Семейство Мурло: от производители на тапети до собственици на прочутото Ателие в Ню Йорк

Ателие "Мурло“ се превръща в една от най-големите и най-известни печатници в света

"Удивително е колко много хора не разбират какво е принт", казва Ерик Мурло, пето поколение собственик на Галерия "Мурло“ и нейното печатно подразделение - изданията "Мурло“ (Mourlot Editions). "Много хора мислят, че това е просто репродукция, но не е така – принтът може да бъде толкова много различни неща. Това е средство за масова информация като всяко друго."

Повече от век и половина името "Мурло“ е тясно свързано с печата. Прадядото на Ерик, Франсоа Мурло, основава през 1852 г. в Париж Ателие "Мурло", което произвежда тапети и търговски етикети. През 1914 г. синът на Франсоа – Жул, разширява дейността на фирмата, като включва илюстровани книги и плакати. По времето, когато Фернан Мурло (дядото на Ерик) поема управлението през 20-те години на ХХ век, Ателие "Мурло“ се превръща в една от най-големите и най-известни печатници в света, специализираща в литографията. Работи с някои от най-значимите художници по онова време - Пикасо, Матис, Миро, Шагал и др. - за изработване на оригинални принтове и плакати за изложби за най-големите френски институции.

Александър Калдер и Ерик Мурло, Courtesy of Galerie Mourlot.

Жак Мурло (баща на Ерик) поема студиото в средата на 60-те години и ръководи откриването на нов филиал на "Банк Стрийт“ в Ню Йорк. Там компанията продължава да си сътрудничи с високопоставени личности, като работи с художници като Робърт Раушенберг, Франсис Бейкън, Рой Лихтенщайн, Александър Калдер, Елсуърт Кели, Алекс Кац и Клаес Олденбург за създаването на литографски отпечатъци.

През 1999 г., Ателие "Мурло“ е принудено да затвори. В епоха, когато по-евтините офсетови и цифрови процеси се превръщат в норма за индустрията, разходите за функциониране на традиционната печатница стават неустойчиви. Въпреки това името "Мурло“ не изчезва от света на изкуството. 

Предпочел да стане търговец, вместо да поеме семейния бизнес, Ерик Мурло отваря първата си галерия в Бостън в началото на 90-те години на ХХ век, като продава модерни майстори и съвременни автори. През 2005 г. премества галерията си в Ню Йорк, където открива магазин в Горен Ийст Сайд. Днес галерия "Мурло" се намира на същата локация, организира съвременни изложби, работи с художници и управлява остатъка от печатарската дейност (невероятен фонд от редки гравюри, книги и различни архивни материали).

Хенри Матис и Мурло, Courtesy of Galerie Mourlot

Г-н Мурло едновременно се опитвал да позиционира галерията на сцената на съвременното изкуство и да се грижи за богатата история на семейството си. Не трябвало да търси решението особено далеч. 

"Реших да се върна към същността на това, което е правил дядо ми", казва той.

През 20-те години на ХХ век Фернан Мурло убеждава музеите във Франция да рекламират изложбите си чрез плакати и печатни издания, в резултат на което посещаемостта започва да се увеличава.

"Идеята беше да направим качественото, оригинално изкуство достъпно за всеки", казва Ерик. "Това се опитвам да правя и сега."

Henri Matisse, Marquise de Pompadour (1951), Kristin Simmons, High Heels, High Hopes (2017). Courtesy of Galerie Mourlot.

 

С изданията "Мурло“ Ерик отново се стреми да публикува колекционерски, висококачествени принтове на съвременни художници на достъпна цена - обикновено от няколкостотин долара до няколко хиляди. Те работят с най-различни художници - от нео-поп артисти като Кристин Симънс и М. Шор до фотографи като Селия Родж и Ева Петрич. 

"Дядо ми е работил с Пикасо, Матис, Шагал, Миро; баща ми е работил с Лихтенщайн, Елсуърт Кели, Розенквист и ние продължаваме да предлагаме всички тези творби, но освен това сега привличаме нови художници, които смятаме за значими и важни за изкуството", споделя Ерик Мурло.

Част от произведенията на прочутото Ателие "Мурло“ в Ню Йорк ще бъдат показани на изложбата "Модернисти на XX век“ във Vivacom Art Hall Оборище 5. Ще бъдат показани и постери от реализирани вече изложби на модернистите (Пикасо, Шагал, Матис, Миро) в Ателието.

бюлетин

още авангарт