Фамилия Соцани, където живее красотата

Историята на трите сестри Соцани, стигаща чак до Йосиф Бродски.

Красотата е ДНК-то на семейство Соцани. И трите сестри реализират мечтата на баща си – да я споделят с другите. Карла създава галерия, Франка – списание, а малката Мария отглежда деликатно любовта като цвете със своя вдъхновител – поета Йосиф Бродски

"Баща ми беше архитект и винаги е търсил срещите с красотата. Помня, че когато бяхме малки деца, заедно с двете ми сестри – Франка и Мария, всяка неделя ни водеха с майка ми на църква. Не бяхме религиозно семейство и единствената причина да правят това така редовно, бе идеята им, че в църквите има красиви рисунки, скулптори и детайли, които възпитават вкус към красотата, към съвършенството!“, коментира в интервю за вестник "Телеграф“ Карла Соцани.

Най-голямата сестра Соцани е първата, която реализира мечтата на своя баща да работи нещо, свързано с представата му за смислен живот – ежедневните срещи с красотата. В средата на 70-те започва работа като моден журналист за специалните проекти на италианското издание на Vogue, а десет години по-късно продължава мисията си в италианското издание на списание Elle, докато един ден не получава известие за уволнение.

Причината – независим дух и упоритост, която притеснява издателите на Elle. Въпреки неприятния обрат на ситуацията, Карла е натрупала много опит и контакти в дългогодишната си кариера на моден журналист. Безценни срещи с водещи фотографи, от които започва да купува и попълва първоначално аматьорската си колекция от фотографии. Именно тя е във фокуса на изложбата "Между изкуство и фотография – фотографии от колекцията на Карла Соцани“, която се представя за първи път в Италия след успешни представяния в Париж и в Берлин. Мястото е прочутият музей Pignatelli  в Неапол, където изложбата може да бъде видяна до 10-и март. Първата спирка на експозицията е галерията на покойния моден дизайнер Азедин Алая, с когото Карла има дългогодишно приятелство.

"Азедин бе изключителен човек – талантлив и здраво стъпил на земята. Той самият е притежател на много добра колекция и трябва да призная, че винаги съм се възхищавала на способността му да остане толкова обикновен и да е толкова необикновен в същото време. Беше най-изтънченият домакин на изискани вечери, по време, на които основна тема беше красотата, изкуството, любовта. След смъртта му, застанах начело на фондацията, която носи негово име, за да подкрепяме младите артисти. Азедин признаваше за своя най-голяма ценност способността да споделя. Казваше, че е дошъл в Париж беден, не е имал дори легло, но с годините и благодарение на таланта си, създаде една империя на красотата и чувствата, която сега искам, заедно с неговия партньор Кристофър, да споделим с хората, които мислят и усещат като него!“

Неслучайно изложбата, която представя Карла като колекционер, е представена най-напред в арт пространството на Азедин Алая в Париж през 2016-а, година по-късно гостува на музея за изящни изкуствоа в Швейцария, а през 2018-а обра овациите на посетителите на фондацията "Хелмут Нютън“ в Берлин. В селекцията попадат над 160 фотографии от личната колекция на Карла, сред чийто автори са Беренис Абът, Ричард Аведън, Лилиан Басман, Луиз Дал-Уолф, Уилям Клейн, Сара Мун, Ървин Пен, Ман Рей, Лени Рифенщал, Паоло Роверси и Франческа Удман. "Колекцията на Карла Соцани е необикновена, защото тя има и лична връзка с голяма част от представените фотографи. Изборът на фотографии никога не е случаен. Карла има око на ловец – ловец на красота и съвършенство!“, пише в каталога към изложбата френският изкуствовед Фабрис Херго.

Avedon, Marilyn Monroe, The Prince and the Showgirl, May 6, 1957

Голяма част от познанствата на Карла са от времето, прекарано в коридорите на италианското издание на Vogue. Цели десет години по-голямата сестра Соцани поддържа отдела за специални проекти и отваря вратите на много от тогава дебютиращите модни фотографи. Няколко години по-късно същото ще прави и малката й сестра Франка, която застава начело на италианското издание на Vogue и го превръща в платформа за откриване на таланти. Приживе е известна с високите си изисквания и щипката лудост, за която в интервю разказва и френския философ Бернар – Анри Леви. По повод премиерата на документалния филм "Франка – хаос и сътворение“, режисиран от сина й Франческо Кароцини, той казва:

"Когато се появява в централата на Vogue никой не подозира, че освен изключителната й интелигентност и усещане за красота, Франка носи в себе си и лудостта на твореца. Именно това изненада издателство Conde Nast, което не усети кога на борда му се качи един човек, който имаше способността не само да забелязва красотата, но и да я създава!“

Красотата се предава генетично в семейство Соцани. И трите сестри са пряко свързани със съвършенството, радостта от живота и търсенето на любовта в многобройните й проявления. Карла моделира медийното пространство в Италия, Франка продължава започнатата от нея, а третата, най-малко известна сестра Мария, е любимата жена на руския поет в изгнание Йосиф Бродски. Живеят заедно в Ню Йорк до смъртта му през 1996-а, а последните светски изяви на Мария са свързани със спектакъла на руската балетна звезда Михаил Баришников "Бродски/Баришников”.

Cecil Beaton

В премиерната година на спектакъла – 2016-а, Мария излиза от сянката си, за да присъства на среща с почитатели и да обяви, че дейността на фондацията за таланти, която носи името на Йосиф Бродски продължава дейността си. Подкрепяна от негови почитатели и последователи, Мария Соцани и дъщеря им  - Ана Мария Александра продължават да подкрепят млади таланти в областта на литературата.

Drtikol, Frantisek

Bruce Weber

Същата роля на меценат изпълнява и другата сестра Соцани – Карла. След смъртта на Франка, която си отива от този свят два дни преди Коледа на 2106-а, Карла се впуска в реализиране на свой отдавнашен проект – отварянето на дизайн пространство за красота и идеи Corso Como и в Ню Йорк. Успешната реализацията на галерията в Милано, и последвалото откриване на сателитни пространства в Пекин, Шанхай и Сеул, доказват способността на Карла не само да открива таланти, но и да управлява пространства за споделяне на красота. В края на миналата година отвори врати Corso Como, Ню Йорк, а Карла продължава да балансира ролята си на двигател на фондацията на Азедин Алая, управител на империята Corso Como и страничните модни и фотографски проекти, по които работи активно.

"Когато преди години се запознах с моя приятел Крис (Крис Рух е американски скулптор и артист) той ми каза, че любовта ни е нещо много красиво, но има да ми признае нещо – работата му винаги ще бъде на първо място. Тогава въздъхнах и си казах: "Чудесно, най-сетне срещам някой, за когото работата е толкова важна, колкото е и за мен!“

Moon, Sarah Avril pour Alaïa

Horst. P, Hands

бюлетин

още авангарт