Джаз и перли в танца на 20-те
В началото на новото десетилетие и 2020 година поглеждаме назад към една приятна компания.
Навлизаме в 20-те години на 21 век. Като герои на Уди Алън в "Полунощ в Париж" бихме искали да се пренесем 100 години назад, да се разходим из града и да си кажем наздраве с екзалтираните Скот и Зелда. Със замисления Хемингуей, красивата Адриана (пленила сърцето на велики мъже като самия него, Пикасо, Модилиани). Да поискаме няколко бързи фотографски съвети от Ман Рей и да надникнем зад кулисите на "Андалуско куче" на Салвадор Дали и Луис Бунюел. Да съблечем роклите на музите на това златно, задимено, джазово десетилетие. И, честно казано, да ги откраднем. 20-те години на миналия век са безспорно най-великата декада в модата. Рокли с ресни, пера, клош шапки, революционният ала гарсон силует на Коко Шанел, много бижута, фиби, гривни, игри с дължини: гардероб, който ликува и празнува пищността на живота.
Модата винаги е била отражение на събитията в обществото и своеобразно огледало на социалните промени и сътресения. След края на Първата световна война през 1918 година жените във Великобритания най-накрая получават право да гласуват. Следите от военните години започват да избледняват: икономиката е в разцвет, дамите се съсредоточават върху по-приятните аспекти на живота, а ерата на джаза дава началото на велики партита, чийто блясък все още бива рядко наподобен, дори и цял век по-късно. Светът се запознава с огромния талант на гореспоменатите любимци, пишещи история дори с начина, по който държат питиетата си. А перата по роклите на техните любими жени носят вятъра на огромната бляскава модна промяна.
Една от основните фигури на модната трансформация безспорно е Коко Шанел, която въвежда панталона в женския гардероб (появявайки се с такъв за първи път по време на ваканция в Дювил) и превръща малката черна рокля в задължителен елемент за всяка дама от 1926 година до днес. Koнкуренцията на Коко, обаче, не спира да твори в ателиетата на Париж и да създава история. Жана Ланвен, например, създава култовата рокля тип нощница; Пол Поаре окъпва дамите в кадифе и превръща шалварите в символ на артистичния стил на обличане, а Елза Скиапарели, която до последно дели модния трон с Шанел, ни подарява т.нар. speakeasy soirée рокля, посветена на дамите, които обичат да са сигурни, че никога няма да останат без подкрепата на силно питие - роклята е със скрити джобове, в които съвсем спокойно може да се скрие елегантен флакон с алкохол.
Благодарение на по-късите дължини и разцвета на технологиите, чорапогащниците се превръщат в истински хит и са по-съблазнителни, отколкото еманципираните жени на 2020 могат да си представят. Токовете стават все по-високи, банските костюми остават все по-малко на въображението, а палтата от истински косъм са символ на дамите от висшето общество.
Това е разцветът на Марлене Дитрих и Зелда Фицджералд, най-известното момиче на 20-те, блус певицата Беси Смит, известна не само с гласа си, но и с невероятните сценични костюми, ледената кралица Евелин Брент, участвала в първия гангстерски филм и върла почитателка на клош шапките, комедийната актриса Колийн Мур, която е сред първите, осмелили се да си направят прическа боб.
Евелин Брент
Колийн Мур
Главни действащи лица в танца на модата на 20-те са и танцьорката и певица Джозефин Бейкър, която осиновява 11 деца и се превръща в основно вдъхновение на Бийонсе за сценично поведение, първата холивудска актриса от азиатско-американски произход Анна Мей Уонг, носеща титлата на най-добре облечената жена в света, Джоан Крофорд, която според Скот Фицджералд е най-добрият пример за flapper girl (жените на 20-те, които слушат джаз, пушат цигари, пият, носят къси рокли, забавляват се). Няма как 20-те да не ни запознаят и с Грета Гарбо, която е толкова популярна в нямото кино, че заради нея студио MGM забавя въвеждането на звука в продукциите си. Извън екрана тя впечатлява жените с невероятни модни комбинации и стил. Една от първите It момичета пък е Клара Боу, известна не само с таланта си, но и с бурния си начин на живот, пълен с джаз, любовни разочарования и тежкото бреме на славата. Клара е първият секс символ на нямото кино и милиони мечтаят устните й, нарисувани във формата на сърце, да ги докоснат.
Ако през нашите нови 20 случайно откриете, в ъгъла на някой задимен бар, перце, мъниста или перла, вече знаете кой може да ги е загубил. Изчакайте полунощ, за да ги върнете.
Грета Гарбо
Клара Боу
Джоан Крофорд
Джозефин Бейкър
Анна Мей Уонг
бюлетин
още авангарт
-
Да се изправиш срещу неправдата
Документалният филм „Небето над Зеница“ дава гласност на онеправданите
-
По какво си приличат Тейлър Суифт и световната икономика?
Георги Тенев за голямото търговско събитие Арт Базел
-
София МОНО 2024: Театрален фестивал на спектаклите, базирани на литературни произведения
Литературата оживява на откритата театрална сцена в парка на Военна академия „Георги С. Ра...