Големият британски фотограф Мартин Пар пристига в България

Всички посетители на изложбата „Този малък свят“ ще имат възможността да се потопят в една ПАРалелна вселена, представена ни чрез 40 фотографии.

"Една част от ролята на фотографията е да засилва ефекта, да преувеличава. Фотографиите, които виждате във вестниците, освен ако не са репортажни кадри, са изопачаване на истината. Модните снимки, които показват хора, изглеждащи красиви и бляскави. Фотографии от пътешествия, които винаги показват избраните места, излезли красиви като от пощенски картички. Нищо от това няма нищо общо с реалността… До голяма степен кадрите, които консумираме всеки ден, са чиста проба пропаганда!“

Пропаганда ли е фотографията и къде е тънката червена линия, която я превръща в достоен рицар на истината и я отдалечава от ролята на манипулатор, е въпрос, който вълнува 67-годишният британски фотограф Мартин Пар десетилетия наред. Ако посетите изложбата "Този малък свят“, която се открива на 8 февруари в столичната галерия "Фотосинтезис“ или конференцията Inspiration Photo Conference, на която той ще бъде сред основните осем лектора, ще имате шанса да разберете мнението му по този въпрос. 

 "Този малък свят“ (Small World) е един от емблематичните му проекти, хаплива сатира, изследваща световния туризъм. В него Мартин Пар осветява "глобалната култура“, която в процеса на търсене на други култури разрушава същите тези култури. Серията е показана за първи път през 1995 година, а изложбата в галерия Синтезис включва четиресет фотографии, заснети в периода 1989 – 2019 година.

"Туризмът е най-голямата индустрия в света, така че за мен беше неизбежно да погледна към тази тема. Важното за туризма е, че очакването как ще изглежда едно място и каква е реалността, когато вече си там, са много различни. Така че основната идея на проекта е да изследвам разминаването между очакванията и реалността“, коментира Мартин Пар.

По повод изложбата галерия Синтезис ще публикува специално издание, което представя серията "Този малък свят“. Графичното му оформление е вдъхновено от туристически брошури, издавани от "Балкантурист“ през 60-те и 70-те години.

Ocean Dome, атракционен комплекс, Миядзаки, Япония, 1996

 

В рамките на съпътстващата програма са включени кураторски тур и прожекция на късометражния филм на Мартин Пар - Teddy Gray‘s Sweet Factory, на 20 февруари, 18:30 ч., а на 29-и февруари, от 14 до 20 ч.,ПУК – платформата за фото книги представя богата селекция от албуми на Мартин Пар.

Лас Вегас, САЩ, 2000 

 

Истината е, че второто гостуване на Мартин Пар в България (първото е през 1995-а, когато Пар пристига в Пловдив за откриването на изложбата Home and Abroad, в рамките на Международните фотографски срещи в Пловдив. Експозицията е показана по-късно и в София) e събитие, което доближава столицата до световните столици на изкуството и се случва, благодарение на индивидуалните усилия на хора, за които културата и изкуството имат смисъл. Изложбата "Този малък свят“ е резултат от общата работа на галерия Синтезис в партньорство с Inspiration Photo Conference и Фон­дация "Мартин Пар, с подкрепата на Фотосинтезис.

"Залезът си е залез и не е нужно да отидеш в Константинопол, за да го видиш“

Ключът към разгадаването на този проект на фотографа на агенция "Магнум“ предлага писателят Джеф Дайър – автор на предговора към третото издание на "Този малък свят“ (Small world) на Мартин Пар.  

Акрополът в Атина, Атина, 1991 

 

"Снимките, включени в серията "Този малък свят“ на Мартин Пар едновременно обобщават това противоречиво развитие и изобразяват етапа, който би могъл да се окаже терминалната му фаза. Те показват местата, фотографирани от автори като Фрит (пирамидите), но те също така показват как вълнението и обещанието от снимките на Виногранд са се превърнали в източник на суматошно неудовлетворение. Когато бях на седем, през 1965 година, заедно с родителите ми заминахме на едноседмична ваканция в Лондон. Един ден, като част от тази ваканция, ние се качихме на метрото до Хийтроу, но не за да полетим, а просто да видим летището. За нас то не беше място, откъдето се тръгва нанякъде, а туристическа дестинация сама по себе си. С драстичното задълбочаване на притесненията, свързани с пътуване по въздуха след събитията от 9/11, средностатистическият пътник – т.е. всеки, който не пътува в първа или бизнес класа – започна да се ужасява от летища. За да бъде мъката пълна, или по-точно, да съчетаем вината с неудобствата, днес ние остро осъзнаваме въздействието върху околната среда и начинът, по който пътуването по въздух допринася за глобалното затопляне. В този контекст, съветът на Фернанду Песоа, да не излизаш от къщи, придобива едва ли не провидческо звучене: "Какво значи да пътуваш и каква е ползата от това? Залезът си е залез и не е нужно да отидеш в Константинопол, за да го видиш“.

Наклонената кула в Пиза, Пиза, Италия, 1990 

 

Хората и местата са в сюрреалистична симбиоза, която ги превръща в герои на една наистина паралелна реалност. "Пар логично отвежда нещата до нов етап: той снима хора, които ги снимат и самите те правят снимки. В това отношение снимките от "Този малък свят“ могат да се сравнят с голямоформатните изображения на Томас Щрут, на които виждаме зрители, разглеждащи прочути произведения на изкуството (които, да не забравяме, също са туристическа атракция). Разликата е в това, че докато в снимките на Щрут величието, аурата, или както желаете да го назовете, на тези художествени творби остават непокътнати в процеса на представянето им, при Пар "мястото“ и зрителят работят за взаимното си смаляване. Негласно – или може би не съвсем негласно - той потвърждава присъдата на разказвача от романа на Дон ДеЛило "Имена“:

"Туризмът е поход на глупостта. От вас се очаква да бъдете глупави. Целият механизъм на действие на домакините ви е настроен за пътешественици, които се държат глупаво. Бродиш зашеметен, присвивайки очи към сгъваеми карти. Не знаеш как да говориш с хората, как да стигнеш където и да било, какво означават парите, колко е часът, къде да ядеш или как да го ядеш. Да си глупав е модел, ниво и норма“, допълва Дайър. 

Кой е Мартин Пар?

Британски документален фотограф, куратор, колекционер и съставител на фотокниги. Получава международно признание с проекти като "Последният курорт“ (The Last Resort, 1983 – 1985), "Този малъксвят“ (Small World, 1987 – 1994) и "Здрав разум“ (Common Sense, 1995 – 1999.Фотографии на Мартин Пар са част от колекциите на множество големи музеи като "Тейт Модърн“ в Лондон, "Център Жорж Помпиду“ в Париж, Музея за модерно изкуство в Ню Йорк. От 1994 той е пълноправен член на агенция "Магнум“, а между 2013 и 2017 е неин президент.

Имперски военен музей, Лондон, 2015

 

Изложбата се открива на 8 февруари от 19 часа, в присъствието на Мартин Пар, галерия "Фотосинтезис“. Може да я разгледате до 11 март.

Венеция, Италия, 2005

 

Калкан, Турция, 1994

 

Сфинксът в Гиза, Гиза, Египет, 1992 

 

бюлетин

още реакция