Да разгневиш Куарон, Дел Торо и Любецки

Наградите "Оскар", които стъпват по тънък лед.

Има филми, които сме гледали само заради изключителната операторска работа. И това е безспорен факт, който всички киномани биха потвърдили. Сюжетът може да е слаб, актьорската игра да е под въпрос, но кинематографията да е изключителна. Неслучайно съществува и изразът "красива картинка". Благодарение на гениалното око на някои от най-добрите оператори в света имаме щастието да сме връщали на пауза някои от великите кадри в "Американски прелести", "Боен клуб", "Ловецът на елени", "Изкуплението Шоушенк", "Меланхолия", "Дървото на живота". И още стотици други визуални шедьоври. Да не говорим за огромната роля на операторското майсторство в рекламата - достатъчно е само да погледнем портфолиото на един от истинските визионери на нашето време, Бруно Авейлан. 

A journey / Louis Vuitton - Bruno Aveillan - QUAD from QUAD productions on Vimeo.

Именно затова ми е трудно да повярвам, че по време на така чаканите награди "Оскар", наградите за "Най-добро операторско майсторство", "Най-добър монтаж", "Най-добър грим и коса" и "Най-добър игрален късометражен филм" ще бъдат излъчени по време на рекламната пауза. 

Съвсем очаквано, това доведе до безкрайно много разярени реакции в социалните мрежи. Пръв томахавката хвърли Гийермо дел Торо, който спечели статуетката за "Най-добър филм" и "Най-добър режисьор" за визуалното пиршество на име "Формата на водата". В Туитър той написа:

"Ако може: дори не бих предложил кои категории да се отрежат по време на предаването на наградите "Оскар" - но операторското майсторство и монтажа са в сърцето на нашия занаят. Те не са наследени от литературни или театрални традиции: те представляват самото кино."

Веднага след това Алфонсо Куарон, чийто филм "Рома" е номиниран за цели 10 статуетки и най-вероятно ще грабне и приза за най-добра кинематография (което само по себе си ще е прецедент в историята на киното, тъй като до момента никога режисьор не е печелил Оскар за операторско майсторство), сподели следния туийт:

"В историята на КИНОТО, шедьоври са съществували без звук, без цвят, без история, без актьори и без музика. Но нито един филм не е съществувал без КИНЕматография и монтаж".

Любецки, който е носител на цели три награди "Оскар" (за филмите "Gravity", "Birdman", "Завръщането"), също не остана безпристрастен, споделяйки, че именно операторската работа и монтажът са в основата на киното.

Дали това е поредното лошо милениъл решение, само предстои да видим. Защото стремежът към краткост, бързина и светкавично получаване на информация не бива да ощетява изкуството. И ако не можеш да отделиш три часа, за да гледаш "Оскарите", то как очакваме изобщо някой да отдели време за тоталното изгубване в добра книга, хубав музикален албум или филм, който е шедьовър, но е над два часа?

бюлетин

още реакция