Как се пише сценарий

Разкриваме някои от тънкостите на една безспорно трудна задача.

След като ви разкрихме стъпките за писането на трийтмънт, идва ред на по-сложната, но неизменна част от процесa на правене на кино. А именно - изкуството на създаването на сценарий. Добрият сценарий е предпоставка за добър филм, а хубавата история - най-важното при създаването на стабилна основа. Решихме да дадем кратки, но ценни съвети за участниците в инциативата на Huawei и Cinelibri Huawei Smartphone Film Festival, както и на всички филм-мейкъри.

Какво всъщност представлява сценарият?

Най-общо казано: това е текстът, който ще се превърне във филм, написан в Courier, 12pt. Защо точно този шрифт ли? Въпрос на време: една страница текст, изписан в Courier, e равен на една минута екранно време. Сценарият е сърцето, зародишът и предшественикът на филма, в който някой ден ще се превърне. Режисьорът, продуцентите, актьорите, екипът - именно те са хората, чиято задача е да преведат визията на сценариста на екран. За да улесните работата си, може да използвате готови софтуери, които се заемат с форматирането на сценария. Но не подценявайте правилния формат и правилната употреба на термини (CUT TO:, DISSOLVE TO:, SMASH CUT:, QUICK CUT:, FADE TO:)

Ако просто изпратите на продуцентите сценарий, написан без отстояния, с грешен шрифт и големина - дори да имате гениална идея, шансовете ви да бъде прочетена рязко намаляват. 

Важно е да отбележим и припомним, че филмът е визуално средство за изразяване. Като сценарист трябва да покажете какво се случва в историята, а не да го разказвате. Дълъг, описателен вътрешен монолог, например, би бил страхотно допълнение към историята ви, но когато пишете разказ или роман. Известна фраза, често повтаряна сред сценаристите, е именно тази:

Show, don't tell.

Цялото изкуство и тънкост на писането на сценарий се крие в начина, по който разказвате една история чрез действия. И помнете, keep it simple. Не усложнявайте сцените с действия, които не биха ви били нужни, които не развиват историята и не допринасят за характеристиката на героите. 

Преди да започнете, създайте в главата си структура: кои са героите ви, какво правят, за какво се борят, какво получават. Структурата е ключова при писането на сценарии - така няма да блокирате и ще имате път, който да следвате. 

Бъдете наясно с арката (пътуването) на героя. В края на филма ви героят трябва да е различен от този, който е бил в началото. Защото всичко, което му се случва, води до претърпяването на метаморфоза. По темата Били Уайлдър споделя:

Развийте чиста линия на действие на главните ви герои. Важно е да знаете къде отивате. Ако имате проблем с трето действие, например, то всъщност истинския проблем се крие още в първо действие.

При писането на сценарии, особено за късометражен филм, няма време за губене. Ако една сцена ви пречи или по никакъв начин не допринася за следващата, отрежете я. Не се страхувайте да махате, режете, пренаписвате. Съвършенството е достигнато тогава, когато няма какво да отнемете.

Достигаме до ключовия момент на диалозите, това особено и опасно ходене по тънък лед. Не пишете диалози, в които нормален човек не би участвал. Не използвайте думи и фрази, които не бихте чули в разговор. Бъдете истински, останете предани на героите. И на живота. Литературата трябва да остане между страниците на книгите, а диалозите в киното трябва да приличат на игра на пинг понг. И винаги, винаги трябва да помагат за развитието на историята.

При нужда от вдъхновение - изгледайте някой добър филм. Или 100 добри. Прочетете сценариите им. Усетете финото майсторство на превръщане на думите във филм.

Като начало - просто започнете. 

 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още HuaweiFilmFest