Хората, променили света: Стивън Спилбърг
50 години кариера, изпълнена с велики истории.
AртАкция откри вдъхновението за тази статия благодарение на компанията на NESCAFÉ® Dolce Gusto®.
Авторите на АртАкция представят вдъхновяващи личности, променили света по един или друг начин. Вярваме, че за добрите примери трябва да се говори и важните истории трябва да се разказват.
В края на миналата 2018 година Стивън Спилбърг навърши 72 години. С над 56 кинопроекта зад гърба си за периода от началото на 60-те години до днес, това го прави един от най-продуктивните режисьори в модерното кино. По този повод може би, пък и защото това е самият Стивън Спилбърг и всеки е чувал и гледал нещо от него, документалистът Сюзън Лейси прави филм за него и живота му, който излезе в края на 2017-а. В рамките на два часа и половина Лейси се опитва да обхване максимално от творчеството на Спилбърг, както и от живота му на момче израснало с две сестри в еврейско семейство, чиято мечта е да прави кино. Животът на Стивън Спилбърг е пъстър, подобно на киното, което прави. В него се прокадва горчиво-сладката нотка на детството, към която той неизменно продължава да се връща, политическите му убеждения и любовта му към специалните ефекти. Стивън Спилбърг е онова име в киното, при което комерсиалното успява да срещне в почти перфектна симбиоза онова, което прави седмото изкуство, вълнуващо за толкова много хора.
За 50 години плътна и изпъстрена кариера, от мига, в който хваща камера за първи път като тийнейджър, а по-късно и като режисьор в студиата на Universal, до днес, като собственик на една от най-големите продуцентски компании и автор на абсолютни качествени филми, Стивън Спилбърг е повлиал на седмото изкуство повече, отколкото всеки друг на негово място и работил някога, може да се похвали. Това наистина е негова мечта от дете. По собствените му думи Стивън Спилбърг произвежда първия си късометражен филм, когато е на 11 години и получава 8 мм камера. Той измисля сюжет за банда момчета и няколко робота и снима приятелите си в квартала. Още тогава младият Стивън ползва ефекти, които имитират изстрели и бомби, за да може всичко да изглежда автентично. Първият му филм, който може да бъде намерен и онлайн, в който младият Стивън показва заложби, се случва през 1959 година и носи името The Last Gun. Филмът е точно 8 минути, а Стивън е на 13 години. Трябва да минат още близо 12 още, за да може Спилбърг да произведе истинския си първи филм – Duel, който успява да намери своя път към малкия телевизионен екран. Символиката на страха, доброто и злото и неизбежният финал, обагрят всичките час и половина в напрегнатия трилър/екшън. Благодарение на Duel и на това, че Спилбърг не спира да работи, той успява да направи две неща – намира си работа в студиото на Universal и успява да издейства зелена светлина за първия си комерсиален филм "Челюсти“.
"Челюсти“ е точно толкова важен за киното, колкото и за кариерата на Стивън Спилбърг. Никой не вярва, че филм за зла акула, която напада хора, може да има такъв успех. Но Стивън вярва. Той държи филмът да се снима в открити води и целият екип минава през тежки условия, за да произведе този великолепен трилър. "Челюсти“ е класика. Страшното, истинското, неизбежното се срещат в сюжета и картините му, за да произведат боксофис успех и истински добро кино през 1975 година. Годината, в която Стивън Спилбърг става звезда.
По онова време той е на 29 години и се превръща в най-младия режисьор, ангажиран от студио, можещ да работи с едни от най-големите звезди в киното и имащ свободата да прави почти каквото си пожелае. Киногрупата, в която Стивън Спилбърг започва да членува, се изпъстря от имената на Брайън Де Палма, Джордж Лукас и Мартин Скорсезе. Те четиримата съставляват основното звено на малко сплотено общество от имена, в която ще намерите едни от най-големите в седмото изкуство в момента. Стивън е особняк. Той не пие, не пуши, работи непрекъснато и обича да снима. Те са приятели и до днес и продължават да се виждат и да обсъждат филмите си. След абсолютния размах, с който "Челюсти“ покорява боксофисите по света и печели награди – филмът носи 3 Оскара, Стивън Спилбърг става едно от най- желаните имена из коридорите на студиото. Между Duel и историята с акулата Спилбърг режисира епизоди от известни сериали като “Коломбо” и The Night Gallery.
Нещата след Оскарите през 1976-а се променят, както и трябва да бъде. Две години по-късно Стивън произвежда "Близки срещи от Трети вид“. Това е киното, което Стивън харесва и иска да прави."Близки срещи от Трети вид“ носят първа номинация за "Оскар“ на Стивън Спилбърг за режисура и го правят най-известния млад комерсиален режисьор на XX век. Оттук насетне вратите на седмото изкуство са отворени широко пред Стивън Спилбърг и той крачи гордо през тях. Следват "Похитителите на изчезналия кивот“ и E.T. И до днес сърцераздирателната историята на извънземно, което попада на земята и е спасено от дете може да разплаче дори най-коравосърдечния човек. "Похитителите на изчезналия кивот“ е нещо съвсем различно обаче. Приключенски филм, който в бъдещето ще се превърне в огромен франчайз, идва по идея и сценарий на Джордж Лукас и е проект, с който Стивън Спилбърг се захваща, за да помогне на приятел. Никой не е особено убеден, че история за приключенец, който търси артефакти със свръхестествен произход би се гледал, но Стивън Спилбърг все пак решава да го направи.
В рамките на три години от самостоятелен филм със съмнителен успех Индиана Джоунс се превръща в новия Джеймс Бонд. Големите успехи идват един след друг и Стивън Спилбърг се качва на трона си като един от най-големите комерсиални творци за времето си. Разбира се, всеки успех има и друга страна. Много медии по онова време наричат Спилбърг "опорочител на качественото кино“, свръзват името му с комерсиални блокбъстъри и се съмняват, че той може да произведе филм без ефекти с по-дълбока тематика. Самият Спилбърг все още помни една критика, в която авторът пише, че "Стивън Спилбърг вижда киното по различен начин, но все още нещо му липсва“. "Пурпурен цвят“ и "Империя на слънцето“ са първите докосвания на Спилбърг със сериозното кино. С тежка и дълбока тематика, която всеки режисьор иска да опита и да направи поне веднъж в кариерата си. И с двата си опита Стивън Спилбърг се проваля.
В "Пурпурен цвят“ липсва дълбочината на романа, на който е базиран, а "Империя на слънцето“ някак не допада на критиката, макар да е номиниран за 6 Оскара. Трябва да минат близо 6 години, да излезе още един филм за Индиана Джоунс, да се появи приятният, но не особено успешен "Хук“, за да може Стивън Спилбърг да направи "Списъкът на Шиндлер“. "Списъкът на Шиндлер“ е един от най-трудните за гледане, пък се оказва и за правене филми на Стивън Спилбърг. Той му носи и първи "Оскар“ за режисура и най-добър филм. Малко преди "Списъкът на Шиндлер“ киното се запознава с "Джурасик парк“. Адаптацията по романа на Майкъл Крайтън показва великолепен баланс между успешна книга и още по-успешен филм. Стивън Спилбърг успява да даде нов живот на думите на Крайтън. Да развълнува хиляди хора по света. От детския ентусиазъм до пълния страх от големи влечуги, "Джурасик парк“ съдържа в себе си всичко, което комерсиалното кино трябва да бъде. Това е и първият филм, в който Стивън Спилбърг използва специални комютърни ефекти, за да генерира голяма част от динозаврите в историята.
Както казва самият той: "Понякога технологията побеждава изкуството, за да му даде нов облик и повече живот“.
С годините Стивън Спилбърг изгражда образа на един от символите на доброто кино. Следват великолепни филми като "Амистад“, "Спасяването на редник Райън“, "Изкуствен интелект“, "Специален доклад“, "Хвани ме, ако можеш“ и, разбира се, нов Индиана Джоунс. От една страна Стивън Спилбърг прави изключително гледаемо, пъстро и пълно с живот комерсиално кино, а в следващия успява да изненада зрителите си с дълбока история и политически ангажирана драма. Човек дори е склонен да му прости ужасно лошата адаптация по романа на Роалд Дал "Големият дружелюбен великан“, може би, защото някъде преди нея се появява "Мостът на шпионите“.
Междувременно Стивън Спилбърг се връща към фантастичното комерсиално кино, което толкова обича с адаптацията на романа "Играч първи, приготви се“ и, разбира се, очаква ни нов Индиана Джоунс.
Стивън Спилбърг е един от най-великите модерни режисьори на нашето време. Неговото кино е пример за истинско качество, в което комерсиалното среща онова, което прави седмото изкуство магия.
бюлетин
още авангарт
-
По какво си приличат Тейлър Суифт и световната икономика?
Георги Тенев за голямото търговско събитие Арт Базел
-
София МОНО 2024: Театрален фестивал на спектаклите, базирани на литературни произведения
Литературата оживява на откритата театрална сцена в парка на Военна академия „Георги С. Ра...
-
Специална среща с Идрис Елба
Британската звезда е продуцент на документалната поредица на National Geographic „Изтрити:...