Най-интересните изложби в Европа през 2025 г.

От Кандински до Констабъл, през Валадон и Кифер, следващата година обещава серия от великолепни изложби

2025 г. обещава да бъде още една година на великолепни изложби. Вълнуващи годишнини, иновативни кураторски проекти и световноизвестни художници предстои да озарят галериите в различни градове в Европа. От Италия през XV век до нови творби на живи художници - за всекиго има по нещо. Събираме най-доброто от Европа за предстоящата година. 

Кифер/Ван Гог, 7 март - 9 юни, 2025 г.

Започваме с една вълнуваща перспектива, създадена в сътрудничество между Музея на Ван Гог, музея Stedelijk в Амстердам, който отдавна съхранява творчеството на Анселм Кифер, и Кралската академия в Лондон (която ще покаже своя версия на изложбата от 28 юни). Кифер тръгва по стъпките на Ван Гог като 17-годишен и остава очарован от постимпресиониста през цялата си кариера.

Винсент ван Гог понякога се усеща като преекспониран художник - някъде по света винаги има изложба, посветена на него. Сега обаче можете да го видите в нова светлина, през погледа на един от най-големите съвременни представители на монументалното живописно и политизирано изкуство. Изложбата, озаглавена Anselm Kiefer-Sag mir wo die Blumen sind, ще бъде представена едновременно в два музея в Амстердам. В Музея „Ван Гог“ ще бъдат показани творби и на двамата художници. Междувременно музеят Stedelijk ще изложи всички свои съществуващи Кифер.

Анселм Кифер създава и нови творби за изложбата. Anselm Kiefer-Sag mir wo die Blumen sind, Van Gogh Museum & Stedelijk Museum, Амстердам, Нидерландия, 7 март - 9 юни 2025 г. Кифер/Ван Гог, Кралска академия, Лондон, Великобритания 28 юни-26 октомври 2025 г.

Винсент Ван Гог, Снежно поле с брана, 1890 г., Музей "Ван Гог", Амстердам, Нидерландия.

Сиена 1300-1350 г.: Възходът на живописта, 8 март - 22 юни 2025 г.

Това е не е точно нова изложба, защото вече се провежда в музея MET в Ню Йорк, но „Сиена 1300-1350" е вероятно най-голямата изложба в Лондон през следващата година. Тя е и грандиозният финал на честванията на 200-годишнината на Националната галерия. Нюйоркската версия получи възторжени отзиви и наистина е събитие, което се случва веднъж на поколение. Някои от панелите от „Маеста" на Дучио например се събират отново за първи път от векове насам.

Симоне Мартини, братята Лоренцети и Дучи ди Буонинсеня са големите имена, но въпреки заглавието си изложбата не е само за живопис. Предмети, сред които скулптури, гоблени и метални изделия, ще подчертаят, че изкуството е било свързано с живия опит. Изложбата е и ценен фокус върху един град и едно време, които често се пренебрегват в по-широкия разказ за Ренесанса.

Ще наблюдавате прецизност, схематичност, детайлни наблюдения и изобилие от злато, което ще бъде абсолютна радост. Сиена 1300-1350: Възходът на живописта, Национална галерия, Лондон, Великобритания, 8 март - 22 юни 2025 г.

Ангелът на Благовещението, ок. 1330 г., Симоне Мартини, Национална художествена галерия, Лондон, Великобритания

Вселената на Кандински, 15 февруари - 18 май 2025 г.

Пълното заглавие на тази изложба - „Геометричната абстракция през ХХ век" - дава по-добра представа за нейните експанзивни амбиции. Прекалено амбициозен ли е прегледът на изкуството в Европа и Съединените щати за шест десетилетия, обхващащ 70 художници? Може би, но трябва да се възхитите на целта на изложбата, която обединява Пит Мондриан, Барбара Райли и Франк Стела.

Василий Кандински е отправната точка, по-конкретно неговото теоретично есе от 1926 г. „Точка и линия в равнина". В него той се опитва да създаде нов необективен език на изкуството, който да изразява по-ефективно духовните и метафизични идеи, които преди това е изследвал като експресионист. Изложбата се опитва да контекстуализира същите идеи в контекста на научния и технологичния напредък на ХХ век, в който старите представи за време, пространство и самата „реалност" са поставени под въпрос.

Геометричната абстракция може да звучи малко скучно, но всяка изложба, която включва орфизма и оп-арта, със сигурност ще бъде диво приключение. Вселената на Кандински: Геометрична абстракция през ХХ век, Музей Барберини, Потсдам, Германия, 15 февруари - 18 май 2025 г.

Василий Кандински, Композиция VIII, 1923 г., Музей Соломон Р. Гугенхайм, Ню Йорк, САЩ.

Сюзън Валадон, 15 януари - 25 май 2025 г.

Тази изложба вече обиколи света, като започна от Помпиду-Мец през 2023 г. и е посети Нант и Барселона през последните 12 месеца. През следващата година парижката галерия Помпиду обещава „нови заеми и непубликувани архиви", както и около 200 творби. Въпреки че напоследък интересът към Валадон се поднови — през 2021 г. се състоя голяма изложба във фондация „Барнс", Филаделфия — тя не е имала изложба във френската столица от 1967 г.

Сюзан Валадон, подобно на много художнички, първо е модел, преди да се утвърди като художник. Самоука, тя прокарва свой собствен път с характерна употреба на плоски цветни блокове и тежки контури и е особено свързана с нееротизираното изобразяване на голо тяло. Участва активно и в парижката художествена сцена през 90-те години на XIX и началото на XX век. Изложбата в Центъра Помпиду ще има тематичен подход, включващ раздел „Голото тяло - женски поглед". Тя ще представи и контекста на нейното творчество заедно с по-малко известни съвременници като Жулиет Рош, Жоржет Агут и Жаклин Марвал.

Голяма, смела и цветна, тази изложба със сигурност ще затвърди значението на Валадон. Сюзан Валадон, Център Помпиду, Париж, Франция, 15 януари - 25 май 2025 г.

Сюзан Валадон, Синята стая, 1923 г. Национален музей за модерно изкуство, Париж, Франция.

Модерната готика: от мрак към светлина, 28 февруари - 15 юни 2025 г.

Това е една наистина интригуваща изложба, която позиционира символизма редом с творби от Средновековието и Северния ренесанс. Тя вече е показана в Музея на изкуствата „Атенеум" в Хелзинки (до 26 януари 2025 г.) и ще продължи да пътува до „Албертина" във Виена. Мунк и Холбайн, Колвиц и Кранах: това не са художниците, които обикновено се появяват един до друг. Има смесица от живопис, принтове, рисунки и скулптура, организирани в тематична структура, обединяваща различните творби под заглавия като „От любов към страдание" и „Срещи със смъртта".

Изложбата е доста обширна — 250 творби от 60 художници. В нея има достатъчно място за по-малко познати имена: Например финландката Аксели Гален-Калела и белгийският скулптор Джордж Мине. И ако се притеснявате, че всичко това може да ви се стори малко мрачно и депресиращо, изложбата обхваща и движението „Изкуства и занаяти" от края на XIX в., което насърчава традиционните занаятчийски умения.

Резултатът от голям международен изследователски проект (има много впечатляващ каталог) обещава нов поглед върху едно често пренебрегвано движение в изкуството. Gothic Modern: From Darkness to Light, Национален музей, Осло, Норвегия, 28 февруари - 15 юни 2025 г. / Albertina, Виена, Австрия, 19 септември 2025 г. - 11 януари 2026 г.

Едвард Мунк, Вампир, 1893 г., Музей на изкуствата в Гьотеборг, Швеция.

Търнър и Констабъл, 27 ноември 2025 г. - 12 април 2026 г.

Множество художници, които имат големи годишнини през 2025 г., не получават изложби. Жан Франсоа Миле ще бъде честван единствено с малка изложба в Националната галерия, кръстена „Живот на земята" (7 август - 19 октомври 2025 г.). Робърт Раушенбърг има множество изложби през 2025 г. в цял свят. Тейт Бритън оказва на Дж. М. У. Търнър големи почести по случай рождения му ден: съвместна изложба с Джон Констабъл, която продължава до 2026 г. (годишнината на последния).

Коренно различни и като художници, и като хора, двамата мъже са имали много специфични, но еднакво влиятелни пейзажни стилове. Тази изложба може да бъде описана като „окончателната изложба", съчетание от личните истории на художниците, допълнени със скицници и артефакти, които вървят заедно с контекста на индустриализацията, урбанизацията и променящите се възприятия за пейзажа. От една страна, любовта на Търнър към пътешествията, драмата и разказа; от друга — внимателното наблюдение и носталгията по дома на Констабъл, но преди всичко и двамата са обичали природата и са търсили най-добрите средства, за да я представят.

Това е битката в тежка категория на годината, но в крайна сметка тези художници се допълват взаимно. Какъвто и да е вашият пейзаж, тук ще го намерите. Търнър и Констабъл, Тейт Британия, Лондон, Великобритания, 27 ноември 2025 г. - 12 април 2026 г.

ДЖ. У. Търнър, Дъжд, пара и скорост, 1844 г., Национална галерия, Лондон, Великобритания.

От Одеса до Берлин, 24 януари - 22 юни 2025 г.

Може би това не са най-известните картини, които ще бъдат показани в Европа идната година, но е трудно да се сетим за по-прочувствена изложба. 60 картини на украински бежанци, евакуирани от домовете си в Одеса в началото на войната, ще бъдат показани заедно с творби от берлински колекции, като това включва религиозно изкуство, натюрморт, портрет и пейзаж, организирани в серия от девет теми.

Въпреки че много от художниците не са известни имена, кураторите умишлено са подбрали творби, които подчертават културните и стиловите връзки между двете колекции. Идеята е да се подчертаят историческите връзки между Украйна и Западна Европа и да се представи изложбата като жест на солидарност с украинския народ.

Понякога изкуството се оказва по-силно от думите. От Одеса до Берлин: Европейска живопис от XVI до XIX в., Gemäldegalerie, Берлин, Германия, 24 януари - 22 юни 2025 г.

Франс Халс, "Свети Лука Евангелист", ок. 1625 г., Одески музей на западното и източното изкуство, Одеса, Украйна.


изкуство Кифер Ван Гог Кандински Валадон Констабъл Търнър изложби ретроспективи Европа

бюлетин

още авангарт