Скандинавският криминален роман: между изненадата и очакваното

След бестселъра „Виенското братство“ на Ингар Йонсруд идва време за „Калипсо“.

Норвежкият журналист Ингар Йонсруд, роден през 1974 г., не е непознат на българската публика. Впрочем от пет години той вече не е журналист, тъй като литературният му дебют през 2015 г. му позволи да се превърне в професионален писател. Тогава светът (наистина светът, защото книгата е преведена на повече от двайсет езика) прочете първия том от поредицата за комисар Фредрик Байер от полицейската служба в Осло. Именно той се появи и в България през 2017 г. ("Виенското братство“), а сега вече имаме и втория том, "Калипсо“. Йонсруд е публикувал частите на трилогията през интервал от година и половина, а това означава, че и последната част е вече завършена и налична, поне на норвежки, надяваме се да я видим скоро и в български превод.

Още с появата си преди пет години Ингар Йонсруд беше посрещнат като изгряваща звезда в полето на скандинавската криминална литература. "Виенското братство“ спечели наградата "Мориц Хансен“ (за най-добър дебют на криминален роман); авторът беше наречен наследник на Стиг Ларшон. Приликата обаче не е толкова близка: Ларшон си остана журналист дори в писането на криминален роман, докато Йонсруд направи окончателна крачка: и като писател, и като човек. Трилогията за комисар Байер в същото време е типичен и добър образец на всичко онова, което можем да определим като скандинавски принос, или дори като скандинавско влияние върху криминалния роман през последните петнайсетина години. 

Ще започна с героя, защото "криминалéто“ още със самото си раждане е фокусирано върху образа и спецификата на един главен герой. Всички полицаи, следователи и частни детективи, които виждаме напоследък, съзнателно стоят настрана от клишетата на тази традиционна фигура. Те нито разсъждават като Шерлок Холмс, нито вършат чудесата на Агент 007. Обратното, разкриват силна тенденция към дегероизиране, към смъкване на образа в житейското пространство, населено с обикновени хора. Байер на Йонсруд е представителен за скандинавския "екстремизъм“ в тази посока: объркан и нещастен в личния си живот, емоционално лабилен, склонен към злоупотреба с лекарствени средства.

На второ място – повествованието. Далече назад е останало времето на ясната, еднопланова фабула. Криминалният разказ днес е сложен, многопластов, населен с голям брой герои; сюжетът се разклонява в три-четири линии, които текат едновременно по принципа на колажа. Неслучайно в различни сайтове несвикналите читатели се оплакват, че трудно следят или направо губят последователността на интригата. Криминалният роман, с други думи, става все повече роман и все по-малко криминален в традиционния смисъл на жанра.

Принос за това има и неговата трета особеност. В разказа навлизат теми и проблеми от историческия, общо социалния или политическия живот на страната, в която е създаден конкретен роман. Вече всяко произведение има ярко изявена национална специфика, особено ярко – в скандинавската литература, може би защото и скандинавската действителност е твърде различна. Трилогията на Йонсруд оголва историческата действителност и нейните днешни последици в един неочакван национален аспект. Малко се знае за това, че Норвегия в началото на 20 век е била сред водещите сили в областта на расовата биология и евгениката (и двете развивани в контекста на фашистката идеология от 30-те – 40-те години). Темата за биологическото оръжие и неговите страшни последици е добро попадение, тя показва смелост, която наистина напомня за Ларшон.

Йонсруд е "истински“ скандинавец и в мрачните, неприветливи цветове на разказа, в натуралистичното изображение на болестта и смъртта, в политическата коректност, с която отразява социалния състав на норвежкото общество. (Факт е, че една трета от населението на Осло, някогашната провинциална Християния, днес са хора, родени в чужбина или деца на родители-чужденци.) Неговият роман е увлекателен, умело написан, интригуващ много отвъд традиционните параметри на криминалното четиво. След него вече очакваме и третата част с нетърпение.

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още СмАрт