Най-вдъхновяващите мъже и жени режисьори от изминалата година
“Светлини, камера, начало”, или иначе казано, обаятелният чар на режисьора
Блясъкът на холивудските актьори и актриси, техните рокли на килима, начинът, по който завъртат косата си или позират за снимки е всичко това, което ги прави толкова привлекателни за милиони фенове. Но нека не забравяме, че преди да се стигне до представянето на един филм и ролята, направила много от тях популярни и обичани, цял екип от хора се е погрижил тя да бъде измислена и заснета по този начин, а човекът, пряко отговорен те да бъдат харесани или не, е режисьорът. Срещала съм се лично с няколко от най-големите и обичани имена в седмото изкуство и обикновено те са много забавни, харизматични и най-вече истински.
Няма как да не започна с едно от най-любимите си имена и то не защото тази година той грабна няколко престижни филмови статуетки, включително и “Оскар”. Мексиканският режисьор Гийермо Дел Торо е наложило се име в киното със специфичните си истории, любовта към визуалните ефекти и странните същества. Освен всичко Дел Торо е един от най-прекрасните хора на живо. Запознахме се на представянето на предишния му филм “Пурпурният връх” и той ме посрещна с усмивка. Говорихме си на испански и в рамките на 5 минути успя да ми разкаже толкова много за пътя си към върха, жертвите, които е правил и къщата си, пълна с всякакви предмети.
Роден през 1964 година в Гуадалахара, Мексико, той има истинска страст за това да прави филми. Работи в мексиканската телевизионна индустрия и се занимава с писане, режисура, както е и начело на отдел по грим. Големият му пробив в Холивуд идва с филма “Кронос”, който разказва за мистериозно устройство, което дава на притежателя си вечен живот.
“Когато направих първия си филм “Кронос”, лично аз взех заем от четвърт милион долара на 28 годишна възраст и нямаше начин да мога да го върна обратно. Обадиха ми се от Холивуд тогава, от Юнивърсъл Студиос и отидох на среща с тях. Искаха да напиша сценарий за тях и аз попитах “колко плащате”? Казаха ми колко и беше много! И се съгласих, а после се влюбих в проекта. Не съм си казвал никога “ммм, искам да отида в Холивуд”. Щях да съм щастлив и да остана в Мексико и да правя странни мексикански филми.”
Дел Торо подрежда във филмографията си доста разнообразни истории. Прави “Мимикрия” с Мира Сорвино, “Гръбнакът на дявола” за гражданската война в Испания и комиксовия хит “Хелбой”. Големият хит на режисьора идва през 2006 година с “Лабиринтът на Фавна”. А с “Формата на водата” той окончателно се наложи като едно от най-желаните за работа имена.
“Самият аз обичам да се забавлявам с това, което правя и мога да направя огромен филм с роботи и чудовища и след това да направя нещо значително по-малко. Обичам да разнообразявам. Когато приятели ми идват на гости вкъщи и разглеждат колекцията ми от различни предмети, осъзнават колко много различни неща мога да харесвам – викториански ужас, огромни чудовища. Това, което се опитвам да правя са филми, които аз истински обичам. Както казват във филма “Белязания” – “постигам тръпка от собствените си умения”. Аз не мога да съм ироничен или пост-модернистичен, правя филми с изключителна страст и им отдавам цялото си внимание.”
Друга среща, която чаках с нетърпение, беше тази с Едгар Райт. Британски режисьор и сценарист, който стои зад част от най-впечатляващите и запомнящи се британски филми “Шон от мъртвите”, “Горещи палки” и “Краят на света”. Остроумни пародии съответно на филмите за зомбита, полицейски истории и такива от британски барове, поредицата му от филма го налага като отличително име във филмовия свят. Пише почти всичките си филми, заедно с актьора Саймън Пег, който играе главните роли в тях. Сценарист е на комиксовия филм “Ант-мен”, на който отпада като режисьор в последния момент, поради различия между желанията му и тези на студиото.
Миналото лято се запознахме в Париж около представянето на последния му проект “Зад волана” или “Baby Driver”. Историята на Бейби, в ролята тийн звездата Ансел Елгорт, е на пръв поглед обикновена криминална история, но филмът на Райт си спечели прозвището “един от хитовете на миналото лято”, както и три номинации за “Оскар” за монтаж и звукови ефекти.
“Развиваш собствен стил след като гледаш много различни неща. Малко като при рисуването е, например. Като тийнейджър започваш да разделяш филми, които ти харесват и такива, които не са твоите. Научаваш се да оценяваш другите невероятни артисти, които създават филми и така развиваш собствен стил. Има прекрасни примери за филми за обири с много екшън. Тези, които най-много са оказали влияние за мен са “Бони и Клайд”, “Шофьорът”, “Глутница кучета”, “Жега”. Както и много други с темата за затворници, често правя филми, които ми липсват да гледам на екрана. Да взема идеи от тези заглавия и да ги смеся с музиката, която аз харесвам, беше основният стимул зад този филм. Ако филмите са най-голямата ми страст, то музиката им диша във врата. Да правя истории, в които комбинирам и двете, е сбъдната мечта. Винаги казвам на прохождащите режисьори, че сам трябва да създаваш възможностите си. Не можеш да седиш и да чакаш някой да дойде и да ти каже “заповядай, ето ти един филм”. Това никога няма да стане, идеите ще дойдат от теб самия, няма какво да те спре. Дори да нямаш пари, не е причина. Аз не идвам от богато семейство и съм използвал каквото можах, но не спрях да снимам, докато не стана част от мен.”
Няколко месеца след успеха на “Зад волана” Едгар окончателно се настанява да живее в Лос Анджелис и ако следите Инстаграм профила му, ще забележите един доста по-слаб и във форма англичанин, който продължава да прави нещата, които харесва, но с по-сериозни бюджети.
Все пак сме в годината на силните жени, повече равноправно заплащане и добри проекти за дамите и няма как да не обърнем внимание на три наистина талантливи създатели, че и жестоки мацки. Пати Дженкинс е режисьорката на един от най-хитовите филми от изминалата година – “Жената чудо”. Родена през 1971 година, Дженкинс има страст към професията от ранна възраст и е изключителен фен на творчеството на Педро Алмодовар. След два късометражни филма, първият ѝ пълнометражен, на който тя е и сценарист, привлича рязко вниманието към нея. “Чудовище” за историята на убийцата Айлийн Вурньос, носи “Оскар” на Чарлийз Терон за главната роля. След него Дженкинс режисира няколко епизода на сериали, сред които хитовия “The Killing”, до момента, в който става част от комиксовия хит “Жената чудо” с актрисата Гал Гадот в главната роля. Двете дами, плюс историята, плюс времето, в което се появява филмът, си пасват повече от перфектно. Предстои втора част на заглавието, отново с Пати Дженкинс начело, а тя остава в историята като жена-режисьор с най-касов филм, надминавайки Сам Тейлър-Джонсън с “50 нюнса сиво” и Филида Лойд с “Mamma mia”.
Оператор и режисьор в едно, тази година американката Рийд Морано стана първата жена носител на наградата “Еми” за режисура на драматичен сериал и по-конкретно първи епизод на хитовата поредица “Историята на прислужницата”. 41-годишната Рийд е била зад камерата на продукции като “Frozen River” и “The Skeleton Twins”, а дебютът ѝ като режисьор се казва “Meadowland”. Известна с невероятните кадри, като силен активист с отварянето на нови възможности за дамите в шоубизнеса, както и това, че е много близка с актрисите Блейк Лайвли и Оливия Уайлд. Току-що завърши снимките на филма си “The Rhythm Section” именно с Лайвли в главната роля.
Последното име, на което лично държа да обърна внимание, е Ева Лонгория. Никой никога не е очаквал, че именно разглезената Габриел Солис от групичката на сериала “Отчаяни съпруги” ще се превърне в най-голямата звезда, най-големият работохолик, продуцент и режисьор от всички дами. Ева Лонгория добива световна слава със сериала, но успява да я трансформира в собствена бизнес империя след това. Освен като актриса, стои като продуцент зад сериалите “Telenovela” и “Devious Maids”, на които режисира и няколко епизода, както и на няколко други сериала. Отваря верига ресторанти “Beso”, има рекламни договори с огромни козметични компании, собствена модна марка и многобройни социални каузи. Много активна е в социалните мрежи да споделя идеите си и да подкрепя хората, на които държи. Последният проект на 42-годишната звезда е това да бъде майка. След два неуспешни брака, най-после намира щастието и спокойствието в обятията на мексиканския бизнесмен Хосе Антонио “Пепе” Бастон, с когото са женени вече две години.
режисьор Кан жени сексапил
бюлетин
още авангарт
-
Да се изправиш срещу неправдата
Документалният филм „Небето над Зеница“ дава гласност на онеправданите
-
По какво си приличат Тейлър Суифт и световната икономика?
Георги Тенев за голямото търговско събитие Арт Базел
-
София МОНО 2024: Театрален фестивал на спектаклите, базирани на литературни произведения
Литературата оживява на откритата театрална сцена в парка на Военна академия „Георги С. Ра...