Сисимания

2022-а се очертава като годината на Сиси с нови сериали и филми, посветени на живота на императрицата.

Наричат я „Даяна на XIХ век“ – заради популярността сред поданиците й, заради легендите, с които се свързва името й, заради мълвата за непозволена любовна история и дори о! извънбрачно дете… Нейно имперско и кралско величество Елизабет Амалия Евгения Вителсбах, принцеса на Бавария, императрица на Австрия, кралица на Унгария и Бохемия, съпруга на император Франц Йозеф, известна повече като Сиси. Киното я обича още от средата на 50-те години, а сега в стрийминг платформите излиза един, а се подготвят още два сериала, посветени на живота й.




Роми Шнайдер дължи популярността си на Сиси, когато едва 16-годишна е наета от режисьора Ернст Маришка за ролята на младата императрица в „Сиси“. Премиерата на първата част от филмовата трилогия е малко преди Коледа през 1955 г. И изведнъж всички почват да говорят за очарователната Шнайдер и за нейната Сиси. „Шпигел“ я поставя на корицата си. Само в Германия филмът е гледан от 6 милиона души. Доведеният баща на Роми става неин мениджър, като управлява приходите от участието й във филма, както и бъдещите й ангажименти. Не може да се отрече, че прави и доста глупости, като например отхвърля покана за участие във филм на Луис Бунюел, който също е подвластен на красотата на новоизгрялата звезда. В следващите години излизат останалите части на филма „Сиси – младата императрица“ (1956) и „Сиси – съдбовните години на императрицата“ (1957). Роми Шнайдер отказва да се снима в четвърти филм от поредицата, което я лишава от хонорар над милион германски марки и също така влошава отношенията с доведения й баща. Колкото и да се опитва в следващите години и роли да излезе от кожата на Сиси, славата й от тази роля, за добро и за лошо, ще я преследва до края на живота й. Защото оттогава до днес, а вероятно и занапред, трилогията се излъчва неизменно около Коледа и в началото на всяка Нова година по телевизиите в Германия, Австрия и Швейцария, а отскоро може да бъде видяна и в „Netflix“. 




Сценарият на тези първи филми за „императрицата на народа“ е изграден върху също така много популярен роман за Сиси от 50-те години и макар че единодушно се причислява към т.нар. масова култура, „Сиси – младата императрица“ е включен в програмата на прохождащия тогава кинофестивал в Кан, а австрийското Министерство на просветата му дава определението „художествено ценен“. В оценката на чиновниците се казва: „Според разбиранията на оценяващата комисия в рамките на жанра на специфичния „виенски филм“ творбата представлява художествено постижение, което трябва да бъде прието много сериозно.“ Освен това от министерството подчертават, че не се забелязват „съществени грешки и исторически пропуски“ в представянето на историческия материал. Излизането на екран на филма е придружено от мощна рекламна кампания, финансирана от държавата. Плодовете й се берат не само на местна почва, но и в чужбина: във френските и холандски списания се появяват комикси, посветени на Сиси, публикуват се истории с продължение, в Испания се издават романи, а Маришка преговаря за пускането на пазара на кукла „Сиси“. В театрите в цяла Европа започват да се поставят пиеси със сюжет от живота на Сиси. Като цяло Австрия успява да издигне имиджа си благодарение на умелото използване на киното. Публиката, независимо от националната си принадлежност, винаги е обичала будоарните истории. А при Сиси има много такива за разказване.


Императрицата е прочута с това колко много време и грижи полага за поддържане на красотата си. Дългата й гъста коса заема централно място във всекидневните й занимания. За да поддържа косата й, Сиси наема фризьорка от Бургтеатър, която се е обучила да прави прически на артистките. Миенето на косата отнема на императрицата цял ден, извършва се веднъж на три седмици, след което се поддържа с есенции, като предпочитаните са с коняк и яйце. Елизабет изпада в гняв, когато забележи на гребена си и един единствен косъм, затова фризьорката поставила под престилката си лента, на която да прилепва изпадналите косми. Говори се, че поради физическата прилика между двете Сиси използвала фризьорката като своя двойничка главно в чужбина. Елизабет полага нечувани за времето грижи за зъбите си, използва специални четка и прах за миене. Доказателство за огромните суми, които дава за поддържане на зъбите си, са сметките, запазени в австрийския Държавен архив. Парите са изплащани на австрийски и на американски зъболекари. Освен това Елизабет спазва нечовешка диета, при височина 172 см тя никога не надвишава 50 кг. Всеки ден се тегли и мери обхвата на бедрата и талията си. Ходи непрекъснато стегната в корсет. Прилага всички известни и използвани и днес диети: портокалов сок на закуска, твърдо сварено яйце за обяд или пък телешки бульон. На практика почти не яде. Сладкото изкушение, на което с удоволствие се отдава, е сладолед с вкус на виолетка – и до днес предлаган в Австрия като сладоледът на Сиси. Понякога си позволява пиршества с торти, но след това се подлага на изтощителен спорт – яздене или гимнастически упражнения. В Хофбург се поддържат зали с гимнастически уреди. Грижата й за фигурата обаче прекрачва нормалните граници и я хвърля в лапите на булимията, която върви за ръка с честите депресивни състояния. 


Исторически факт е, че майката на император Франц Йозеф в търсене на съпруга за сина си се е спряла на по-възрастната сестра на Елизабет – Хелене. Но младият император неочаквано избира Сиси. Отношенията между съпрузите минават през всички изпитания, на които е подложена и нормална семейна двойка – ревност, изневяра, отчуждение, сближаване чрез всеопрощаващ секс. Елизабет се намесва и в държавните дела на мъжа си, помагайки му в сложните отношения с Унгария. Според клюката тя има връзка с унгарски благородник, дори и дете от него – обстоятелство, приемано от императора с вътрешен гняв и външно пренебрежение.


Всички тези биографични подробности са вече достатъчно привлекателни за развлекателната индустрия. И когато към тях се прибавят допълнително съответните нови измислици, осигуряващи сюжетни извивки, не е никак чудно, че след трилогията от 50-те на пазара сега се предлагат няколко продукта, занимаващи се с живота на Сиси. 


Актрисата Доминик Девънпорт влиза в ролята на Елизабет и поема предизвикателството да бъде сравнявана с Роми Шнайдер в новата серия на телевизиите RTL и ORF, която може да бъде видяна по Epic Drama. Девънпорт е с баща американец и майка швейцарка, родена и израсла в Люцерн, театър учи в Германия, от този сезон е постоянен член на трупата в театъра в Рощок. Най-известната й кинороля досега е в „Нощен влак за Лисабон“. Ако се съди по интернет-коментарите, австрийските зрители приеха с недоволно мърморене, че „тяхната“ Сиси се изпълнява не от австрийска, а от германска актриса. Но ако се държи на историческата истина, Елизабет е баварска принцеса, т.е. по рождение е германка, а не австрийка. Многото секс в сериала от 6 части изглежда, че също смути като цяло зрителската маса.


В новата трактовка Сиси е с определено силно изразена сексуалност: в началото я виждаме да мастурбира, в течение на действието си наема проститутка като помощница, която да я учи на сексуални трикове, за да се хареса на Франц Йозеф, а към края има леко загатната лесбийска сцена между нея и помощницата й. Сериалът се опитва да изведе и линията за важната роля на жените в историята – там, където мъжете се колебаят или не могат да вземат решения, жените се оказват по-силните. Като цяло обаче художественото му ниво не надскача средното.




Още два екранни проекта със Сиси ще се появят през следващите месеци. По Netflix се очаква европейската продукция „The Empress“, а в САЩ се подготвя киноадаптация на историческите романи на Алисън Патаки с героиня Елизабет.




Във всичките досегашни филмови или телевизионни филми акцентът пада върху първите години от живота на императрицата. В последните 20 години от живота си (след 40-тата си година) Сиси не показва лицето си публично, то винаги е скрито зад непроницаем воал. С тази невидима Елизабет се занимава филмът „Корсет“ на австрийската режисьорка Мари Кройцер, който трябва да излезе през пролетта на тази година.




Така погледнато 2022-а се очертава като годината на Сиси.

бюлетин

още авангарт