Женската революция в киното

Катрин Бигълоу твърди, че пътят на жените, без значение в коя сфера - политика, икономика или кино, е по-дълъг.

Косара Йорданова

Списъкът с жени, доказали се като истински добри режисьори, не е никак кратък. И макар много пъти филмите им да оставят силно недооценени oт гилдията, публиката с вкус успява да различи качественото кино. Без значение дали режисьорският стол е зает от мъж или жена. АртАкция представя няколко наистина забележителни с творчеството си дами, чиито филми бихме гледали отново и отново.

Грета Гъруиг, Nights and WeekendsЛейди Бърд, Малки жени

"Никога не съм планирала, винаги съм се доверявала на инстинкта си.“   

Гъруиг е една от най-нашумелите жени режисьори за последните години. Тя знае нужните съставки, за да превърне един филм в хит. Работата й е оценена високо и от самата Академия. Грета Гъруиг е едва петата жена с номинация за най-добра режисура, която получава за великолепния си филм "Лейди Бърд“. За съжаление не успява да си тръгне със златната статуетка. Базиран на нейното юношество, сценарият също е дело на Гъруиг. Тази година тя  отново не отстъпва мястото си на мъжете и получава номинация за филмовата адаптация на литературната класика Малки жени. Решението й е истински смело, предвид факта, че в миналото са правени редица екранизации на романа на Луиза Мей Олкът. Грета Гъруиг подбира страхотен каст в лицето на Сърша Ронан (Джо Марч), Ема Уотсън (Мег Марч), Лора Дърн (Марми Марч) и Тимъти Шаламе (Лори). Филмът е с продължителност два часа, като всяка минута се следи с интерес. Режисирала едва три филма, Гъруиг се радва на страхотен успех и фенове, които със затаен дъх очакват предстоящите й продукции. Tя е половинката на Ноа Баумбак, с когото често работят заедно.

Кадър от "Лейди Бърд"

София Копола, Мария Антоанета, Някъде, Блясък, Изгубени в превода, Обречени да умрат

"Актьорската игра не е за мен. Не обичам да ми казват какво да правя. Повече ме вълнуват сценографията и визуалното.“

София съвсем не е известна единствено с факта, че е дъщеря на знаменития Франсис Форд Копола. През 2003 година е премиерата на режисирания от нея Изгубени в превода. Лентата е една от най-известните романтични драми в историята на киното. В главните роли се превъплъщават Бил Мъри (Боб Харис) и Скарлет Йохансон (Шарлот). Действието се развива в Токио. Филмът разказва за необичайната връзка, която се заформя между залязъл вече актьор и млада жена, която търси себе си. Когато създава Изгубени в превода (2003), София Копола няма големи очаквания за продукцията. Въпреки това филмът бележи страхотен успех и получава чудесни отзиви от публиката. В България малко хора са наясно, че преди Изгубени в превода, Копола прави друг чудесен филм – Обречени да умрат (1999). Сюжетът е за група приятели, които стават обсебени от пет мистериозни сестри с необичайно религиозни родители. Филмите на София Копола са подчертано интимни и винаги заснети на естествена светлина. За изграждането на добър филм тя не залага на диалога, както правят повечето режисьори. За нея ключовият елемент за излагане на емоционалното състояние на героите се крие във визуализацията.

Джули Теймър, През вселената, Фридa

"Наистина вярвам, че ако не се предизвикваш и не рискуваш да се провалиш, не би било интересно.“

Теймър е поредната гордост на Холивуд. Тя е известна с режисурата си върху филми като Тит (1999), През вселената (2007) и Фрида (2009). Освен с високите си постижения в киното, Джули Теймър  печели сърцата на публиката с таланта си да създава чудесни постановки. През 1998 година тя става първата жена, която получава наградата "Тони“ за режисурата на бродуейската продукция на Цар Лъв. За най-добър филм на Теймър се сочи лентата за несравнимата Фрида Кало. Продукцията обрисува забележителна картина на художничката, благодарение на която аудиторията успява да се запознае в дълбочина с нейната същност. Джули Теймър твърди, че киното й е театрално, а постановките й кинематографични. Тя е иновативен режисьор с утвърдена визия за това как трябва да изглежда един филм. Приветства новите усещания и разчита на пътешествията, които често предприема за вдъхновение.

Катрин Бигълоу, Войната е опиат, Враг номер едно, Странни дни

 "Всъщност няма никаква разлика между това, което правя аз и което прави един мъж режисьор. От друга страна обаче мисля, че пътят на жените, без значение в коя сфера - политика, икономика или кино, е по-дълъг."

Бигълоу несъмнено е една от най-добрите съвременни жени режисьори. Тя печели две награди "Оскар“ за филмовия си шедьовър "Войната е опиат“ (най-добър режисьор и най-добър филм). При създаването на продукцията Бигълоу се стреми към максимална реалистичност и автентичност. Филмът разкрива историята на хората, занимаващи се с най-опасната работа - обезвреждане на бомби в разгара на сражение - и несломимия им кураж. Действието обхваща периода на войната с Ирак. Бигълоу бележи голям успех и с екшън трилъра си от 2012 г. - "Враг номер едно“. Тя отново насочва вниманието си към сериозна тема по действителен случай. Сюжетът проследява издирването на лидера на терористичната организация Ал-Кайда – Осама бин Ладен, което започва след атентатите от 11 септември 2001 г. и завършва със смъртта му на 2 май 2011 г. В интервю с Питър Травърс Бигълоу споделя, че посвещава "Враг номер едно“ на всички задкулисни служители, изцяло отдадени на професията си. Тя им отдава заслужена благодарност, като показва на света невероятната работа, свършена от тях, останала скрита за публичното око.

Анджелина Джоли, Несломим, Край морето

"Предпочитам режисурата пред актьорската игра. Зад камерата притежаваш огромна свобода. Тя носи със себе си много отговорности, но и голямо възнаграждение.“

Анджелина Джоли не ограничава кариерата си само до невероятна си актьорска игра. През 2007 година тя режисира дебютния си документален филм – Място във времената. Продукцията не печели голяма популярност. Тя идва чак през 2014 година с филма Несломим. Сценарият е написан от братя Коен в колаборация с Ричард Лагравенезе и Уилям Никълсън. Кинопродукцията е адаптация по книгата на Лора Хиленбранд. 2015 е годината, в която Джоли създава филма Край морето. В него тя за втори път си партнира с тогавашния си съпруг Брад Пит. Този път обаче актрисата е тази, която дърпа конците на снимачната площадка. Създава възхитителна, меланхолична драма за сложните отношения между двама съпрузи и опитите им да спасят крехкия си брачен съюз. Анджелина Джоли споделя, че започва само проекти, от които е била силно развълнувана. Холивудската красавица дълго време се бори, за да докаже себе си като добър режисьор. Благодарение на дисциплината и отдадеността си успява да намери място в света на жените режисьори.

Катрин Хардуик, Здрач, Тринайсет 

"Когато работиш като режисьор, винаги трябва да имаш няколко проекта в резерв, защото никога не знаеш кой ще е бъде финансиран и ще получи зелена светлина.“

За малцина у нас е известно, че режисьор на филмовия хит сред тийнейджърите – Здрач (2008) е дело на Катрин Хардуик. Тя прави абсолютно адекватна и добра адаптация на романа на Стефани Майър. Историята за безусловната любов между вампир Едуард (Робърт Патинсън) и седемнайсетгодишната Бела (Кристен Стюарт) предизвиква истински фурор. В очите на публиката ужасяващите вампири се превръщат в привлекателни положителни герои. С филма си Тринайсет (2003) Хардуик ни разказва за трансформацията на едно добро момиче в лошо. В главните роли са Евън Рейчъл Уд (Трейси Фрийланд), Ники Рийд (Иви Замора) и Холи Хънтър (Мелани Фрийланд). Катрин Хардуик обръща огромно внимание на това да улови енергията на едно тринайсетгодишно момиче и вечната смяна на настроенията, която го съпътства. Голямо вдъхновение за нея в тази насока е актрисата Ники Рийд. С филма си Хардуик представя проблема на малките момичета, които са нетърпеливи да пораснат.

Нанси Майърс, Ваканцията, Капан за родители

"Винаги съм била надарена със самоувереност. Аз съм чаша - наполовина пълна. Първият ми филм Private Benjamin, беше отхвърлен от всяко едно студио, без изключение, но все пак аз продължавах да се питам: Защо не виждате какъв хит е този филм? Какво не е наред с вас?“

Дебютният филм на Нанси Майърс носи заглавието Капан за родители от 1998 година. Изключително симпатичен филм, любим за деца и родители из целия свят. Известната и у нас комедия ни е разсмивала неведнъж. В главната роля е вече порасналата Линдзи Лоън, която влиза в ролята на палавите и изобретателни близначки Ани и Хали. Участват още Наташа Ричардсън (Елизабет), Денис Куейд (Ник) и Илейн Хендрикс (Меридит Блейк). През 2006 година тя насочва вниманието си към романтичните комедии и създава филма Ваканцията. Действието се развива паралено в Англия и Калифорния като разказва за Аманда Удс (Камерън Диас) и Айрис (Кейт Уинслет), на които им липсва късмет в любовта. Сюжетната линия и актьорската игра предизвиква смях и удовлетворение у аудиторията. Макар за Нанси Майърс най-голямо удоволствие да носи писането, нейната режисура продължава да стимулира бъдещите режисьори.

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт