Светът на Доротея Ланг

Живот, посветен на онези истории, за които предпочитаме да затворим душите си.

Kern County, California, 1938 The Museum of Modern Art, New York

Името на Доротея Ланг заема почетно място в списъка на най-известните документални фотографи на миналия век, запечатвайки, почти през цялата си кариера, нищетата, трудностите, емоционалните моменти и лични битки на хората, както в родната Америка, така и по света. За Ланг фотографията е преди всичко социална отговорност - именно затова тя решава да се посвети изцяло на историите, които често остават неразказани, oсобено по време на Голямата Депресия. След като завършва фотография в Колумбийския университет, Ланг решава да обиколи света в компанията на близка приятелка. Но пътешествието им приключва в Сан Франциско, където Ланг е ограбена и по-нататъшните й планове за обиколка на непознати страни биват осуетени. Започва работа във фотографско студио, където среща важна за нея и семейството й фигура - инвеститор, който влага немалко средства в основаването на фотографско студио за портрети. Бизнес, осигуряващ комфорт и спокойствие на нея и семейството й в следващите 15 години.

Migratory Cotton Picker, Eloy, Arizona, 1940,The Museum of Modern Art, New York

Ланг неуморно запечатва невидимата страна на американското ежедневие, работейки често с правителствени организации и различни издания, които я насочват към интересни социални теми. 

Tractored Out, Childress County, Texas, 1938 The Museum of Modern Art, New York

Никога не съм получавала указания. Намирах се в непознати райони и започвах да изследвам какво наистина се случва там. Как изглежда? Какви са условията? Как се чувстват хората? Затова винаги работя над всяко заглавие на снимките ми. Това не е просто някаква чиновническа дейност - да озаглавяваш снимки. Това е процес. Заглавията трябва да носят не само фактическа информация, но и кукичка към отношенията на хората в кадъра, заобикалящата ги среда. Те са свързващата тъкан, още един информационен канал.

Migrant Mother, Nipomo, California, 1936, The Museum of Modern Art, New York

Книгата An American Exodus: A Record of Human Erosion (1939), която създава заедно със съпруга си Пол Тейлър, събира на едно място фотографии и цитати от разговори, разкриващи детайли около живота на хората, които е снимала. Най-известната фотография сред публикуваните в книгата, а може би и в цялата кариера на Ланг, е Migrant Mother. Кадърът запечатва майка с трите си деца в лагер в Калифорния по време на Голямата Депресия и суша (Dust Bowl). След публикуване на снимката в калифорнийските вестници в лагера Нипомо са изпратени камиони с храна. А фотографията и до днес е епитомия на този черен период от американската история. В свое есе от 1952 година Ланг споделя, че не може да отрече колко неудовлетворяващ може да бъде истинският свят. Но именно затова не бива да бъде изоставян. Колкото и лош да е, светът е пълен с добри фотографии. Но за да бъдат добри, първо трябва да са пълни със същия този свят.

Според есе на фотографа Марта Розлер, Migrant Mother e снимката с най-много репродукции в целия свят.

Видях гладната и отчаяна майка. Бях привлечена като от магнит. Не помня как обясних присъствието си, нито пък какво правя с фотоапарата в ръце. Не ми зададе нито един въпрос. Направих пет кадъра, всеки следващ в по-близък план от предишния. Не съм я питала нито как се казва, нито каква е историята й. Каза ми само, че е на 32 години и че тя и децата й живеят на замръзнали зеленчуци от близките полета и убити птици. Тъкмо беше продала гумите на колата си, за да купи храна. Стоеше там и сякаш знаеше, че кадрите ми ще й помогнат. Затова и тя ми помогна. Бяхме равни. 

Фигурата на майката е от огромно значение и в личния живот на Ланг. Доротеа се ражда в семейство на второ поколение немски имигранти - Хайнрих Нутцхорн и Йохана Ланг. Тя се отказва от бащиното си име и приема моминското на майка си, след като баща й ги изоставя, когато Джесика е на 12. Това е едно от двете травмиращи събития, белязали не само детството на Ланг, но и целия й живот. Когато е на 7 години, Джесика се разболява от полио, което я оставя с отслабен десен крак и причинява доживотно накуцване. 
Болестта ме изгради, водеше ме, инструктираше ме, помагаше ме и ме унижаваше. Никога не я превъзмогнах. Сега просто съм наясно със силата й.
 
Richmond, California, 1942  The Museum of Modern Art, New York
 
 
Man Stepping from Cable Car, San Francisco, 1956
 
 
 White Angel Bread Line, San Francisco, 1933 The Museum of Modern Art, New York. Gift of Albert M. Bender
 
 
The Defendant, Alameda County Courthouse, California, 1957 The Museum of Modern Art, New York
 
 
The Church is Full; near Inagh, County Clare, 1954, The Museum of Modern Art, New York
 
Фотографиите на Доротея Ланг могат да бъдат разгледани до 9 май по време на изложбата Dorothea Lange: Words and Pictures в MoMA, Ню Йорк
 

Получавай месечна селекция с най-новите ни материали по email

Още АвангАрт