Арт Посока: Габрово

Хуморът и сатирата са спасителен пояс за човешките ценности, които потъват по-бързо и от Титаник, коментираха специалисти на Биеналето в Габрово, което продължава до 30 септември.

Ако примката на свободната и оставена да изпълнява отговорната си мисия журналистика се затяга все повече откъм врата, ума и сърцето й, изкуството продължава своя смел поход в името на човешките ценности, свободата на индивида да достига, пресява и интерпретира политическата ситуация и граждански процеси в обществото.

И докато един от най-големите форуми за световно изкуство във Венеция се занимава с локалната и интернационална интерпретация на уж китайското проклятие "Да живеем в интересни времена“, което се оказа смел прочит и дискретно извадено от контекста изказване на британски дипломат преди десетилетия, в Габрово до края на септември може да се види една достойна за всички арт пространства и музеи по света селекция на най-доброто в раздел хумор и сатира в изкуството. 

24-тото Биенале на хумора и сатирата е достоен конкурент на много от международните форуми на изкуство с добра селекция на артистични оригинални хрумвания в жанр, за който един от членовете на журито – турският куратор Васъф Кортун бе категоричен, че е "поставен на изпитание след сериозните атаки срещу един от най-смелите примери в тази посока – френския седмичник Charlie Hebdo, в чиято редакция преди четири години се случи нещо немислимо, ужасно и показателно, че времената са се променили и нищо не е същото. Това засили, както смисъла, така и отговорността на хората, които се занимават с карикатура и сатира по света!“

На него и колегите му от престижното жури – Берта Зихел, Мартин Роусън, Марилена Нарди, Чавдар Николов и Антон Стайков се падна важната задача да отсеят измежду 182 творби, създадени от 150 автора – четирите победители в различните категории от конкурсната част на Биеналето. Голямата награда "Златен Езоп“ в раздел "Съвременно изкуство“ грабнаха Томас Кардю и Катарина Ранкович  за видеото "От арт до артилерия“. Видеонисталацията, която започва като нашумял лайф стайл сегмент прераства неусетно до дълбока и провокираща сериозен размисъл сатира срещу лекотата, с която съвременното общество изглежда свикна с присъствията на оръжията в новините иреалния живот. 

Голямата награда "Златен езоп“ в раздел Карикатура съвсем заслужено отнесе датчанина Нилс Бо Бойесен, който съвсем в духа на този жанр в изкуството бърка директно с пръст в голямата рана, наречена Фейсбук. На прицел на карикатуриста е пристрастеността на съвременния човек към социалната мрежа и опасната й способност да се превръща в негова единствена реалност, която замества истинския му живот.

"Действителността надмина и най-смелите ни очаквания. Като артисти винаги гледаме с любопитство и провокация към процесите в обществото, но зависимостта на човека от социалната мрежа се оказа нещо невероятно – с положителен и отрицателен знак. Отвори се кутията на Пандора и, повярвайте ми, никой не очакваше това да е толкова всеобхватно и продължително. Мисията на артиста е да разчита на всички свои вътрешни сензори в улавянето и интерпретацията на явленията и разместванията на пластовете – вътре в човека и извън него – в групата и обществото, което се движи, но онова, което провокира и отключи Фейсбук надмина и най-смелите ни очаквания. Работата, която представям в рамките на Биеналето в Габрово, показва моя прочит по темата – безопасен ли е Фейсбук и защо с такава наслада и одобрение ставаме свидетели на масово и опасно ограничение – това на човека като човек!“, коментира Нилс Бо Бойсен.

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още РеAкция