Да живееш в тренд

#It'sall'boutthemoney #It'sall'boutthedundun #dododo #dumb

Едно гадже скоро ми вика:

Много си черногледа! Какво му е на времето, в което живеем? Хората са все по-опитни, технологиите все по-развити, свободата все по-осезаема?

Не ме питайте какво стана с гаджето. След като разберете моето мнение за тази "еволюция", сами ще се досетите.

Ок. Живеем в тренд. Аз навярно съм една от онези задръстени жени, които нямат нито едно селфи в огледалото. Нито в баня, нито в асансьор. В мен сигурно живеят някакви зли демони, които един ден ще изригнат и ще счупят на малки парчета всички селфи стикове, ще спукат като балон устите тип американски понички и накрая ще зачеркнат от историята на човечеството хаштага като институция.

Освен изостанала, аз съм и ритаща срещу древните открития, защото селфито датира от 1914г. Тогава княгиня Анастасия Романова, дъщеря на руския император Николай II, първа насочва фотоапарата си към огледалото. Така, едва 13-годишна, си прави селфи. Случайност, която век по-късно ще се превърне в мания, социален феномен и бизнес. 

Представям си как в момента, в който щракнеш физономията си, на челото ти се залепя банкнота. Би било готино. Селфи модата доведе до промяна в технологиите. През 2010 Apple, този сочен плод от дървото на познанието, пусна телефон с предна камера. Оттогава насам няма смартфон без такава. Роди се selfie stick. Брандовете като хищници захапаха този дигитален тренд. Харчеха се близо $20 млн. за реклами по време на Оскар церемонията. “Селфито” на звездите, направено със Samsung, има по-голям ефект от всяка друга реклама на бранда. 

И ето ни в китното време, когато не е нужно да излизаш от стаята си, за да бъдеш таргетиран. Опитен инфлуенсър е не просто хоби, не просто професия, това е титла, с която се окичиха редица селебритита, къде псевдо, къде съвсем, хора, предимно жени с гумени глави и силиконови цици, които не умеят нищо друго, освен да се продават. Егати колко съм завистлива. Колко съм неконцептуална с тези мои селфита, в които държа книга, която никой не иска да си купи от мен... 

Една от мамите на селфито, Ким Кардашян, риалити звездата, жената, която стана известна с обема на задните си части, е куриозен талант в областта на селфи маркетинга. Превърна себе си в продукт, в бранд, събра в касичката си милиони и дори издаде книга. Не, книгата не е с текст. Пази боже. Това е роман със снимки. "Selfish" стана бестселър, добавяйки още няколко милиона към сметката ѝ. После се съблече чисто гола и се снима, за да докаже, че жената, която се предлага като живо месо, ще спаси света. Или беше красотата? 

Другото селфи-бедствие, родната Николета Лозанова, се използва, макар и доста безуспешно, като витрина, на която излага различни продукти, включително и себе си. Фантазията ѝ е доста по-завинтена и тя просто краде стилове на обличане от чуждите звезди. "Модната дикаторка” е имитаторка, без почти нито една оригинална снимка. Дори идеите ѝ за пози са взети от Ким Кардашиян. Но каквато ни държавата, такива ни и инфлуенсърите. Все сме в 50 години назад. 

Но в природата на човек е заложено да се показва! По този начин той заявява пред света: Ето ме! Тук съм! Виж ме! Още от праисторическо време хората са се озъртали наоколо, за да търсят други лица. Това е рефлекс за защита, рефлекс за оцеляване. И макар дамите, които печелят от този рефлекс, да нямат представа, че боравят с тънка психология, то те го правят добре. Но аз, като човек, който дори Instagram няма, си давам сметка за феномена.

И ви казвам: не се сърдете на посредственото, което се появява от нищото и обира лаврите. То е изящно кухо и няма как да е наясно, че му липсва съдържание – на него самото НЕ МУ ЛИПСВА. Не скачайте и срещу хората, които го промотират и печелят от шарената, шумоляща опаковка – парите са що-годе приемливо оправдание в този случай. Но разберете, че зло са тези, които харесват посредственото, които го обгрижват и го чешат по коремчето. Те са причината то да съществува. Така беше с чалгата в музиката, така е и с чалгата в литературата, и във всички останали аспекти на нелепия ни социум.

Морал, критерий, вкус, класа? Къде? Посредственото не пристига, за да направи хората тъпи консуматори. То е тук, защото те вече са такива.

 

747

бюлетин

още рестарт