Венецианският търговец

Или идеите, които 16-ото Архитектурно биенале успява да ни продаде.

АртАкция посети Биеналето във Венеция, благодарение на архитекта Борис Железов. Споделяме впечатленията му оттам и информацията от първо лице, която получихме. Ciao, Venezia!

LA BIENNALE DI VENEZIA е името на организация за изкуство, базирана във Венеция, както и препратка към първата им изложба за художествено изкуство през 1895 година. От тогава организацията е добавила кино, театър, архитектура, танцово и музикално изкуство към своите събития. 

Тазгодишното архитектурно издание е посветено на темата FREESPACE или “Свободно пространство". Кураторите са ирландските архитекти Ивон Фарел и Шели Макнамара, които базират изложбата на написания от тях през 2017 година манифест. Изложението е разделено на две части: парка Джардини, в който се помещават 29 павилиона на различни държави от целия свят и където се е провело първото Биенале, и корабостроителницата и оръжейна Арсенале, която е използвана за първи път като част от експозицията през 1980 година.

Какво е свободно пространство? Пространство което е напълно празно, пространство, където липсва човешка намеса или пространство, което дава на хората чувството за свобода? По думите на испанския архитект и носител на наградата “Прицкер", Рафаел Монео:

Парадоксално, най-добрата архитектура е тази, която позволява на хората да останат абсолютно несъзнаващи заобикалящата ги построена от човешка ръка среда... свободното пространство не трябва да бъде разглеждано като показващо пълната креативна свобода на архитекта... често пълната свобода на архитекта води до липса на свобода на хората, използващи творението му... а понякога архитектурата се превръща във втора природа на човека, допълвайки го, без да му се налага...

Именно тези въпроси са олицетворени не само в отделните материали, но и в самия начин, по който са изложени. Ходейки из Джардини, преминавах от павилиони с наситена дневна светлина и връзка с външния свят, през доминирания от природата парк към абсолютно интровертни помещения, концентриращи вниманието към отделни предмети, повърхности, миризми и чувства. От друга страна Арсенале, място създадено за тежък физически труд, показва ритъма на носещите колони и приглушената светлина по един много по-прост начин, изолирайки вътрешния от външния свят.

Всички материали са отворени за свободна интерпретация от посетителите, тъй като за разлика от изкуството в чистя му вид, което би могло да се раздели, както казваше един мой препоадавател на:

музика за музиканти и музика за широка публика"

архитектурата винаги ще бъде оценявана директно и най-силно критикувана от хората, за които е предназначена.

Богатството, което предлага изложението, е разнообразието от интерпретации по темата. И то от архитекти от общо 71 държави, преминавайки през въпроси за религиозни пространства в Йерусалим и нарастващото население на планетата, та чак до връзката на човека с природата.

Архитектурното Биенале продължава до 25-ти ноември, така че имате възможност да го посетите без да трябва да се борите с почти 40 градусова жега.

Павилионът на Франция

Павилионът на Германия

 

Павилионът на Ватикана

Павилионът на Чили

 

 

бюлетин

още реакция