ИСИ-София кани на „Пижамено парти в корема на кита“
Изложбата на художничката Невена Екимова (България) и кураторката Киара Картучия (Италия/Англия) е част от проекта „Суперпозиции 2 / Заплитане 2022“
Поредната интригуваща първа среща между художник и куратор предлага проектът на Института за съвременно изкуство – София „Суперпозиции 2 / Заплитане 2022“. Този път тя е между българския художник Невена Екимова и италианския куратор Киара Картучия, а резултатът от нея е „Пижамено парти в корема на кита“. Така артистичният тандем е нарекъл изложбата, която се открива на 13 октомври между 18.00 и 20.00 ч. в галерията на ИСИ-София.
Проектът е резултат от едногодишната интензивна съвместна работа на Невена Екимова и Киара Картучия, които изследват задълбочено проблема с личното обживяване на пространството и начините да го направиш уютно, свое и дом на абсорбирани енергии, приютени мисли и дори несънувани сънища.
В случая пространството-обект на творческите търсения, е самата галерия на ИСИ.
“Вероятно изчистените бели обеми, които днес са дом на ИСИ-София, някога са били нечий дом. Някога пространството е било просто апартамент в непретенциозна сграда. Същите стени сигурно са маркирали границите на нечия домашна вселена. Може би това е бил оазис на личен комфорт. Място, където си сваляш обувките и забравяш за навън. Място за скука през деня и страхове през нощта. Представям си старото лице на пространството като направено от много повърхности – меки и твърди, поглъщащи едновременно и живот, и прах. Специфично личното, което си представям като многостранно, неправилно, и непроницаемо по необходимост, е отстъпило пред търсената неутрална прозрачност на белия куб. Домът е превърнат в място за една художествена институция, където тя да стане действителна, един имот в жива плът и кръв. Ако въображаемият частен апартамент, описан по-горе, е посрещал само онези, които принадлежат към кръг от роднини и приятели, то институционалният апартамент трябва да е лесен за намиране, лесен за достъп за всеки. И все пак, звънецът си звъни по същия начин“, пише Киара Картучия в текста към изложбата.
Киара Картучия е позната на българската публика от проекта й „Добрите огледала не са евтини“, реализиран от Гьоте-институт, София, а на световната визуална сцена тя оставя ярък отпечатък като съосновател и директор на кураторската и редакторска платформа EX NUNC, където курира програма за онлайн изложби EXN Lagoon. Посвещава и сериозна част от изкуствоведските си изследвания на Средиземноморието като имагинерна/въображаема география, фокусирайки се по-специално върху разклоненията на практическия(те) средиземноморизъм(и) в работата и мисленето на художествени институции, работещи в евро-средиземноморския контекст.