Ървин Уелш ексклузивно: "Забавлявай се и нанасяй колкото може по-малко вреди на себе си и на околните"
Краят на Трейнспотинг и залезът на една епоха. Махаме просълзени за сбогом.
Борислав Банев
90-те завинаги ще останат белязани от осрания чаршаф на Спъд, гмуркането в най-мръсната тоалетна в Шотландия, мъртвото бебе на Сик Бой, халбата на Бегби и онова парче на Underworld, по-голямо от живота. С "Панталоните на мъртвеца" - последната част от Трейнспотинг-поредицата, Ървин Уелш слага категоричен край на най-великата тийнейджърска нарко-сага.
Къде си в момента и как я караш напоследък?
Ървин Уелш: В момента съм в Лос Анджелис на среща с моя мениджър и с хора, които се занимават с телевизия, а иначе живея в Маями.
Защо Бегби е толкова важен? Нарочно ли го преекспонира?
Мисля, че всички носим нещо от Бегби у себе си. Светът има своите ограничения и желанието да пробиеш дупка в тях е неустоимо. Само че на нас не ни се ще да идем в затвора, затова се въздържаме. Оставяме Бегби да свърши тази работа от наше име.
Представям си как, също както в "Игра на тронове” всички герои умират, слушаме една свръхдълга версия на "Born Slippy”, последвана от фойерверки, и после цялата тази екстази епоха приключва. И така, сагата Трейнспотинг свърши. Какво следва?
Ще пътувам, ще пиша за телевизията и ще планирам следващите си действия.
Ако приемем, че животът си струва, кое е единственото правило, което трябва да следваме?
Забавлявай се и нанасяй колкото може по-малко вреди на себе си и на околните.
В книгите си споменаваш много известни личности. Коя от тях е твоят личен герой?
Иги Поп.
Какво мислиш за веганите, фитнеса и фейсбук?
Веганите са прави и аз ги поздравявам. Един ден и аз ще се присъединя към тях. Фитнесът е прекрасно нещо, но фейсбук не ми е любимо място, избягвам го.
Кое е най-близкото ти съприкосновение със смъртта? Какво усети?
Имал съм няколко такива срещи. Токов удар през 70-те; автобусна катастрофа през 80-те;свръхдоза наркотици през 80-те;през 90-те за малко да се удавя; някъде в началото на хилядолетието паднах в една стълбищна шахта… Е, това е някакво облекчение. Все още съм тук и това ми харесва.
Коя беше любимата ти книга като дете и какво говори това за теб?
Уилард Прайс, "Лъвско приключение”. Може би, че обичам котки?
Беше октомври 2001 година. Запознахме се в един софийски клуб и те помолих да подпишеш екземпляр от любимата ти книга "Кошмарът Марабу” с името на любимата ти отрова… Абревиатурата MDMA (3,4-метилен-диокси-мета-амфетамин популярен като екстази - бел. автора) все още блести в началото на моя екземпляр. Сега би ли направил същия избор или последните 15 години промениха вкуса и житейските ти възгледи?
Сега навярно бих написал DMT (един от най-силните природни халюциногени, индолов алкалоид от групата на триптамините - бел. автора).
Една от женските роли във филма "Трейнспотинг” 2 се изпълнява от българската актриса Анжела Недялкова. Спомням си, че гид ти беше и българската писателка и журналистка Ина Григорова. Сори за баналния въпрос, но какво мислиш за България, или поне каква е първата ти асоциация?
И двете са страхотни жени и са актив за страната ви. Свързвам България с красиви, одухотворени жени.
Кога за последен път плака и защо?
Трябва да е било на фона на някоя евтина романтична комедия. Те ме разплакват винаги за разлика от истинските житейски драми, които ме разстройват много повече.
Кой е най-големият ти страх?
Да съм физически недееспособен до такава степен, че да не мога да правя здрав секс.
С какво да заменим наркотиците и алкохола, за да не полудеем в този луд свят?
С интелигентност и ново знание.
Коя песен искаш да звучи на погребението ти?
Не знам, нещо на Дейвид Боуи. Може би Starman или Blackstar.
"Панталоните на мъртвеца" може да откриете тук.
бюлетин
още интеракция
-
Вила Велис: Когато виното и изкуството вървят ръка за ръка
-
Даниеле Лукети: Филмът се ражда от срещата с добрия разказ, той може да е в книга или в живия живот
Даниеле Лукети беше специален гост на кино-литературния фестивал Синелибри и с филма му „Д...
-
„Кралската игра“ напомня за унгарската съпротива през 1956-а
Интервю с унгарския режисьор Барнабаш Тот