Шифърът на Ян Фабър

Неапол отвaря за втори път врати за визуалните експерименти на артиста в градска среда.

Почти година след първата самостоятелна изложба на белгийския артист Ян Фабър (роден в Антверпен през 1958-а) в София, Неапол отвaря за втори път врати за визуалните му експерименти в градска среда. Скулпторите – исполини, създадени от червен корал, са разположени в една от основните туристически атракции на града – църквата Pio Monte della Misericordia, където се намира една от най-интересните творби на Караваджо – The Seven Works of Mercy, рисувана през 1607-а.

Временната инсталация на Фабър от червен корал е директна препратка към работата на италианския майстор, в чийто основи е заложен моралният кодекс на католическата църква, събран в седемте проявления на милостта. Арогантен, смел, ексцентричен, провокативен – така италианската арт критика определи срещата на Фабър и Караваджо, организирана от куратора на визуалното приключение Мелания Роси.

"Чистотата на милостта“, "Възкресението на живота“, "Освобождаването на страстта“ и "Свободата на състраданието“ са арт инсталациите, чрез които белгийският артист влиза в директен контакт със завещаното от Караваждо. Към опита му да интерпретира наследството от италианския майстор, при това в естествената му среда, Фабър добавя още един щрих към предишния си арт проект, създаден отново специално за историческата църква в центъра на Неапол.

От април до септември 2019-а в църквата, в която освен живописното платно на Караваджо се намират и картини на Лука Джордано, Карло Селито и Батистело Карачиоло, Фабър представя скулптурата "Мъжът, който носи кръстта“, част от мащабната изложба "Червено злато“, представена в музея Capodimonte, Неапол, по същото време.

 

Оттогава датира и идеята на Фабър и Мелания Роси да създадат специален проект за Pio Monte della Misericordia и в следващите месеци Ян Фабър и неговият екип работят усърдно в тази посока. Четирите мащабни скулптори, създадени от червен корал, са алената буква, която белгийският артист оставя в сърцето на Неапол. Избира да закодира посланието си в характерните за града символи – малки рози, перли, розови листчета и традиционните неаполитански рога, които са белег за духовна мощ, енергия и житейска сила.

И въпреки че целият артистичен експеримент залага на човешкото тяло, истинският акцент в инсталацията на Фабър е човешкото сърце като символ на универсалната любов и състрадание – ценности, за които загатва в живописното си платно и Караваджо. Четири големи сърца пулсират с посланията на Фабър, вдъхновени от библейските герои – Дева Мария, Свети Павел, Свети Петър и Исус Христос. 

Любопитна подробност от създаването на мащабната инсталация в църквата, част от историческия център на Неапол е, че целият проект се случва благодарение на финансовата помощ на един от колекционерите на Ян Фабър – Джанфранко Д’Амато и участието на собственика на голяма компания, която работи с внос на корали – Енцо Ливерино. Благодарение на почитателите на Фабър, в края на февруари в Белград ще се открие първата ретроспективна изложба на белгийския артист в Сърбия.

Feast of Little Friends се открива на 21-и февруари в Националния музей на Белград и продължава до 12-и април.

бюлетин

още реакция