Треската Феранте

Коя всъщност е Елена Феранте?

Векове наред човечеството се опитва да надскача себе си, откривайки нови хоризонти, непознати земи, животински видове, психически болести, храни, планети, бактерии... От Колумб и неговата Америка, та до днес. Опитваме се да изучаваме себе си, като отправяме поглед към психоанализата. Изготвяме си годишни хороскопи, с надеждата, че ще научим какво ще се случи в следващите 12 месеца. Ровим непрекъснато в Космоса и пренареждаме планетите. Добавяме едни, трием други. Следим се в социалните мрежи. Проверяваме кой кого харесва и кой къде ходи. Неспособни ли сме да уважим чуждата тайна? Или всичко започва от онзи детски пръст, залепен за котлона?

Вероятно никога няма да разплетем загадката на Бермудския триъгълник или пирамидите. Едва ли ще доживеем да разбулим и тайната на Ръкописа на Войнич, но ако мистерията се случва в реално време, ще направим всичко възможно да тръгнем по петите й и да стигнем до истината… Не е ли така?

През 2014 г. едно име се появява в списъка с глобалните мислители на сп. “Форин полиси”. Същото име се появи и в сп. “Тайм” през 2016 г. в стоте най-влиятелни личности на годината. Покори света с невероятно префинена и лапидарна проза, която доведе всички до пристрастяване и литературна лудост. Името е Елена Феранте. А коя е тя… все още никой не знае.

За писателката знаем само, че е от Неапол. Не знаем нищо за семейното положение, възрастта или лицето ѝ. Не сме чували гласа ѝ, нито сме виждали силуета ѝ. Или пък сме, но все още не знаем? Разбира се, водени от откривателския инстинкт, журналисти, изследователи, студенти и ентусиасти, се опитват да нахлуят в личното пространство на Елена Феранте и да разбулят тайната, която дори и издателите ѝ пазят тъй умело. Въпреки че… самите те признават, че никак не е лесно да се опитват да лансират продукт, чийто създател се крие. Но когато продуктът е истински добър… “Неаполитанската тетралогия” на Елена Феранте доведе целия свят до фанатична треска и обсесия. Мистерията и десетките въпросителни карат огромна част от света да не спи. Ние обаче вече знаем коя е Елена Феранте:

Елена Феранте е Елса Моранте

Много от (по) читателите на мистериозната италианска писателка са убедени, че псевдонимът на Феранте е своеобразен реверанс към огромния авторитет на единствената италианска писателка (жена), която присъства в учебниците по литература в Италия. Елса Моранте! 

Елена Феранте е Марчела Мармо

Елена Феранте всъщност преподава съвременна история в Неаполския университет. Казва се Марчела Мармо и е изобличена от писателя и учен Марко Сантагата, който посвещава огромна част от времето си да анализира тонове произведения и стилове, за да открие отговора на загадката.

Елена Феранте е Доемнико Старноне (но и съпругата му Анита Рая)

Елена Феранте е цяло семейство едновременно. Точно така. Съществуват твърдения, че Феранте е мъж, и то не кой да е, ами писателят Доменико Старноне. В крайна сметка за света изглежда твърде невероятно една жена да има огромен писателски талант, с който да покорява света, и редом с това да притежава силата да запази самоличността си. Разследващият журналист Клаудио Гати обаче тръгва по петите на загадката съвсем сериозно и стига до проверка на имотни състояни и дори зорко следене на хонорари. В резултат на проучването му се оказва, че Елена Феранте е Анита Рая - съпруга на Доменико Старноне, преводачка от немски и кадър на издателството, което публикува романите на мистериозната писателка.

Всички опити за навлизането в личното пространство на писателката шокират голяма част от света. Авторката Джоджо Мойс казва по случая, че: “Може би Елена Феранте просто има своите причини да не ни казва коя.”  А Памела Пол споделя в Туитър: “Кой друг предпочита да разобличим таксите на Тръмп вместо личността на Феранте?” И в крайна сметка, защо се опитваме да се ровим в портфейла на писателката? И защо мъчим себе си, сравнявайки стотици книги, стилове и изречения? Защо? Просто защото някой е пожелал да запази личността си в тайна.

Елена Феранте е Елена Феранте

И ни казва: "Веднъж написани, книгите нямат нужда от своите автори”

Ние само можем да аплодираме силата ѝ и да се възхитим на красивата фабула, фантастичните екранизации и цялата треска Феранте. Да, Треска е. Съвсем скоро  се появи и документалният филм Ferrante Fever, който може би и самите ние ще можем да видим на голям екран?

Докато чакаме филма и вместо да си врем носа в портфейла на Феранте, нека просто се отдадем на треската в очакване на третия роман от тетралогията, който излиза на български на 17 август. През това време може да прочетем отново “Гениалната приятелка” и “Новото фамилно име” и просто да се убедим, че когато литературата е кристално чиста и вълнуваща, авторът не е от значение. 

писател Филип Рот смърт литература реакция

бюлетин

още авангарт