Кой се страхува от Петер фон Кант?

Забележителният филм на Франсоа Озон е почит към творчеството на Фасбиндер и тръгва по кината от 13 януари.

Франциска Щайн


„Петер фон Кант“ на изкусителния Франсоа Озон откри фестивала Берлинале миналата година и събуди интереса на много хора не само заради творчеството на Фасбиндер, към когото Озон се обръща в този филм, правейки свободна адаптация на „Горчивите сълзи на Петра фон Кант“, но и заради впечатляващия актьорски подбор. Гледаме бляскавата дива Изабел Аджани, реалната муза на Фасбиндер Хана Шигула, Дени Меноше, който постига невероятна емоция при превъплъщението си в Петер и плаче с истинските си сълзи. Донякъде можем да четем биографията на самия Фасбиндер, когато гледаме този филм.


Петер фон Кант е талантлив, богат, обичащ охолството и лукса режисьор, който обаче е крайно самотен, и заради ненавистта най-вече към самия себе си иска да притежава любов, но по начини, които отблъскват.

Френският режисьор Франсоа Озон винаги е бил своеобразен кинематографичен хамелеон, сменяйки стиловете и тоналностите в героите си и жанровете на филмите, прелитайки от жанр в жанр, от сочни комедии като „Трофейна съпруга“, „Осем жени“ до мрачни трилъри („Басейнът“ и „Другият любовник“).Непродуцираната пиеса на Райнер Вернер Фасбиндер носи ранния филмов хит на Озон, „Дъждовни капки върху горещи скали“ (2000), примамлив и апетитен bedroom farce, развиващ се през 70-те години.

Сега с „Петер фон Кант“ Озон отново се връща към enfant terrible на немското кино с един, по неговите думи, „свободно адаптиран“ римейк, в който променя пола на главните герои от филма от 1972 г. Оригиналният филм на Фасбиндер, който е базиран на пиеса, се разгръща бавно – статична сексуална психодрама с изцяло женски актьорски състав. Твърди се обаче, че Фасбиндер пише пиесата въз основа на аферата му с германския актьор Гюнтер Кауфман.


Версията на Озон е по-бърза, по-забавна и по-натуралистична, тъй като разказва историята на Петер (великолепен Дени Меноше) – филмов режисьор, стилизиран действително така, че да прилича на Фасбиндер, който е увлечен от последния си любовник-муза Амир (Халил Бен Гарбия). Нацупеният и по аполонски красив Амир се чувства свободен и разглезен от вниманието, което Петер му оказва, и е толкова разкрепостен, че споделя подробности за последните си любовни срещи, за да разпали ревността на Петер.

Бившето протеже на Петер, в момента суперзвезда, Сидони (Изабел Аджани), дъщеря му Габриеле (Аминте Одиар) и майка му (прекрасната Хана Шигула, изиграла Карин в оригиналния филм) се отбиват, за да наблюдават последното грандиозно effondrement émotionnel на Петер.


През цялото време неговият уж ням, подобен на роб, слуга Карл (Стефан Крепон) вижда всичко и чува всичко, мълчаливо примигвайки с огромните си очи и свежи мустаци, взривявайки истинска емоционална бомба като следствие от живота в този дом, ухаещ на власт, шампанско и парфюма на Изабел Аджани.

Филмът „Петер фон Кант“ тръгва по кината от 13 януари и се разпространява от Синелибри.  Филмът се разпространява с подкрепата на ИА „Национален филмов център“. Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации“.



бюлетин

още авангарт