Стаси Айви, жури в Huawei Smartphone Film Festival: „Действителността е пълна с истории.“

За вдъхновението, добрите истории и още...

Стаси Айви е един от най-успелите ни кино журналисти, създател на Cinema Confidential или “Поверително от света на киното”, режисьор и сценарист.

Къде откриваш вдъхновението и кое прави една история наистина приятна за разказване?

Винаги съм обичала да разказвам истории и да поставям героите си в книгите, които пиша или сценариите, които създавам, в сложни ситуации. Вдъхновението ми идва от истинския живот, има толкова много истории, които могат да ме накарат да пиша, както и хората около мен. Разбира се, всичко от реалността се хиперболизира, но началото си води от действителността, която е достатъчно интересна сама по себе си. 

Кои според теб са най-важните елементи за добър късометражен филм?

За мен елементите са едни и същи независимо от дължината на филма – добра история, привлекателна визия и чудесна актьорска игра. Когато имаш тези елементи си потопен във филма и не си даваш сметка колко е дълъг. Разбира се, при късометражния филм предизвикателството е, че имаш по-малко време да разкажеш история. 

Като част от журито на Huawei Smartphone Film Festival има ли нещо особено важно в късометражниите филми,  за което специално ще следиш?

Като човек, който пише, за мен най-важната си остава историята и начина, по който е разказана тя. Не мисля, че правенето на филми трябва да бъде самоцелно, а по-скоро трябва да се случва когато наистина имаш какво да кажеш на публиката си. 

Фотограф: Диляна Флорентин

Какви са твоите напътствия за пишещите трийтмънт? 

Да знаят какво точно искат на кажат и покажат, когато картинката е ясна в твоята собствена глава, е много по-лесно да излезе първо на хартия и после на екрана. 

А за 10-те щастливци, които ще бъдат селектирани и ще имат възможността да заснемат късометражен филм с Huawei P30 PRO?

Не се опитвайте да впечатлявате със сложни и нереалистични цели, действителността е пълна с истории и простичките на пръв поглед фабули съдържат много повече, отколкото очаквате – дали ще е с неочакван обрат или просто ще докосне сърцето, и в двата случая работи безотказно. 

Има ли особено важен и ценен професионален съвет, който си получила и би искала да предадеш на участниците?

Един от най-запомнящите се съвети, който съм получавала, беше от актьора Кевин Спейси и екипа му, когато аз бях на снимачна площадка на техните късометражни филми в Лос Анджелис. Идеологията, която спазваха беше, че “когато успееш да се изкачиш донякъде, пусни асансьора обратно” или иначе казано: не се самозабравяй и помагай с каквото можеш от уменията си. Смятам, че за всеки един е важно това – когато можеш да помогнеш с някакви знания или опит, направи го, не коства нищо. 

Кои са филмите, към които се връщаш - пълнометражни или късометражни, които и до днес служат за учебник по кино?

Учебник по кино бих нарекла три филма от последните години – “Обичайните заподозрени”, “Три билборда извън града” и “Бърдмен”. Абсолютно различни сами по себе си, но направени перфектно от майстори на разказа. А за късометражен филм, винаги посочвам два от тези, които бяха част от конкурса на Кевин Спейси Jameson First Shot – “The Envelope” със самия него и “The Smile Man” с Уилям Дефо. 

Груба грешка, която би искала участниците да не допускат? 

Да правят нещо само с идеята да впечатлят. На мен ми се иска просто да разкажат историята си. 

Вървят ли ръка за ръка доброто кино и добрите истории?

Неизбежно е – за да наречеш нещо добро кино, то трябва да има добра история. Всяко нещо има начало, не може просто ей така да се появи. 

Какво предстои за теб в професионален аспект?

За мен предстои да промотирам собствения си късометражен филм “I know what you did” по различни фестивали. Селектиран е и има няколко номинации първо във Великобритания, след това и в САЩ, а премиерата му в България ще бъде есента по време на фестивала CineLibri. Работя и по документалната си поредица Cinema Confidential, която ни среща с успешни представители на филмовия бизнес. Снимаме я заедно с фотографа Диляна Флорентин в Лос Анджелис и след това я монтираме тук. Нямам търпение отново да заминем, тъй като се запознаваме с много вдъхновяващи личности, докато сме там. Така се запознах и с актьора Майкъл Макел, който играе главната роля в късометражния ми филм и който е снимал с Робърт Земекис в предишен филм. Много вярвам, че няма нищо случайно в този живот.  

Останалата част от журито може да откриете тук.

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още HuaweiFilmFest