Опасни връзки

За кожата на един Vuitton в столичното ново изложбено пространство – галерия Оборище 5

Хубав старт на най-новата галерия в София, наречена Оборище 5, даде изложбата на американския артист Стивън Уилсън "Луксозни нишки“. Зад амбициозният проект, който се е настанил в истинска сграда – бижу (някога там се е помещавал институт Opera Italiana Pro Oriente (1925-1944), а в по-късен период и Музикално училище "Любомир Пипков“, до 1993) стои Деница Атанасова - Гергова. Именно тя и създадената от нея Музейна Галерия за Модерно Изкуство бяха причината преди години в София да пристигне внучката на Пабло Пикасо – Даяна, по повод откриването на изложба с творби на прочутия ѝ дядо.

За краткото си съществуване музейната  галерия направи опит да привлече в България интересни имена от световната арт сцена. На тази доказана формула ще разчита и новото изложбено пространство галерия Оборище 5, което Деница Атанасова – Гергова е замислила като артистичен хибрид – освен голямата зала, предвидена за изложби и събития, мястото предлага още една малка зала – за конференции и събития от частен характер. Случайното съвпадение с адреса на галерия и митичната цифра 5 в него, която води до подсъзнателна асоциация с прочутия аромат на Chanel, е интересна връзка с актуалната изложба в галерията, в която съвсем пряко си кореспондират мода и изкуство. 

Експозицията "Луксозни нишки“ на американския артист Стивън Уилсън представя 33 творби, изработени с нестандартни техники – комбинация от дигитална бродерия, 3D скулптура и лазерни технологии. С близо 25-годишен опит в проектирането на дизайн за бродерии, Стивън Уилсън смело комбинира творенията си с екзотични материи от луксозни брандове като Chanel, Dior, Givenchy и Hermès върху скулптури, създадени чрез актуалното 3D принтиране. Изборът на марки не е случаен. В разговор с художника той спомена:

Жена ми, пък и хора от близкото ни обкръжение често получават подаръци, а обикновено тези брандове държат много на луксозните си опаковки. Една голяма част от тях отива в боклука и тогава ми хрумна – какво ще стане, ако вкарам този красив и доста качествен материал, особено опаковачните хартии и материи на Hermès, в творчески проект?! Замислих се сериозно, после използвах опита си в работата с текстил и започнах да се занимавам сериозно с това да дам нов живот на нещо, с което хората се разделят почти веднага, когато си получат подаръка!

 

Въпреки че в настоящата изложба са включени само луксозни брандове, новият проект на Стивън Уилсън, който е все още в работен етап, акцентира върху водещи спортни марки като Nike и Addidas.

И това не е случайно, казва той, вижте какво се случва с пазара на луксозни модни стоки. Всички по-големи компании вкарват спортни артикули, защото това се търси днес. Дори самата дефиниция за лукс търпи промени, при това сериозни промени. Та, погледнете в студио на "Louis Vuitton“, където в настоящия момент работи гениалният Върджил Абло – той смело експериментира с основните кодове на бранда, които се въртят около лукса, и вкарва много от съвремието – спорт, динамика, арт. Много ме вдъхновява неговия кураж да пренапише историята на Vuitton.“

В някои от творбите на Стивън Уилсън, включени в изложбата "Луксозни нишки“ се усеща силното влияние на идолите му – Робърт Раушенберг и Анди Уорхол, но на прима виста е ясна и връзката с ексцентричния британски артист Деймиън Хърст. Черепи и пеперуди – елементи, така характерни за работата на Хърст, се забелязват и в творбите на Стивън Уилсън. На въпроса не е ли притеснителна тази връзка, американският артист отговоря така:

Моето голямо вдъхновение, във всичко, което правя, е всъщност Аликзандър Макуин, които също използваше много черепи и пеперуди в работата си. Вероятно и той е повлиян от Хърст, а може би се е случило и точно обратно. В изкуството всеки стои на раменете на гиганти. Всичко, за което си помислите, вече е било открито, направено, интерпретирано. Затова и ми се струва, че в настоящия момент се наблюдават все по-смели експерименти, дори с модата и изкуството. Та, погледнете, модният дизайнер на Gucci – друг мой любимец Алесандро Микеле. Той не спазва никакви правила, комбинира неща, които на пръв поглед биха скандализирали италианската аристокрация, която се асоциира с естетиката на бранда, но го прави така майсторски, че не оставя и следа от съмнение, че зад тази работа стои един истински гений. Понякога ми се струва, че той е един истински вълшебник, който се събужда, завърта колелото на късмета или съдбата, и каквото му се падне като тема и асоциации, се втурва на пазарите секънд хен или пазарите за антични предмети, вдъхновява се и ето я поредната колекция – явление!

Къде е мисията на изкуството в този пъзел? "Хубав въпрос, отговаря Уилсън, живеем в трудни времена и те са трудни за всички, на различни нива, разбира се. Затова ми се струва, че единственият начин да се оцелява е еклектиката, която проби навсякъде – в изкуството, в модата. Това е един хубав пример, между другото, в един по-широк контекст – за да оцелеем трябва да сме заедно! Единичните играчи не живеят дълго!“

 "Луксозни нишки“ е в OBORISHTE 5 Gallery and Hall до 10-и Януари 2019г.

бюлетин

още реакция