Hello, stranger

Вивиан Майер изолира себе си и изкуството си от света, но не завинаги.

 

"Когато ми се обадиха, за да ме интервюират за документалния филм "Да откриеш Вивиан Майeр“, си казах: "Бога ми, някой ще прави филм за тази луда детегледачка, която никога не харесах!“, коментира в интервю за вестник "Гардиън“ Джо Матюс.

И от разказа му пред камера става ясно, че не само, че не харесва детегледачката си, но е отбягвал да кръстосва поглед с нея, защото я намирал за, меко казано, странна. През 80-те години, за период от три години, Вивиан Майeр се грижила за Джо, сестра му Сара и брат му Кларк, които живеели в предградие на Чикаго. След премиерата на документалната продукция през 2014-а обаче майка им Линда си припомня, че зад странния характер на Вивиан се криела дълбока душевност, наранена емоционалност и съзнателно избрана самота. 

Не беше човек, с когото можеш да се разбереш лесно, но издаваше силен характер. Много често сме спорили за неща, свързани с децата или отглеждането им, защото тя често ми напомняше, че разглезването не носи добри резултати. Въпреки всичко я харесвах, за разлика от децата. Струваше ми се странно, че не допускаше почти никого до стаята, в която живееше, а тя бе отрупана със стари вестници и изрезки на статии, които са ѝ направили впечатление. Определено беше странна птица и не бях изненада, когато откриха всички тези кашони с негативи, откъдето пък излезе истината за двойния ѝ живот. Обрана на емоции и обрекла се на самота жена, която има толкова забележителна дарба – да вижда реалността такава, каквато ние често пропускаме да видим!

С тази реалност, подбрана и организирана в изложбата "В нейни ръце“  от кураторът на проекта Ан Морен, ни среща организаторът на експозицията – фондация "Мусиз“. След Лос Анжелис, Париж и Сао Пауло, над 100 цветни и черно-бели фотографии на Майeр ще бъдат показани за първи път и в София. Изложбата ще се състои между 23 април и 2 юни в Софийска градска художествена галерия. Внушителното творчество на избралата дискретността и социалната изолация Вивиан Майер изненадва с над 150 000 негатива и филми. Интересен е критерият на селекция, който е избрала да следва Ан Морен, защото сред включените в експозицията кадри попадат както характерната за Майър улична фотография, така и моменти, в които са уловени известни личности като филмовата легенда Кърк Дъглас. 

Предполагам, че нищо не трае вечно. Трябва да освобождаваме място за другите хора, защото животът е едно колело. В началото се качваш, а после, на финала, трябва и да слезеш. Защото е време някой друг да направи същото това нещо – да се качи, да се повози и да слезе. Това е животът!“, гласи намерено сред личните ѝ вещи писмо до близък приятел. 

Изложбата на Вивиан Майер е 11-а поред от серията “Майстори на фотографията” и ще се случи в партньорство между МУСИЗ, Столична oбщина, Посолство на САЩ, VIVACOM и Samsung, със съдействието на diChroma photography и с благодарност към Колекция Maloof и галерия Howard Greenberg, Ню Йорк.

През шпионката

Вивиан Дороти Майeр е истински специалист по дискретност. Работи над 40 години като детегледачка, като никой от хората, с които я свързват работните ѝ ангажименти дори и не предполага, че през тези години е успяла да заснеме над 150 хиляди фотографии. Най-често в кадър попадат хора от улицата, както и архитектурата на градовете, в които работи -  Ню Йорк, Чикаго или Лос Анджелис, както и сцени от редките ѝ европейски пътешествия.  В края на 2007 г. Джон Малуф, агент на недвижими имоти, купува няколко кашона, пълни с черно-бели непроявени филми от 50-те и 60-те. Повече от година след покупката си попада на следа, намира плик от фотолаборатория с името на получателя: Вивиан Майер и започва да разплита пъзела.

Кърк Дъглас на премиерата на "Спартак“, Чикаго, 1960 © Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.

Набира средства онлайн, за да започне снимките на филма, посветен на голямото си откритие. В спомените на семействата, с които е живяла, тя е затворена и ексцентрична, но дисциплинирана и безпощадно смела в мнението си. Пет години след смъртта си (2009 г.), Вивиан Майeр става звезда, благодарение на филма на Джон Малуф "Да откриеш Вивиан Майeр“. Въпреки годините, прекарани в старателно заличавана лична история и контакти с членове от семейството ѝ, Вивиън става световно известна, благодарение на документалната продукция и необятния фотоархив. 

Изложбата В нейните ръце ще се състои между 23 април и 2 юни в Софийска градска художествена галерия

Ню Йорк © Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг 

Нюйоркската обществена библиотека © Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг

25 юни, 1961 © Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт