Новият музей на Едвард Мунк
Музеят се намира в Осло и е наричан от норвежците просто MUNCH.
Стефка Иванова
Преди броени дни в сърцето на норвежката столица Осло се случи дългоочаквано и вълнуващо събитие – отвори врати новият мащабен музей, посветен на един от големите творци на 20 век – Едвард Мунк (1863-1944) . След десетилетия на отлагане, бурни политически и обществени дебати и куп перипетии новият музей най-после е факт. Разположен сред живите води на залива Ослофиорд, в центъра на модерния квартал Бьорвика и в близост до друга емблематична съвременна културна институция – Норвежката национална опера, новият музей на Мунк, наричан за кратко и с любов от норвежците MUNCH, има амбицията да бъде най-големият музей в света посветен на един отделен автор.
Ултрамодерната сграда, проектирана от испaнското архитектурно бюро estudio Herreros, с конструкция, наподобяваща гофрирана блестяща вертикална кула, изградена от нисковъглероден бетон и рециклирана стомана, с фасада покрита с полупрозрачен перфориран алуминий и наклонена в реверанс към Осло се простира на 13 етажа. Експозиционната част е 7 етажа с 11 изложбени зали. "Построен за бъдещето“ – това е мотото на създателите на този пулсиращ вертикален музей – двамата архитекти от estudio Herreros Juan Herreros и Jens Richter.
MUNCH трансформира силуета на Осло, казват те. Фасадата, пречупваща светлината по всяко време на деня и сезоните, придава усещането за енигма и постоянна промяна. Това е един неповторим вертикален музей, изграден в съгласие с екологичните принципи на модерната пасивна сграда – всичко в него е в съгласие с трептящите екологични необходимости на съвремието. Шестдесет метра височина, облечени в рециклирани, перфорирани алуминиеви панели с различна степен на полупрозрачност, пасивна и динамична част с модерна енерго-спестяваща и щадяща вентилационна и отоплителна системи, отговарящи на всички изисквания на съвременните стандарти за модерно екологично строителство. Целият концептуален модел и изпълнение на сградата дават израз на колективния ангажимент на норвежкото общество към околната среда, отразявайки настоящите предизвикателства и желанието за иновации. В тази мащабна модерна сграда пространствата дават щедра възможност за представяне и съхранение на всички творби на големият Мунк – 28 000 негови картини, скици, скулптури, графики, щампи, фотографии, монументално изкуство и др., които той е подарил на град Осло след смъртта си, както и още 42 000 други ценни музейни експоната.
В този модерен музей от нов тип изкуството и животът на Мунк са представени в няколко постоянни, тематично организирани експозиции, докато мобилни изложби на съвременни норвежки и световни творци постоянно ще се менят в останалите изложбени зали. Освен достъп до тази богата колекция от негови творби и творбите на гостуващи автори, музеят има амбицията да се превърне и в културно и социално средище, да представлява диманична културно-социална среда с разнообразни дейности и инициативи извън изложбените. В някои от залите на MUNCH ще се организират литературни четения, обсъждания и премиери, концерти, дебати и пърформанси. В музея ще се организират регулярно семинари и обучения за деца и възрастни на различни теми и в различни области в сферата на визуалните изкуства и занаятите. Изградена е раздвижена интериорна среда с пръснати кафенета, библиотека и пространства за четене, като на последните два етажа са ситуирани бистро и ресторант с прекрасна гледка към залива, града и островите, откъдето след наситения културен ден посетителите ще могат да се насладят на моменти на отдих и споделени впечатления от преживяното.
Изложбите
В постоянна изложба озаглавена Infinite ще бъдат представени най-известните негови творби като "Викът“ (The Scream) и "Мадона“ (Madonna), както и голям брой от малко познатите му творби, разкриващи неговия свят. Тук са включени картини, графики, рисунки, фотографии и скулптури проследяващи творческите процеси и дълбоко човешките теми, които са го вълнували, теми непреходни и така болезнено актуални и днес – художествени разкази за тревога, смърт, любов и самота. Зрителят може да се докосне до новаторството и експериментаторските търсения на Мунк, да проследи резултата от непрекъсната му необходимост да изследва възможностите и да разчупва границите на изкуството, да създава уникални художествени творби, които го изграждат като един от най-значимите и неповторими представители на експресионизма и модерното изобразително изкуство.
В друга отделна зала са изложени експонати от монументалното творчество на Мунк като сред тях се открояват версии на картините "Слънцето“ (The Sun, 1910-11) и "Учените“ (The Researchers, 1911/1925-27?), създадени специално за Церемониалната зала на университета в Осло във връзка със стогодишнината му през 1911 г.
В трета отделна зала е представена биографичната изложба Shadows, чрез която зрителят да се докосне до личността и живота на големия художник, да направи разходка назад във времето във вилата му в Ekely до Осло и да усети интимната среда и обкръжението, в които е обичал да се движи и твори големият Мунк. Дигитални експонати и лични вещи са показани за първи път, като включват от мебели и художествени материали до лични вещи или вдъхновяващи предмети като например стола, който той използва за да изобрази умиращата си сестра от 1880-те.
Всичко е живот
"Всичко е живот“ е цитат от една от най-големите мистерии в колекцията на музея. Какъв е бил истинският смисъл на необикновената сбирка от текстове, скици и отпечатъци, която Мунк нарича "Дървото на познанието“? В отделна самостоятелна зала ще бъде изложен големият, тежък албум, в който е събирал рисунки, щампи и текстове, написани с цветни букви и където са скрити тайнствени следи към света на идеите му. Никой не знае защо е създал този албум. На зрителя ще се предостави възможността да потърси отговора.
В отделна зала е подредена колекцията Stenersen, която включва творби от сбирката на Ролф Е. Стенерсен. В колекцията творбите му са изложени заедно с произведения на други големи скандинавски художници и така на зрителя се предоставя възможността да проследи влиянието, което е имал Мунк върху творчеството на съвременниците си, както и върху историята на изкуството до днес.
Среща в космоса
В една от залите е подредена колекцията Up Close. В нея са изложени новаторските дърворезби на Едвард Мунк, разкриващи изкушението му от гравюрата. Изключителната широта на дърворезбите е представена с експонати от най-ранните му отпечатъци до последната му дърворезба, общо към 20 отпечатъка. Темата на изложбата е озаглавена "Среща в космоса“ и е провокирана от името на мистериозна печатна плоча от колекцията на музея, датираща от около 1900 г., от която няма оцелял нито един отпечатък. Приемайки тази плоча като отправна точка, експозицията изследва иновативните техники на Мунк, с които изобразява неочаквани гледни точки от света на човешките същества и сблъсъка между тях.
Гостуващи изложби
От гостуващите изложби, това което предстои още в първите дни след откриването, е "Самотата на душата“, споделяща изложба-разговор между авангардната визуална артистка Трейси Емин от Великобритания и Едвард Мунк, диалог който се движи около темите за самотата, остаряването и сексуалността – теми, които и Емин, и Мунк изследват в творчеството си. Художниците са родени с точно сто години разлика и изследват темите табу от различни гледни точки, пречупени през огледалото на епохите и личните им творчески визии. Бронзовата скулптура на Трейси Емин "Майката“ (The Mother) с височина 9 метра предстои да бъде изложена за постоянно пред музея през пролетта на 2022 г.
Permanent Collection е танцов пърформанс на румънският артист Manuel Pelmuş, с който изобразителното изкуство се среща с изкуството на танца. В галерията, посветена на монументалното изкуство на Едвард Мунк, петима танцьори използват алтернативни начини за преосмисляне на художествените произведения ситуирани в модерните пространства на урбанизираната среда. Танцьорите представят известни и по-малко известни произведения чрез движение с акцент върху тези от тях, които се занимават със солидарността и единението между хората. Чрез танц са представени невидимите истории на работниците от цял свят, участвали в строежа на сградата на новия музей, на стотиците анонимни "творци“. Permanent Collection разглежда историята на правата на работниците, като включва международния антифашистки химн "Bella Ciao“, първоначално изпят от италиански сезонни работници. Песента припомня порива към съпротива и предизвикателството на дръзновението, а движението на танца изследва начините, по които историите на солидарността могат да станат част от нова, свързана с движението постоянна колекция в музея.
"Зелената стая“
Това е визуална изложба вдъхновена от поредица от странни картини, които Мунк рисува през 1907 г. и които по-късно нарича "Зелената стая“. Изображенията показват стая със зелени тапети, в която хората се срещат в различни ситуации. Каква е тази зелена стая и каква човешка мистерия или драма се крие в нея? По времето на Мунк синтетичните зелени бои често са съдържали арсен. Затова и ключова дума на тази визуална изложба е “отрова”. Отровата – житейският опит на Едуард Мунк, който води към мътните дълбини на изкуството му, към боядисания свят на ненадеждни истории и променящи се перспективи. Визулното представяне на усещането се постига чрез използването на видеопроекции от пода до тавана, на визуализации с преобразуване на образите, задвижвани от изкуствен интеленкт, проследяване на движенията, светлинни експерименти и пространствен звук.
Наградата Едвард Мунк
Предвижда се в бъдеще самостоятелни изложби да имат носителите на новоучредената (от 2015 г.) международна награда на името на Едвард Мунк за артист на възраст до 40 години с постижения в областта на визуалното изкуство за период от 5 години. Първият отличен с тази награда автор в залите на новия музей ще бъде обявен през януари 2022 г. А през пролетта е предвидено да се състои съвместно събитие на музея с норвежката блек метъл група Satyricon.
Тези изложбени инициативи и събития са само малка част от богата програма, която е предвидена още в първите дни и месеци от откриването на този уникален музей. Музей, който ще носи мисията да съхранява силата на голямото изкуство на Едвард Мунк, както и да бъде мост към бъдните поколения, да дава отглас на идеите и образите и да чертае перспективите на непрекъснато променящото се в своята форма, визуална изява, изразност, духовни търсения и висоти изкуство на бъдещето. Музей напълно заслужаващ почитта, която отдава на своя патрон като творец неординерен, иновативен, експериментатор и гениално талантлив.
бюлетин
още авангарт
-
Най-доброто от Кан: „Умри, любов моя“ на Лин Рамзи
Неприет, неразбран, но незабравим
-
Акценти от Кан: „Мъжът, който видя мечката, която видя мъжа“ на Пиер Ришар
Всеки кадър вибрира с очарованието на добротата, смеха и вярата, че накрая всичко ще бъде ...
-
Акценти от Кан: „Сират“ на Оливър Лакс
Формално великолепие, разтопено от собствената си амбиция