Скиците зад проекта "Мастаба" в Лондон
Невиждани до момента скици от работния процес, продължил години.
От 18 юни до 23 септември Хайд парк в Лондон е дом на най-новата инсталация на Кристо и Жан-Клод: Мастаба (Проект за Лондон, Хайд Парк). По темата се изписа много, а и снимките, на които попадаме във всички социални мрежи, са на пръв поглед достатъчни, за да придобием представа за мащаба на проекта. Но какво стои зад него?
Временната скулптура се вдъхновява от мастабите (арабската дума за пейка) на първите цивилизации на Месопотамия. Мастабите са представлявали пейки от кал с две вертикални страни, две наклонени и плоска горна част. С височина от 20 метра и 7 506 барели, оцветени в червено, бяло и синьо, плаващата скулптура е безспорно най-амбициозният проект на артистичното дуо.
Лондонската Мастаба е предшественик на проект, който все още е в процес на работа. Мастаба за Абу Даби е идея, която се ражда още през 1977 г. Ако се реализира, то това ще е най-голямото постижение и единствената постоянна творба на Кристо и Жак-Клод, разположена в пустинята, по-висока от Голямата пирамида в Гиза. Ще се състои от 410 000 цветни барели и ще ни кара да мечтаем, вдигнали поглед на 150 метра от земята.
Работата и целият дълъг, но изключително вълнуващ проект, е проследен детайлно чрез рисунки, колажи, фотографии, скулптури и умалени модели на "Мастаба". Поредният истински подарък от Taschen проследява 60-годишната траектория на интереса на Кристо и Жан-Клод към формата на барелите и на мастабата.
В момента в "The Serpentine Gallery" тече и изложба, курирана и от студиото на Кристо и която е задължителна спира за всички, които искат да се потопят напълно в света на двамата артисти. Книгата "The London Mastaba" е създадена от самия Кристо и дизайнерката Лоренца Джованели. Проследява историята на творбите на дуото от 1958 година до днешна дата.
А част от рисунките и скиците на проекта се публикуват за първи път. Може би е точната покупка веднага след билетите за Лондон. За едно добро изпращане на лятото през септември, например.