Деймиън Шазел – младият гений

Трудно уловимото темпо на режисьора на „Камшичен удар“, „La La Land“, „Първият човек“.

AdvertisementAртАкция откри вдъхновението за тази статия благодарение на компанията на NESCAFÉ® Dolce Gusto®.

Само преди месец един от най-младите модерни режисьори на нашето време – Деймиън Шазел навърши само някакви си 34 години. Единственият човек в киното, който може да се мери със Шазел по критерий възраст срещу постижения е Стивън Спилбърг

На 34 години Шазел е един от най-младите режисьори на нашето време. С един спечелен "Оскар“ и три абсолютно различни и еднакво великолепни филми зад гърба си, тази година той пое управлението над филмовото приключение на Аполо 11 и ни заведе до Луната... Най-общо казано. "Първият човек“ се превърна в най-подценения филм на годината и макар много хора да казаха, че този път Шазел не се е справил така добре, то ние не сме съгласни. "Първият човек“ е шедьовър, който ще остане в световното кино, а Деймиън Шазел е един достоен капитан, от когото очакваме още и още истории...

Деймиън Шазел се ражда в семейството на двама професори – единият по история, другият по компютърни науки. Освен това има по-малка сестра, която се занимава с актьорство и е цирков артист. Деймиън е изключително умен и малко след като завършва Харвард със специалност "Визуални изкуства“, прави дебютният си филм – Guy and Madeline on a park bench. Филмът е мюзикъл, в случай, че някой се чуди. Не е супер успешен, нито печели тонове награди. Всъщност, никой не чува за Шазел по онова време. Но филмът, ако го изгледате в момента, защото има такава възможност, ще ви покаже огромен потенциал и любов към музиката. Защото основната тема в него е джазът (не, че това трябва да изненадва някого), замаскиран удобно под любовна история.

"В края на гимназията имах онзи момент на чудене, в който си мислех да отида в музикално училище, за да преследвам тази си мечта.“ 

В крайна сметка любовта на Шазел именно към музиката и по-специално към джаза, го превръщат в звездата, която е днес. Само четири години след Guy and Madeline on a park bench Шазел пуска късометражния си филм "Камшичен удар“, който му носи награда БАФТА за късометражно кино и му отваря вратите към Холивуд. Година по-късно се появява пълнометражната версия на филма, която превръща Шазел в един от най-младите номинирани за наградата "Оскар“ в категория режисура. Филмът обаче носи "Оскар“ на великолепния Джей Кей Симпсън, а неговият Флетчър ще остане в историята на киното с на пръв поглед безобидната фраза "Не е точно моето темпо!“

И, разбира се, саундтракът... защото саундтракът на "Камшичен удар“ или Whiplash е онова, което човек трябва да чуе, за да се влюби окончателно в този филм. А той сякаш е създаден, за да се влюбиш.

"Много трудно се справям със скрининги и церемонии с награди.“

Трябва да минат 2 години от "Камшичен удар“, Шазел ще напише два сценария, единият от които този на фантастичния "Ковърфийлд 10“ и да започне работа по "Първият човек“, за да се превърне в най-младия режисьор, печелил "Оскар“. Това се случва през 2017-а, а филмът, разбира се, е La La Land. 

За някои La La Land е противоречиво лековато творение с плоски персонажи и необоснована сюжетна линия. Съжалявам, че трябва да го кажа, но наистина ми е мъчно за тези хора. Деймиън Шазел режисира с размах една от най-мащабните танцувални откриващи сцени в модерното кино. Прави поклон и почит към жанра на мюзикъла и му придава модерен привкус и облик, без да лишава филма от най-важното, което киното е – магия. "Оскар“ за Шазел и Ема Стоун и един от най-приказните саундтраци от модерен мюзикъл. Ето това е резултатът.   

Докато тече целият този фестивално радостен процес по истерия и награждавания, Шазел вече се е върнал и е подновил работата си по "Първият човек“.

"Работата с Райън по този проект беше невероятна и много различна от La La Land. В известен смисъл, той предшестваше  La La Land, защото, когато седнах с Райън и говорихме за първи път, беше именно за този проект. Дори не знаех дали имаме сценарий, тъй като Джош Сингър все още работеше по него.“

Така се ражда един от шедьоврите в модерното кино, които 2018 година ни донесе. Подценен от публиката, тъй като не направи никакви пари, и от комисиите които раздават награди, "Първият човек“ се превърна в нишов филм, а не в епичното космическо приключение, каквото реално е. Кацането на Луната пък е онова събитие в човешката история и до днес, за което съществуват най-много конспиративни теории и което все още докара такива вълни на гордост у всички хора по света, че не може да бъде описано с думи. Дали наистина Нийл Армстронг, Майкъл Колинс и Едуин Олдрин са кацнали и стъпили на Луната или Стенли Кубрик е режисирал всичко в студио в Холивуд? Ние сме от хората, които вярват, че Армстронг, Колинс и Олдрин са направили онази малка стъпка за човека, но огромна крачка за човечеството. 

"Много от хората, които виждате във филма, в НАСА или в техническата зала, са действителни контролери на полети, инженери от НАСА. Просто исках да напълня филма с колкото се може повече истински хора, а след това работата на актьорите беше да се впишат сред тях. Ние просто снимахме, така както би се снимал документален филм, все едно нещата се случват пред очите ти и ти просто си там, за да ги уловиш. Бях невероятно щастлив, че мога да направя това. Знам, че повечето филми в  наши дни не се правят по този начин, затова ни оставаше само да си поемем дълбоко дъх и да се гмурнем.“

Космосът винаги ще остане онова голямо, страшно, любопитно и необятно пространство, което множество хора искат да достигнат. Деймиън Шазел решава да направи филм именно за този велик момент в човешката история, за тези седем години, в които Нийл Армстронг и екипажът му се подготвят за най-важната си мисия. И успява.

Advertisement

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт