калвино и неговите разкази 

Българският читател вече познава някои от творбите на Калвино, преведени на български, като „Баронът по дърветата“, „Несъществуващият рицар“, „Разполовеният виконт“, „Космически комедии“, излезли като отделни произведения още преди 1980 година, последвани в по-ново време от „Марковалдо, или сезоните в града“, „Невидимите градове“, „Ако пътник в зимна нощ“ и „Американски лекции: шест предложения за новото хилядолетие“, а съвсем наскоро – и „Паломар“. Всички тези творби ни дават сериозна основа да опознаем творчеството на най-големия разказвач на истории, който съвременна Италия е имала.

Ясно е, че за Калвино може да се говори много: той пише много статии за вестници, съчинения, есета, работи като литературен консултант, директор на вестник и редактор, където изостря погледа си към анализираните явления. Изследователите на творчеството му определят произведенията му от първия период като неореализъм, докато прозата му от втория – за постмодернизъм, дълбоко повлиян от структурализма. Говорят за „фантастичните“ му произведения, за „комбинираните“ и т. н. Целта на настоящите уводни изречения обаче не е да анализираме предишните му творби, периоди и тенденции. Тя е съвсем друга: да поканят всеки, който не се е срещал с творчеството на Калвино, да се запознае с него чрез произведенията от настоящия сборник. А онези, които са чели упоменатите, да прочетат и настоящата книга. Но те нямат нужда от убеждаване: вече познават основните теми на Калвино, вероятно си спомнят дори спектакъла, представен през 2021 година в Ботаническата градина в София по романа „Невидимите градове“, където, по думите на самия автор, „всеки отделен жител изгражда своя собствена версия за „общия“ град. И така, неволно, всеки се оказва чужденец в града на другия, понякога дори и в собствения си град, който има чувството, че познава до болка“.


Наред с темата за видимия и невидимия град Калвино ни изправя пред въпросите за отношението ни към действителността, към другия, за мястото и отговорността ни в този свят, за трудното общуване, за болките в живота и в любовта. Трябва да споменем и „Пътеките на паяковите гнезда“, първия му роман, написан през 1947 година, в който Калвино разказва за антифашистката съпротива през очите на десетгодишното дете Пин под формата на приказка, но приказка за жестокост в една сурова, изкривена действителност, където детето израства сред възрастните до сестрата на една проститутка. Оттам водят началото си темите за необяснимото в човешките отношения, за войната, отмъщението, чувствеността, предателството, еротиката, приятелството, желанието да убиваш и да нараняваш. А тези теми в по-голяма или по-малка степен присъстват във всичките му творби. Така че вече запознатият читател няма как да не бъде привлечен от магнетичното излъчване на Калвино; той познава магическите пейзажи на писателя, запознал се е с могъщия експериментатор, с милувките на сладкодумеца, с вулканичното въображение на разказвача, с всепризнатия ерудит, който привлича малки и големи, писатели и поети, литературоведи, изследователи и обикновени хора, влюбени в доброто четиво.

Преди да ги обедини в едно тяло, Калвино замисля и издава четири цикъла разкази за трудността: „Трудна идилия“, „Трудна любов“, „Труден живот“ и „Трудна памет“. Настоящият сборник е разделен на две части: първата включва оригиналните девет разказа от първото издание на „Трудни любови“ от 1958 година, докато втората включва още четири разказа, излезли навремето в различни периодични издания, заедно с две автобиографични новели – „Аржентинската мравка“ и „Облак смог“, публикувани в цикъла, озаглавен „Труден живот“.

Сега, когато през 2023 честваме стогодишнината от рождението на Калвино, използваме случая да предложим непревеждани на български съчинения на този автор от световна величина, който по неповторим начин успява да естетизира и представи и най-баналната предложена тема. Автор, който искаше да остане невидим, но не успя – милиони са почитателите му по света, а събраните тук текстове, обединени под невидимия воал на недоизказаното и премълчаното, са поредното доказателство, че всичко, до което се докосне перото на Калвино, се превръща в игра, танц на гротеските, деликатна ирония, самонаблюдение, детайл, картина и карикатура на душевното ни състояние, в което, дори когато е приповдигнато и възвишено, винаги остава малко горчивина.

Сава Славчев

бюлетин

още реакция