Калоян Божилов: Във всеки лъч светлина има толкова много емоция, че думите са излишни

Повод за разговора е тазгодишното издание на Huawei Smartphone Film Festival, в който Калоян Божилов е жури.

Калоян Божилов е български кино и телевизионен оператор. Награден е за най-добър оператор на фестивала „Златна Роза“ за филма „Очуждение“ през 2014 г., „Златна Роза“ за филма „ÀGA“ през 2018 и „Златна Арка“ на фестивала „East & West International Film Festival“ за „ÀGA“ през 2019. Участва като международно жури в 40-то издание на фестивала „Manaki Brothers“.  Оператор е на филмите „Свещена Светлина“, реж. Георги Тенев, „Отчуждение“, реж. Милко Лазаров, „Ага“ реж. Милко Лазаров, „Рая на Данте“, реж. Димитър Радев и на сериалите „Островът на сините птици“, реж. Кристина Грозева и Петър Вълчанов, „Пътят на честта“ сезон 2, реж. Виктор Божинов, „Лъжите в нас“, реж. Петър Вълчанов. Имахме честта Калоян да е част от журито на тазгодишното издание на Huawei Smartphone Film Festival. 




Какво Ви направи най-силно впечатление при работата с тазгодишните участници в Huawei Smartphone Film Festival?


Силното желание и ентусиазмът, с който участниците влизат в създаването на проектите си. Срещите с участниците бяха вълнуващи и изпълнени с любопитство от тяхна страна, свързана със снимачния процес. 


По-предизвикателно ли е заснемането на късометражен филм за един оператор? 


Заснемането на късометражен филм, като процес, не се различава особено много от заснемането на пълнометражен филм. Принципът на работа е един и същ. Особеното е, че за по-кратко време трябва да се разкаже история, а там е и голямото предизвикателство.


Какви съвети дадохте на участниците в тазгодишното издание на фестивала?


Най-вече да следват интуицията си. Вярвам, че каквито и съвети да даваме като ментори, в комбинация с тяхното светоусещане ще доведат до добри резултати.


Бихте ли споделили тенденции в операторското майсторство, които са се наложили напоследък?


Тенденциите в операторската работа в последните години клонят към неограничени възможности. Вече е трудно да се говори за кадри, които е невъзможно да се заснемат. Операторите имаме пълната свобода да се възползваме от напредналата технология и от натрупания опит в сферата на кинопроизводството, за да постигнем дори и невъзможното.


А има ли предимства при снимането с телефон? 


Предимствата при заснемане с телефон е в размера на камерата. Телефонът е с много компактен размер и е почти незабележим.


Фотограф: Ненчо Балкански


Какво прави един кадър визуално интригуващ?


Всеки кадър е визуално интригуващ. Разбира се, най-важното е вложената естетика в изграждането му.


Как успявате да разкажете една история без думи?


Основната задача на оператора е да разказва истории без думи, чрез визуални похвати. Във всяка композиция, във всяко движение, във всеки светлинен лъч има толкова много емоция, че думите стават излишни.


Бихте ли споделили късометражни филми, които са Ви направили силно впечатление и които биха послужили за вдъхновение на занимаващите се с кино?


Много късометражни филми са ми направили силно впечатление през годините. Трудно бих могъл да изредя конкретни заглавия, но определено съм запечатал в съзнанието си кратките форми на режисьора Гаспар Ноа.


Какво може да очакваме от Вас в професионален план? 


В момента съм в снимачен период на две продукции и в подготовка на трета. От есента започва излъчването на телевизионен сериал “Вина” по БНТ, с режисьор Виктор Божинов, текат снимките на филма “Платформата” с режисьор Николай Мутафчиев, а края на август започвам снимки на третия филм на режисьора Милко Лазаров.

бюлетин

още интеракция