Три клечки кибрит и Париж на Брасай

Фотографът Жорж Брасай документира града и неговите нощни тайни в най-интересния период между двете световни войни.

Фотографии: Estate Brassaï Succession

Наричан от близкия си приятел Хенри Милър "окото на Париж", фотографът Жорж Брасай документира града и неговите нощни тайни в най-интересния период между двете световни войни. Гюла Халаз, както е и истинското име на родения в сегашен Брашов, Румъния фотограф, прекарва по-голямата част от живота си именно в Париж. Учи изобразително изкуство и скулптура, а по-късно изкарва прехраната си като журналист в Берлин. Скоро разбира, че най-голямата му сила и страст всъщност е фотографията. И то портретната. Така през 1920 година се връща във френската столица и запечатва най-добрите лица, скрити в сенките на нощта. За да запази истинското си име само за картините, които рисува, подписва журналистическите си текстове, карикатури и фотографии с Брасай, произлизащо от Брашов (Brassó). Само четири години по-късно, през 1924-та, фотографските му творби започват да се прочуват. Книгата му Paris By Night отваря широко вратите към международния успех на Брасай и води до сесия в студиото на Пикасо, публикации в прочутото списание Minotaure, благодарение на което пък среща Ман Рей, Пол Елюар, Андре Бретон.

Една от основните причини, поради които, за наше щастие, избира фотографията пред останалите си занимания, е фактът, че не може да си представи да прекарва цялото си време сам между четири стени, в ателие. Затова избира улиците на града и се оставя да го водят. Неговите тайнствени разходки пораждат хиляди фотографии от всички аспекти от живота в Париж - Брасай ни води на най-добрите балетни постановки, среща ни с приятелите си Превер, Дали, Матис, дърпа завесата зад нощния живот на висшето общество, надниквайки в любимото заведение на Мария Калас и Аристотел Онасис през 50-те, по-рано посещавано от нацистки офицери.

В разцвета на своите 30 години Брасай успява да съчетае уличната фотография с художествената, работейки за списания като Liliput, Coronet, Harper's Bazaar. Следва работата по книга със скулптури на Пикасо, а малко по-късно, окуражаван именно от големия артист, Брасай излага картините си в престижната галерия Renou & Colle. След това картините са събрани и в книга, придружена от текстове на Жак Превер.

Нощта не показва нещата, а ги предлага. Притеснява ни и ни изненадва със странности. Освобождава сили вътре в нас, които през деня са ръководени от разума ни.

И до днес можем да видим сянката на големия фотограф, скитащ из Монпарнас, осветен единствено от три клечки кибрит. Брасай остава един от двамата най-важни европейски фотографи на времето си, заедно с Картие-Бресон, улавяйки странния и невидим дух на града. Носител е на десетки награди, включително и кино отличие в Кан, а мемоарите му "Разговори с Пикасо" са определени от самия Пабло Пикасо като "единствената книга, от която наистина може да ме опознаете".

Брасай си отива от този свят на 84 години и е погребан в гробището в Монпарнас. Продължава да снима, сигурни сме.

бюлетин

още авангарт