Завръщане в бъдещето

Новости в арт сцената на Пекин с Ин Сиуджън и изложбата ѝ с провокативното заглавие "Завръщане към края“.

Определяна от местната критика като една от най-въздействащите и активни в работата и гражданската си позиция артисти, Ин дебютира в далечната 1990-а, а големият ѝ успех е участието във Венецианското Биенале през 2007-а. Запазеният ѝ знак са творбите с подчертано социално и гражданско послание, поради което колегите ѝ в Китай я наричат "нежния поет-революционер“.

Експериментира с материалите, с които работи, както и с обема на творбите. Четиригодишното отсъствие от арт сцената на Пекин Ин компенсира с една изложба, в която съвременният човек е представен като уязвимо и донякъде уплашено същество, което губи връзката си с природата, света и самия себе си.

Скулптурата на ангел с разперени криле, паднал на земята, с метални тръби, пробиващи тялото му, е наречена "Посланието непредадено“. Тя посреща посетителите от входа на галерията, която се намира в прочутия пекински арт район, комплекс от бивши фабрики, наречен 798. В няколко големи зали са разположени арт инсталациите, създадени от Ин Сиуджун, сред които е и една от най-въздействащите – бетонна повърхност, върху която са поникнали изсъхнали класове жито, представяща идеята ѝ за противоречивия живот на съвременния човек. 

От вечния дуел между природа и урбанизация, която в Пекин е достигнал своята върхова точка, превърнал космополитния 24-милионен град в бетонена джунгла с небостъргачи, губи всъщност човекът. Заложници на собствените си стремежи за модернизация и бясна надпревара с времето. Според Ин хората са загубили най-ценната си връзка – тази с природата. И това се превръща в истинска катастрофа – капан, заложен от самия човек, в който има риск да попадне всеки от нас. 

Най-мащабната работа, включена в изложбата, заема една от големите зали в галерия Pace и предлага на посетителите уединение с най-горчивото и страховито послание на Ин. Гигантската фигура, изработена от стари тениски в черни, бели и сиви цветове, опънати върху стоманена рамка, която имитира човешко тяло, седнало на седалка в самолет и заело позиция за кацане при екстремни условия, носи името Троян и е смела интерпретация на авторката върху историята за Троянския кон и разрушението, което донякъде сме вкарали сами, съзнателно и доброволно в света, в себе си, в мечтите и надеждите си.

Изпълнена със съмнения за бъдещето на човешкия вид, Ин вярва, че единственото му спасение е способността му да твори. И макар малка, крехка и нестабилна, тази надежда е основен двигател в досегашната кариера на 55-годишната Ин Сиуджън. Когато я попитат има ли изход, тя отговаря винаги кратко и с отговор, който звучи като артистично послание:

"Само когато се разделим с бъдещето, имаме надежда да започнем отново!“

"Завръщане към края“ е в галерия Pace, Пекин, до 30 юни.

 

изкуство изложба Пекин дизайн

бюлетин

още авангарт