Стефан Войводов - момчето с добрите идеи

Анимацията „Връх", заснета с Huawei P30 Pro, спечели специална награда на фестивала.

Когато гледах анимацията ти, не спирах да си повтарям - “Колко много труд стои зад тези минути”. Какъв беше процесът на работа? Колко време наистина ти отне? 

Радвам се, че трудът ми е оценен. Творческият процес при мен протича отвътре навън. Започвам със сценарий, режисьорска експликация, синопсис и анотация. Искам да съм уверен в писмената част от филма, след това преминавам към сториборд, аниматик и визуални експликации (пробни анимации, търсене на техника, скици, разработки). Следващият етап е самото анимиране, което е последвано от монтаж и изграждане на звукова картина. Редно е да благодаря и на колегите, които ми помогнаха със софтуерните манипулации. Завършеният филм е едва върхът на айсберга и потопената част от него са часове работа и години практика.

Кои са основните правила и принципи на добрата анимация? Какви техники на работа ти допадат най-много? 

Емоционалната ангажираност, художественото търсене, атмосферата, конфликтът и посланието са основите на една добра анимация, а и в изкуство като цяло.

Харесвам всички техники и възможностите, които предлага всяка една от тях. По-добре се чувствам, използвайки директните техники, в които аниматорът "пипа“ анимацията. Наричам ги пещерни. В тях аниматорът работи в пещерен мрак с ръцете си, подобно първобитен художник, който рисува ловни сцени. Няма разделяне на автора с работата му от кабели, жици, платки и екрани. При работата с камера (stop motion анимация), камерата запечатва от разстояние процеса на работа, без да бъде преграда за аниматора.

От всички участници в конкурса, единствено ти се осмели да направиш нещо различно от игрален късометражен филм. Това ли е твоята ниша?

Определено, да, но не съм единствен, което е и най-хубавото. Има кадърни и работливи аниматори, чиито филми тепърва ще гледаме. Анимацията не е по-малко човек от игралното кино, тя може повече, отколкото си мислим.

Какво е усещането да видиш миниатюрните изрезки, направени от теб, на голям екран?

Почувствах се като в "Джак и бобените зърна". Страшно и масивно е да видиш изрезката, която се събира в шепата, уголемена стотици пъти. Всяко движение на четката оставя уникални фактурни белези върху хартия. Успоредно с това обаче и всяко едно несъвършенство си личи още повече, виждам още трески за изчистване. Бях чел разговор с Микеланджело Антониони в който казва, че ще спре да прави кино, когато направи филм, в който е доволен изцяло от първия до последния кадър. Предполагам е нормално и нужно да съм така самокритичен.

Имаше ли момент, в който ти идваше да се откажеш? Сигурна съм, че процесът на работа не е бил лишен от препятствия.

Просто пътят трябва да се извърви докрай. Всеки минава през това, не трябва да се спира. Ако ти е лесно, значи не се катериш по достатъчно стръмен баир.

Мислиш ли, че в България все още имаме нужда да възпитаваме вкуса си относно добрите анимации? Кои са твоите учители в анимационното кино? 

Вярвам,че нещата вървят в добра посока и все повече хора се докосват до тази по-художествена анимация. Във Варна се провежда Световен фестивал на анимационния филм, който ежегодно позволява на българската публика да се потопи в най-доброто от това кино. Имам чудесния шанс в Нов Български Университет да бъда в контакт с отлични професионалисти, артисти и приятели, с които споделяме общи виждания за анимационното кино и неговите търсения. Благодарен съм за наученото там и категорично анимационната школа на НБУ изкарва филми на световно ниво.

Удобна ли е употребата на смартфон и за анимация? Не мислиш ли, че понякога ни е по-комфортно да се скриваме зад извинения като “нямам подходяща техника”, “това изисква повече време” и т.н. 

Комфортът убива изкуството, щом някой търси оправдания и извинения, той не може да бъде творец. Днешните устройства имат капацитета да бъдат натоварени с впечатляваща техника с професионални характеристики и стават все по-достъпни. Просто това не е работещо оправдание.

Камерата не снима филма, нито четката рисува картината,т ова го прави човекът.Самият аз използвам едно старо лаптопче, стативът за апарат на баща ми и телефон. Всички останали съпътсвтащи постановки, просветки, поставки и тн. съм сковал в мазето, затова и винаги имам лейкопласт и белези по ръцете.

В коя част от изкачването на върха се намираш ти в момента?

Отъпканата пътека не води до нищо ново. Опитвам се да си прокарам своя път, крачка по крачка, и да гледам в краката и около себе си. Идеята е да стигнеш, бидейки по-добър от момента на тръгване. И да не се взимаш насериозно. Не съм в лют галоп към покоряване и веене на знамена.

Доказваш, че когато една история е разказана по необикновен начин, тя успява да въздейства и без думи. Все пак, би ли се пробвал в писането на диалог, отново в рамките на анимацията? Интересно ли ти е игралното кино?

Хубавото кино не може да те остави безразличен, било то анимационно, игрално, документално. В момента съм на вълната на документалните филми на Жак Кусто, но и също така класически уестърни. Просто стойностните филми са неподвластни на времето и техниката.

Вярвам, че всяка една идея има своето изразно средство. Ако дадената концепция е основана около диалога, анимационното кино не е точното място, в което да я развиваш. По-скоро може да се потърси път на реализация на образа към театъра или писането. В анимацията думите се изказват с движението и внушената емоция, подобно на танца. Киното като екранно изкуство има възможността да "говори без думи“ ,филмите на Чарли Чаплин са чудесен пример за това. На "Герника“ на Пикасо не са нужни комиксови балончета с реплики (казвам това с цялото си уважение и любов към комикса). Има и музика, в която се пее без думи. The Great Gig In The Sky на Пинк Флойд е песен, от която настръхваш с насълзени очи от изпятото.

Какво предстои за теб в професионален план?

Да изпия още доста джин с тоник с колегите си, да се дипломирам, да продължа с магистратура, бих искал да се занимавам с преподавателска дейност, кино, илюстрация. 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още HuaweiFilmFest