Промяната на Йоана Буковска

Обичаната българска актриса от сцената и екрана с първи моноспектакъл в кариерата си.

Здравко Йонков

За актьора е истинско изпитание и предизвикателство да се изправи сам пред публиката и да държи вниманието ѝ поне час и половина, разчитайки единствено на себе си и своя талант. Затова малцина са тези, които дръзват да се впуснат в приключението моноспектакъл, а успешните се броят на пръстите на едната ръка. 

След безпорния успех на даден актьор на екрана, изискванията и очакванията той е да е блестящ и на сцената стават още по-големи. Най-добрият пример за това е безспорният триумф на Захари Бахаров в ролята на Бае Слави в "Чамкория“, спектакъл на Явор Гърдев по едноименната книга на Милен Русков. Със сигурност не можем да подминем и изиграното над 300 пъти представление на "Контрабасът“ на Валентин Ганев. В личната ми класация на моноспектактлите челни места заемат и Мая Новоселска с "Едно малко радио“ и покойната Златина Тодева със "Забравени от небето“.

Здравко Йонков

Йоана Буковска - Давидова има всички шансове да спечели вашите сърца с първия в кариерата си моноспектакъл "Променяне“, който беше показан тези дни в Нов театър НДК и който ще бъде част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата. В ръцете си актрисата държи сигурни карти - силен драматургичен материал (неина сценична версия на книгата на Лив Улман "Промяна“, изд. Колибри), модерна режисура (Гергана Димитрова), атрактивна визуална среда (сценография и мултимедия - Никола Налбантов, Момчил Алексиев, анимация Сотир и Пенко Гелеви), а за десерт - добавена реалност (Александър Гълъбов). 

Здравко Йонков

Освен че идеята за това приключение зрее отдавна, поводът да се случи точно сега са отминалите наскоро (2018) две големи годишнини – 80-годишният юбилей на Лив Улман и 100-годишнината на Ингмар Бергман. Спектакълът доволно цитира чрез видео култови сцени от най-знаковите  филми на артистичния тандем – "Персона“ , "Лице срещу лице“. В плаката на спектакъла, а и в някои от видеата на сцената, виждаме как лицето на Лив Улман се променя и се трансформира в лицето на Йоана. 

Вдъхновението за реализацията на книгата на иконата на скандинавското кино Лив Улман е породено главно заради уникалността на тази актьорска изповед. Не толкова влизане в личния ѝ живот и биография, колкото опит да се разбере самата природа на актьора – неговите слабости, терзания , страхове, ранимостта му и в крайна сметка, неговата обикновена човешка природа. Актьорът не е киборг, не е робот, не е машина, не е звезда, не е герой. Актьорът е натоварен със свръхочаквания и отговорност – да вълнува, да разсмива, да разплаква, да може да пресъздаде всякакви образи  - от жаба до крал. При актрисите сложността става двойна, защото те трябва да доказват собствените си права, да бъдат майки, домакини, жени за пример. 

Йоана Буковска – Давидова ясно си дава сметка за това, избирайки да постави акценти в своята драматизация на "Промяната“, акцентирайки именно върху терзанията на женската душа. От спектакъла си личи колко близък до сърцето ѝ е този текст, въпреки несигурностите в актьорското ѝ изпълнение на места. 

"Променяне“ е много красив и естетски спектакъл, който ще ви впечатли с модерната си визия и с искреността на една актриса, която прави своята изповед на едно неискащо да порасне крехко и ранимо момиче. 

Адмирации за смелата и иновативна режисура на Гергана Димитрова, която е дала възмоност на Йоана да покаже най-доброто от себе си и кураж на актрисата, която се опитва поне малко да ни накара да повярваме, че сме сияние в мрака. 

Здравко Йонков
NEOдачници Галин Стоев

бюлетин

още реакция