Филми на социална дистанция

В германския град Есен възродиха традицията на автокиното.

Киносалоните бяха сред първите жертви на Covid-19. Дори и презиращите "кино от диванчето киномани бяха принудени да се прехвърлят на стрийминг-платформите. На фона на тази всеобща трагедия в киноразпространението находчиви собственици на кина от германския град Есен намериха начин как да измъкнат хората от домовете им и да ги съберат на едно място, за да гледат кино, без да нарушават правилата за социална дистанция: възстановиха традицията на т.нар. автокино, отваряйки DriveIn. Всяка вечер, когато времето позволява, те пускат филми на екран с височина 15 м и ширина 36 ч. Автокиното заема 540 кв. м, и събира 1000 автомобила. Използва се дигитален проектор 2D, а звукът стига до зрителите чрез радиото в колата им. То е функционирало и в предните години, но днес популярността му достигна и до онези, които преди са го избягвали.

Билетите са продават само онлайн, проверката им на място става през стъклото на колата, не е необходимо да се отварят прозорците. Пуканките всеки сам носи от дома си. В колата се допускат двама възрастни и две деца от същото домакинство. Тъй като филмите се прожектират само вечер, в програмата няма детски.

Живеещите в тази част на Германия с удоволствие се отправят към новото забавление, тъй като то им дава възможност за кратко отърваване от домашния затвор и общуване без опасните близки контакти.

Първото автокино в света "отваря врати“ на 6 юни 1933 г. в щата Ню Джърси, САЩ. Идеята е на собственик на фирма за автокозметика, като за екран се използва голяма бяла стена на сграда. Звукът идва от три огромни високоговорители, така че се чува и отдалече. Точно той става причина след три години киното да затвори – има недоволни, които не искат да гледат филми, но пък са принудени да ги чуват. Следващият вариант на автокино е изпробван в Лос Анжелис, като да всяка кола се поставят по-малки високоговорители. Но икономическата криза и Втората световна война не са добро време за развлечения, така че въпреки първоначалното бързо разпространение на идеята в онези трудни години работят към стотина автокина.

От средата на 50-те до към края на 60-те години на ХХ век автокината в САЩ изживяват истински разцвет. Функциониращите над 4000 автокинана места са причина градските салони да затварят през лятото поради липса на зрители.

Първото автокино в Европа е открито през септември 1957 г. в Рим. Но този вид кинопоказ не стига американските размери, тъй като на Стария континент премиерните филми не получават разрешение за автокината. Телевизията и следващите технически нововъведения подливат вода и на американските автопрожекции, през 70-те години те стават все по-малко и по-малко. Някои собственици се опитват да задържат публиката си, като пускат порнофилми, но това се оказва действие с обратен знак: първо са нужни допълните разрешения и второ – порното отблъсква голяма част от пуританско настроеното общество.

Дали 2020 г. неочаквано ще се окаже "златна“ за автокината, не се знае. Засега е ясно едно: новият вирус ще промени привичките ни в общуването за месеци напред. В момента ентусиастите от Рурската област са на печалба, а пък потребителите са доволни, за което говори фактът, че почти всички прожекции са изкупени.  

бюлетин

още реакция