Срещи с познат

Милена Кирова за Херман Кох и екранизацията на филма „Вечерята“.

Херман Кох е вече добре познат в България. Не само защото четири негови романа са публикувани в превод, а и защото самият той ни гостува, срещна се и разговаря с българска публика. Останахме с впечатлението за един забавен и все пак уравновесен човек, интелигентен и увлекателен събеседник. Скоро ще го срещнем отново като гост на Синелибри, член на филмовото жури, но и пак като събеседник, с когото можем да разговаряме на 14 октомври за "демоните на човешката душа“, а три дни по-късно и да надникнем в собствената му интимна душевност чрез прожекцията на биографичния филм "Истинският Херман Кох“.

Освен чрез този документален филм Кох присъства в програмата на фестивала и чрез филма "Вечерята“, направен по неговия едноименен роман, преведен и публикуван в България през 2014 година. Едва ли някой критик някога е пропуснал да спомене, че "Вечерята“ е продаден, при това само в Европа, в тираж, който надхвърля един милион. Това е книгата, с която холандският писател прави световен пробив, тя го утвърждава като неподкупен критик и мрачен наблюдател на нравствените проблеми в съвременния живот. Това, за което разказва Кох, е нашият собствен, грижливо подреден европейски свят, погледнат откъм ежедневието в една богата, задоволена и спокойна страна, каквато трябва да бъде Холандия. Интересуват го обаче не редът, високите заплати и спокойствието, а всичко онова, което редът, високите заплати и спокойствието потискат. Дълбоко в душата си съвременният – цивилизован и демократичен – човек е социопат, у когото бушуват примитивните страсти на неговата примитивна природа, и колкото повече демокрацията ги потиска надолу, толкова по-силен е техният отпор, толкова по-агресивна реакцията, когато избухне първичната ярост за притежание.

 

Фабулата на романа изглежда силно ограничена по отношение на времето и пространството, в които се разгръща; бихме могли да я формулираме в едно единствено, при това кратичко изречение: две семейни двойки се срещат на изискана вечеря в скъп ресторант. Двамата съпрузи са братя, макар че сякаш никак не си приличат. Пол е пенсиониран по болест гимназиален учител, а Серж – политик, пред когото се простира блестяща кариера. На преден план героите вечерят и разговарят (подробно проследяваме последователността и качествата на поднесената храна), всеки със своя характер и своите странности. Постепенно обаче всичко, което изглежда добре подредено, се разбърква и се превръща в нещо друго.  Кох е известен със страстта си да наднича зад кулисите на предния план, да разбърква ролите, отредени за съпруг и съпруга, за родители и деца. Той търси скритото зад маските, процепите в благоприличните отношения, отказа от установените роли, избухването на инстинктите. "Вечерята“ оголва големия проблем за възпитанието: как се раждат склонността към насилие и социалната безчувственост на децата, израснали в свят на пълна материална задоволеност. Авторът търси причините в поведението и още повече в психиката на техните родители, в потребността им да компенсират социалния аутизъм на собственото си поведение с прекомерна загриженост в домашния свят. 

Филмът, направен по "Вечерята“, е италиански, с режисьор Ивано де Матео. Как ще се справят темпераментните италиански артисти с холандската психика, ни предстои да видим. Успехът им още веднъж би доказал, че старите национални граници вече са се разтворили в нови европейски проблеми.  

 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт