Да откриеш скрито съкровище... в апартамент
Арт събитието на сезона в Берлин.
През 2013 списание Фокус направи световна сензация с репортажа си за откритието на над 1,500 произведения на изкуството в мюнхенския апартамент на Корнелиус Гурлит, син на известния историк на изкуството и арт дилър Хилдебранд Гурлит. Сред намерените творби са шедьоври както на стари майстори, така и на известни импресионисти, кубисти и експресионисти - Реноар, Матис, Шагал, Франц Марк, Ото Дикс и Макс Либерман. След изложбите на колекцията в Берн и Бон, берлинският Мартин Гропиус Бау предлага на своята публика екслузивната възможност както да разгледат подбрана част от изчезналите за половин век произведения, така и да се запознаят със шокиращата история на озоваването им в дома на Гурлит.
Хилдебранд Гурлит е един от четиримата арт дилъри, които са били мобилизирани по времето на националсоциалистическия режим в акция "Дегенеративно изкуство“, която, със закон от 1938 година, легитимира конфискацията на произведения на изкуството, считани от нацистката идеология за упадъчни. Крайната цел на тази операция-кражба е разпродаването им в чужбина, което впоследствие e трябвало да спомогне за финансирането на предстоящата война. След края на Втората световна война, законът от 38-ма не е отменен и Гурлит-баща 'легално' наследява непродадените творби. След смъртта му през 1956, синът му Корнелиус запазва завещаното съкровище в тайна. И то в продължение на 56 години. С днешна дата, фондът Гурлит е дарен на Музея за изящни изкуства Берн, а само 4 от творбите са върнати на семействата на оригиналните им собственици.
За изложбата в Мартин Гропиус Бау, наречена "Инвентарът Гурлит“, Федералното Кунстхале Бон и Музеят Берн селекционират около 200 произведения, сред които такива на Дюрер, Рубенс, Делакроа, Буше, Кранах, Лутрек, Моне, Роден, Кирхнер, Кандински. Заедно с тях са изложени стотици документи и фотографии от историята на нацисткия организиран грабеж на изкуство, както и от биографията на Хилдебранд Гурлит, който е бил и главният купувач на творби за колекцията на планирания от Адолф Хитлер Фюрермузеум в Линц. Отделено е и специално внимание на съдбите на еврейските артисти, арт дилъри и колекционери, които са били жертва на преследване от националсоциалистическия режим.
Смайваща е омразата на нацизма към изкуството - диктатура известна и с аутодафетата си и с унищожаването на произведения на изящните изкуства. Колекцията Гурлит е свидетелство за тайната и мълчанието, които обсебват позора от тези престъпления. За всяка диктатура изкуството е враг, който трябва да бъде морално и физически унишожен. За неимоверно щастие, фондът Гурлит е оцелял и Мартин Гропиус Бау организира интелигентна и изчерпателна среща с потресаващо мрачната хроника на това оцеляване, но и с вечната красота на изкуството.
Изложбата продължава до 7 януари 2019.
бюлетин
още авангарт
-
За невъзможното доверие
Надя Кожухарова за филма „Доверие“, режисьор и сценарист Даниеле Лукети, Италия 2024
-
Поезията на Луи Арагон и Пол Елюар
Тази година отбелязваме 100 години от създаването на сюрреализма
-
Поезията не трябва да свети, тя трябва да осветява
„Ана Бландиана: Между мълчанието и греха“ е в програмата на фестивала Синелибри