Когато мъдростта побеждава съдбата

Тогава се раждат филмите “Годината на смъртта на Рикарду Рейш”, “Пинокио”, “По време на войната”. И добрите истории.

Съвсем скоро предстои киносалоните отново да се превърнат в дом за литературата и киното и между 18 октомври и 8 ноември ще имаме възможност да гледаме на голям екран над 45 филма от шестото издание на кино-литературния фестивал CineLibri, тази година под мотото #ВъзпитаниеНаЧувствата. 2020 г. е най-подходящото време, в което да поговорим за доводите на сърцето, да открием чувството си за хумор, да узнаем има ли нещо по-силно от съдбата и не я ли побеждава понякога тихата сила на мъдростта.

Годината на смъртта на Рикарду Рейш

“Годината на смъртта на Рикарду Рейш” е филм на режисьора Жоао Ботелю по едноименния роман на Жозе Сарамаго. В черно-бялата визуална приказка Рикарду Рейш среща Фернандо Песоа и двамата говорят за изкуството, истината, поезията, философията, съдбата и любовта. Самият Ботелю казва, че магическият реализъм е истинският обект на този филм. Рикарду Рейш е колкото реален, толкова и фантазен. Един от многото хетероними на гениалния португалски поет Песоа, който никога не успява да умре, макар и да има година на смъртта си. Предстоящата прожекция на филма ни кара трепетно да разгърнем романите на Сарамаго и стиховете на Песоа и ето какво откриваме:

На Рикарду Рейш

И аз умея да правя догадки.

Има във всяко нещо онова, което е то и го оживява.

В растението е отвън и е малка нимфа.

В животното е вътрешно далечно същество.
В човека е душата, която живее в него и е вече той.
В боговете има същия размер
И същото пространство като тялото
И е еднакво с тялото.
Затова се казва, че боговете не умират никога.
Затова боговете нямат тяло и душа,
Но само тяло и са съвършени.
Тялото е тяхната душа
И съзнанието им е в самата плът божествена.

По време на войната

“Върховният исторически продукт е човекът, той е най-големият факт в историята. Величието на човека е идеалът, а най-велик е идеалът на родолюбието, на любовта към голямата човешка родина, простряна под общото за всички небе, огрявана от общото ни слънце, баща на живота, в пазвите на общата наша земя, майка на живота – истинското човешко достояние.”

Tова пише Мигел де Унамуно в едно от есетата си, поместени в “Детството на Дон Кихот и други есета” (изд. “Захарий Стоянов”, 2002г.). Повлиян от рационализма и позитивизма, испанският писател и философ и до днес е една от най-значимите фигури в европейската литература. “По време на войната” на Алехандро Аменабар е забележителна политическа драма, която ни пренася в Саламанка, Испания през 1936 г., когато цялата страна се опитва да се пребори с жестокостта на царстващия хаос. Отличен с редица награди и номинации, филмът припомня делото и творчеството на Мигел де Унамуно, който не спира да се опитва да спаси духа на народа си и да обедини жителите на Испания.

Пинокио

“Пинокио” на Матео Гароне е малко по-мрачен и авангарден прочит на едно от най-обичаните детски литературни произведения. С носителя на Оскар Роберто Бенини в ролята на Джепето, филмът се нарежда сред най-големите акценти не само в програмата на фестивала CineLibri, но и в цял свят. Пищна, красива и въздействаща история, в която актьорската игра, музиката и цялостната атмосфера ни връщат към едни от фундаменталните уроци, а именно това да преследваме и гоним доброто в себе си и в околните, за да можем да получим онова, което най желаем. Дори и то да е също толкова невероятно, колкото дървена кукла да се превърне в истинско момче.

Ето ги младите мъже

Филмът на Иойн Макен обръща внимание на едни от най-важните периоди, през които минава всеки един от нас, а именно тийнейджърските години, в които се опитваме да намерим себе си, но по пътя неволно се натъкваме на редица страшни ситуации и мрачни помисли. Дъблинските тийнейджъри Матю, нихилистичният Рез и обезумелият Киърни напускат училище, но се оказват приклещени в суров социален вакуум, където алкохолът и наркотиците вещаят тежки деяния. Филмът предлага задоволително изследване на перспективите пред днешното младо поколение. А отличното актьорско превъплъщение на Аня Тейлър-Джой допълнително подчертава усещането за амбициозен и значим кинематографичен разказ. Младите актьори Аня Тейлър-Джой, Травис Фимел, Емет Джей Сканлан, Фин Коул и Дийн-Чарлс Чапман блестящо се справят с актьорското предизвикателство, отправено от Иойн Макен.

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт